BalREact #Action in crisis: Новите офис сгради - все по-гъвкави концепции







Настоящата ситуация е безпрецедентно предизвикателство за бизнеса - home office и социалната дистанция и тяхното въздействие върху резултатите от работата и корпоративната култура. До 50% от служителите на Фейсбук може да започнат да работят от вкъщи до 10 години. Според други обаче перманентният home office може да доведе до загуба на доверие, кариерна мотивация, лоялност, ефективна колаборация, генериране на идеи, които са резултат основно на социално взаимодействие - къде е балансът? С тези думи стартира Николай Неов, мениджър отдел офис площи, MBL, модератор на Сесия 4: Бъдещето на офиса - корпоративните и социални трансформации, мерки за безопасност и работните пространства, част от хибридния онлайн форум ВаlRЕасt #Асtіоn іn сrіѕіѕ.
Съвременните бизнес сгради отговарят на всички изисквания за безопасност. В резултат на настоящата ситуация нашият нов проект - Park Lane Office Center, ще има въведени допълнителни системи за сигурност като UV филтри за въздуха или дистанционно управление на много от системите. "Предизвестената смърт на офисите е силно преувеличена", обяви Таня Косева-Бошова, управител, Park Lane Developments, председател на Асоциация на собствениците на бизнес сгради в България. Бизнесът се променя, компаниите и сградите също. Тоталната работа от вкъщи не е най-добрата опция, а ключовата дума е гъвкавост. Според изследване на CBRE в региона само 6% от служителите са съгласни постоянно да работят от вкъщи, 38% искат да работят веднъж седмично от вкъщи, около 30% искат по няколко дни седмично. Пазарът на офис площи в България беше добре балансиран преди кризата, но в резултат на кризата до края на 2020 г. вероятно няма да има старт на нови офис проекти. Много фактори зависят от развитието на българската и световната икономика, но глобалните компании все още не са се върнали в офисите. Нека да бъдем оптимисти, животът продължава, завърши Таня Косева-Бошова.
Всички нови проекти ще включват задължително най-съвременни системи за сградно управление, но все пак не сме чули за огнище на COVID-19 в офис сгради. В България вече са отворени всякакви видове заведения и институции, но офисите са от най-безопасните. Корпоративните офиси и политики ще се променят в следващите години. На много от нас работното време отдавна не е от 9 до 5, ситуацията сега просто катализира тези процеси. България е известна като дестинация със сравнително евтини офиси и много компании искаха да оползотворят максимално пространствата с много голям брой хора на малка площ. Сега това може да се промени - служителите могат да поискат повече удобства и повече площ в офиса като у дома. Финансовите пазари вече се възстановиха напълно, но офис сградите няма да се променят драстично само за няколко месеца, коментира Богомил Николов, управител, GORA.
За три месеца е трудно да се оцени въздействието на работата от дистанция. В нашата компания имаме голяма диверсификация на дейности и резултатите са различни. Ние успяхме да изпратим 100% от хората да работят от къщи, но в дългосрочен план това не е устойчиво решение, още повече, че нашите клиенти не искат това да бъде начин на работа, но корпоративната култура остава на заден план на този етап. В момента при нас са активни около 10% от площите, ще започнем да връщаме хората след около 2 месеца по график като ще има адекватно почистване, тестване на оборудването и т.н.
За в бъдеще нямаме конкретни проценти за комбинация на различните опции - зависи от клиента, от характеристиките на проекта и т.н. В някои случаи е възможна ротация, при други с по-сериозни софтуерни изисквания е по-трудно. Проведохме допитване до служителите - около една четвърт искат да се върнат, половината искат да се върнат, но след няколко месеца. За в бъдеще офис и домашната среда ще се комбинират по различен начин. Ще вземем много поуки от кризата, ще се търси баланс, но след кризата винаги идва растеж, оптимистичен е Иван Николов, Real Estate Country Manager, Concentrix.
За нас в "Cargotec България" се оказа възможно да работим дистанционно, въпреки някои предизвикателства от страна на технологиите. Трябва да сме по-гъвкави, явно ще се работи от дома, макар и надали точно като Фейсбук. При връщането на хората на работните им места на първо място е безопасността. Започваме с анкетиране за нагласите на служителите с различни опции. Няма да се върнем точно към старото нормално. Вярвам, че ние като хора сме много добри в адаптирането и ще се възползваме от новите работни условия, заяви Хейни Ками, HR директор, Cargotec.
