Атанас Гаров, Garitage Park: Офисът вече не е просто място за работа, а пространство за сътрудничество, обмен на идеи и ангажираност
Офис пазарът 2025

Атанас Гаров, основател и управляващ партньор, Garitage Investment Management
Вижте статията в брой 2/2025 на списание ГРАДЪТ
Кои са водещите тенденции в офис сегмента и какви нагласи наблюдаваме по отношение на търсенето и предлагането?
Една от положителните тенденции през миналата година беше активното завръщане на хората в офисите. Хибридният модел на работа все още е широко разпространен, но офисите отново започнаха да се използват по предназначение. Постигането на ефективност при дистанционната работа невинаги е лесно, за разлика от работата в офис среда, където сътрудничеството, обсъждането на нови идеи и решаването на текущи проблеми се случват по-естествено и продуктивно. Това положително развитие се наблюдаваше през цялата 2024 г. и вярвам, че ще се запази и занапред.
Според докладите на водещи консултантски компании търсенето в офисния сегмент почти напълно се е възстановило до нивата от преди пандемията. Това също представлява добър индикатор – бизнесът отново е активен в търсенето и осигуряването на качествени офис пространства.
Как се променят офис пространствата в отговор на новите нужди на служителите?
Компаниите се стремят да направят офисите си възможно най-привлекателни за своите служители. Фокусът не е върху механичното връщане на хората на работните им места, а върху създаването на комфортна, приятна и стимулираща среда, в която служителите сами виждат смисъл да прекарват повече време. Това включва различни инициативи и преосмисляне на офис дизайна – не просто стандартни индивидуални кабини и бюра, а повече споделени пространства и зони за социални контакти и взаимодействие. Офисът вече не е просто място за работа, а пространство за сътрудничество, обмен на идеи и ангажираност.
Какво влияние оказват набиращите популярност coworking пространства върху традиционната офис среда?
Coworking пространствата заемат своето място в офисния пазар по две линии. Първо, за малки и стартиращи компании те са чудесна възможност – предлагат добре оборудвана работна среда, която би било трудно да бъде създадена и поддържана самостоятелно.
Второ, за по-големи компании coworking пространствата изпълняват функцията на буфер. При разрастване или свиване на екипа те осигуряват необходимата гъвкавост – не е нужно да се наема или освобождава голямо пространство, което може да остане неизползвано.
Кои са ключовите елементи, които потребителите търсят в едно офис пространство?
Качеството и локацията са приоритет и компаниите все по-често търсят висок стандарт – добър интериор, модерна сграда и удобства. Добрата новина е, че все повече фирми могат да си позволят такива пространства и изпитват нуждата да осигурят по-добри условия за работа и по-висока продуктивност на своите служители.
Преди 20 години разходът за качествен офис беше значителна част от бюджета. Днес това вече е стандартно перо – неизменна част от планирането, която компаниите включват, защото виждат реална възвръщаемост.
Как се адаптира офисният сегмент към новите изисквания на пазара?
Средата, допълнителните услуги и възможностите за социална активност се превърнаха в ключови фактори при избора на офис пространство. Още в началото на проекта Garitage Park заложихме именно на тези елементи. Днес се вижда ясно, че удобствата са предимство, което накланя везните при избора на конкретна сграда.
Що се отнася до самите сгради – през последното десетилетие все по-често се проектират гъвкави конструкции, позволяващи лесно преустройство според променящите се нужди на наемателите. Това рязко ги отличава от по-старото строителство, където подобна адаптация беше трудно осъществима.
Т.нар. удобства на една крачка разстояние – магазини, заведения, фитнес, зони за отдих – вече не се възприемат като екстра, а са стандартно очакване. Те добавят реална стойност както за служителите, така и за компаниите, които търсят работна среда, способна да задържа и мотивира хората.
До каква степен локацията влияе върху избора на офис пространство?
Близостта до дома е важен фактор за всеки служител при избора на работно място. От корпоративна гледна точка обаче подходящата локация означава добра свързаност с градски транспорт, наличие на паркоместа, както и разнообразие от услуги наоколо.
Достъпът до заведения за хранене, магазини и услуги на пешеходно разстояние по време на обедната почивка е от ключово значение за положителното преживяване на служителите на работното място.
Може ли да ни разкажете повече за училището, което предвиждате като част от Geritage Park?
Училището е важна част от тази концепция. То е част от обществената и социалната инфраструктура, която предвиждаме за зоната. Не искаме да изградим просто функционално място за живот и работа, а истинска градска среда, която включва всичко необходимо – включително образователни институции. Това беше цел от самото начало и продължаваме да я следваме.