Бургас черпи от холандския опит в интегрирания градски транспорт

Експерти на община Бургас, водени от зам.-кмета Красимир Стойчев, се завърнаха от работно посещение в Амстердам и Утрехт. Там те се запознаха на място с модела на интегриран градски транспорт, въведен в най-развитите холандски градове.
Всички приложими на бургаска територия практики ще бъдат използвани при изпълнението на проекта "Интегриран градски транспорт на Бургас". Те ще залегнат в основата на заданието за проектиране на бургаското BRT-трасе, съобщават от пресцентъра на община Бургас.
Водач и домакин на бургаската група беше Гуидо Брюгеман - представител на програмата "Джаспърс" и консултант при подготовката на одобрения от Европейската комисия бургаски проект.
Той представи основната идея за концепцията за интегриран градски транспорт: приоритизирането на автобусния и велосипедния превоз за сметка на леките автомобили.
Основен компонент в холандския модел е въвеждането на така наречените "бързи автобусни линии" (BRT). По тях е забранено придвижването на всякакви други транспортни средства, освен автобусите на градския транспорт.
В повечето случаи те са съвсем отделни платна, до които леките автомобили въобще нямат достъп. За оптимизация на маршрутите им се строят подземни тунели и виадукти. Когато няма място за изграждане на отделни платна, BRT-трасетата се маркират върху улицата с общото движение.
В Холандия въвеждането на концепцията за интегриран градски транспорт е започнало преди 25 години.
Дотогава централните части на големите им градове са били препълнени с автомобили, подобно на днешните Бургас, София, Варна, Пловдив. Никак не е било лесно да бъде убедена широката общественост в полезността и перспективата на този модел, посочи Брюгеман.
В Амстердам например е имало граждански протести и оставки на ключови фигури от местната власт, но всяка следваща администрация е продължавала да работи в тази посока, без да политизира проблемите.
Днес е истинско събитие да видиш автомобили в центровете на градове като Амстердам и Утрехт. Влизането им не е забранено, но движението е така организирано, че те се придвижват много по-бавно в сравнение с автобусите и велосипедите. Синята им зона пък е изкрючително скъпа.
След автобусите, на най-голяма почит в Холандия са велосипедите. За тях е изградена перфектна мрежа от велоалеи, обхващаща както вътрешноградските, така и междуградските пространства.
Честа практика е хората да ходят на работа с колело дори до съседен град, отдалечен на трийсетина километра разстояние.
33 % от всички дневни пътувания в Холандия се извършват с велосипед, според статистиката.
Месечният наем на велосипед е 5 евро, като често недостигът на паркоместа за велосипеди в Амстердам например се превръща в проблем. Затова в момента там се строи паркинг за велосипеди с 60 000 места.
Показателен е примерът с амстердамския квартал на богатите, който се нарича "Пет къщи". В него не може да се влезе с автомобил - просто няма изграден такъв път. Дотам се стига с градски транспорт, а във вътрешността местните жители се движат пеша или с колело по велоалеите.
Иначе за автомобилите в Амстердам и Утрехт са изградени буферни открити паркинги в покрайнините на града, подземни и надземни в центъра. Ако искат да се движат из централната част, собствениците ги оставят там и за по-бързо и удобно пътуват с градски транспорт или колело.
За автобусите от градския транспорт светофарът винаги свети зелено!
В Холандия всеки се съобразява с BRT-трасетата. Когато те се пресичат с друга пътна артерия, по която се движат леки автомобили, специални датчици (монтирани под пътното покритие) "усещат" автобуса и подават сигнал до съответния светофар, който спира всички останали до неговото преминаване.
На всяка спирка и във всеки автобус има електронни табла, които постоянно дават информация за движението на градския транспорт. Въведена е практичната система за електронно таксуване.
Бързите автобусни линии вече са на такава почит в Амстердам, че при строителство на нови квартали и предградия най-напред се планира откъде ще минат те, и чак след това всичко останало.
От община Бургас припомнят, че изпълнението на проекта "Интегриран градски транспорт на Бургас" на стойност 67 млн. евро започва и трябва да приключи през 2013 г. Той е пилотен за България и реализацията му няма да е лесна.
"Разчитам на бургазлии да подкрепят това наше начинание. Когато изпълним проекта, ще започне една нова епоха в развитието на модерен Бургас", заяви кметът на града Димитър Николов.