При новите условия продуктивността ни не е намаляла и дори имаме ръст. Очакваме да видим дългосрочното въздействие - как ще се поддържа корпоративната култура? Ние в Paysafe сме мултифункционален екип - имаме софтуерни инженери, продуктови мениджъри, екипи по обслужване на клиенти, и имахме безпокойства за работата на целите екипи. Минали са три месеца и е рано за оценка. Виждаме потенциални рискове в изграждането на талантите и изграждането на екипите. Решението на глобално ниво за нас е до 1 септември работата от къщи е основна стратегия с опции за работа в офиса, продължаваме и с форми като virtual townhalls, virtual wellness, meditation sessions. Ограничили сме ползването на етаж до 30% от капацитета с мин. 1.5 м разстояние, управление на трафика, задължителни маски в общите зони. След 1 септември ще направим оценка, но при всички положения работата от вкъщи ще се засили - преди кризата имахме политика по 1 ден седмично. Ще търсим баланс между работата от офиса и от вкъщи. Ще продължат действието си трендове, които и преди това действаха. Не очакваме бързо разрешаване на кризата и въздействието от COVID-19, а и травмата върху човешката психология вече е нанесена, е позицията на Мирослав Божилов, General Manager, Paysafe Group.
Сред последствията от кризата са промяна базови концепти и животът на офис сградите се скъсява много. Например "модата" на open space и различните "развлечения" в рамките на офиса траеше около 10 години, следващата тенденция ще бъде още по-кратка - 7, 5 и т.н. - периодите на действие на тенденциите се скъсяват. Сградите трябва да се строят с гъвкави опции. Офис сградите трябва да бъдат гъвкаво планирани за да могат да посрещнат утрешните тенденции - да имат технологични решения, които да бъдат лесно адаптирани, по-добра връзка с околната среда - отваряеми прозорци, тераси, паркова среда, изграждане на смесени функционални зони, повече функции в самите офис сгради. Построените през последните години офис сгради обаче няма да могат да се превърнат в жилищни при нужда, смята арх. Ангел Захариев, управител, АиА архитекти.
Факт е, че няма да може да се работи само от вкъщи, защото все повече е нужна групова креативност, колаборация, бърза реакция, а онлайн комуникациите реално са в пъти по-неефективни. Размиването на границата между лично и частно пространство е факт, в офиса дори дрес кодът ще се промени, а работното време може да стане още по-плаващо. Офис сградите ще заприличат още повече на жилищни, и обратното. От психологическа гледна точка - всеки един от нас има нужда от една друга роля, и работното място ни дава тази възможност. Компаниите ще насърчават общуването между служителите и ще създават специални пространства, където хората да могат да общуват. Самите компании ще се трансформират, както и видовете професии. Проектите ще стават все по-сложни като функционалност и създаването на допълнителни пространства - места за събирания, паркова среда и др., но монофункционалните проекти нямат бъдеще, завърши арх. Захариев.
Идеята за споделеното работно пространство не е толкова нов феномен, ние стартирахме още преди 16 години. Големи глобални корпорации често са клиенти на гъвкавите работни пространства, защото е изгодно и лесно за експлоатация. Ситуацията в момента е временна. Технологиите, пространствата, оборудването - всички те са част от бъдещето. При споделените работни пространства дистанцирането е голямо предизвикателство. Наше проучване показа ръст на продуктивността при 7% от анкетираните, но повечето не отчитат промяна. Работата от дистанция изисква различни опции и клиентите имат възможност да изберат дали техните служители да работят от вкъщи или от споделеното работно пространство. Често в големи офис сгради трябва да има и гъвкави работни пространства, а иие имаме достатъчно опит като оператори, коментира Джайлс Бланшард, мениджър и основател, This Way Coworking.
Неофициалните резултати от проучване на MBL и This Way Coworking сред 100 компании в София показва, че 41% оценяват позитивно работата от вкъщи, 37% не виждат голяма разлика, а 22% оценяват резултатите като негативни. Само 7% от компаниите се готвят за дългосрочен негативен ефект, у 11% от компаниите кризата е създала нови възможности, а 63% от запитаните очакват бързо възстановяване, завърши с оптимизъм Николай Неов, мениджър отдел офис площи, MBL.