Офисът на бъдещето: обърнат към хората, гъвкав и здравословен, свързан със средата
"Балрек 2018",Панел Алфа 4: Бъдещето на офис пространството. Стартовата реплика на панела беше: Хората, които работят в новите офиси, трябва да се чувстват успешни и щастливи от работата си.
Банките са оптимистимно настроени за инвестиционната среда, Балканите като цяло са интересни за капиталите, цифрите за очакваните офис площи и работни места предизвикват задоволство. Какво става с офис пространствата?
Офисът трябва да е: обърнат към хората, да "напуска" границите на сградата, да бъде гъвкав и здравословен.Средата, в която се намира, е важна - природата следва да "навлиза" в офиса и той да стане biofilic. Това е обобщението на участниците в панел Алфа 4: "Бъдещето на офисите" на "Балрек 2018".
Стартовата реплика на панела беше: Хората, които работят в новите офиси, трябва да се чувстват успешни и щастливи от работата си.
Участниците обсъдиха здравословната среда, дизайна, технологиите, гъвкавото пространство, удобствата, офис средата като фактор за привличане и развитие на човешки капитал, еmployer branding, корпоративната култура, дори и влиянието на co-working тренда върху традиционния пазар на офис площи и навлизането му на българския пазар на фона на презентациите на модератора Верка Петкова, директор "Бизнес развитие", Colliers International, Димитър Иванов, ръководител офис площи, MBL.
Тенденции: 80% от продукта се създава в екипи, 50% от дейностите са извън офиса, работещите в офис седят повече от пенсионерите - средата трябва да съответства на новия вид дейности и да отговаря на изискванията на обитателите.
Офис пространството: между класическата зала за срещи и правостоящите работни места
Верка Петкова: "Човекът трябва да е успешен и щастлив в работата си. Начина на работа се е променил много, това определя и промените в пространството вътре в сградите и извън тях, инфраструктурата им и технологиите в тях, услугите с добавена стойност за хората, които обитават пространствата. Вече се правят неформални зони за комуникиране – класическата зала за срещи постепенно излиза от употреба, все повече се говори за трети пространства и правостоящи работни места. 50% от времето хората не работят в офиса – и това се отнася за средностатистическият служител в един модерен бизнес."
Автоматизацията и обновяването на сградите
Една сграда трябва да бъде реновирана или да смени предназначението си на всеки 40 години.
Вътрешните пространства в офисите се променят на 10 години.
Служителите сменят фокуса и начина на работа на всеки 5 години.
Компаниите планират бизнеса си на 3 години, а технологията ни сюрпризира всяка година.
80% от работата се извършва в екипи от хора, а не от отделен индивид. Само по себе си това дава огромен трасък и на развитието на технологииге, и на значението им.
Давид Давидов: "Наемателите знаят какво да очакват от един проект, знаят услугите и качеството. Когато това са международни инвеститори, те общуват помежду си, имат общ език и на него контактуват със собствениците."
Нуждите зависят от възрастта и зрелостта на компаниите. В началото се работи върху инструментите за придобиване на таланти
Бойко Яръмов: "Нуждите зависят от зрелостта на компаниите. Видяхме го в Телерик и продължаваме да го виждаме още повече в Campus X. Ако някога нуждата от специфични съпътстващи услуги излизаше на преден план, а едно единствено пространство беше самодостатъчно, сега хората преформатират тези пространства. За тях е важна общността, хората да са си взаимно полезни и да имат нужда от общуване помежду си. Когато една организация стартира, хората в нея не мислят за фитнес центрове и масажи, достатъчно им е бюро от "Бриколаж" и компютъра от предишния офис, защото тогава е важен достъпът до хората, с които работят. Мястото създава връзки между хората в екипа, създават се мостове между екипите. В началото се работи върху инструментите за придобиване на таланти. Когато се натрупат връзки, когато има 150 души работници, тогава фокусът може да се смени."
Александър Дау: "Появихме се на развит пазар и всички услуги с добавена стойност вече присъстваха на него. Когато се подготвяхме за влизането си тук, се постарахме " да изпъкнем", да дадем допълнителни възможности за служителите. Проектът е като история, която звучи добре, но докато не се "пипне", всеки подхожда със скептицизъм. В рамките на следващите 6 месеца, когато стартират първите ни сгради, ще се видят реалните инвестиции."
Средата и как се чувстваме в нея. Модификацията на open space – от ферма за пилета към biofilic.
Весела Вълчева-Макгий: "Зелено, по-зелено, най-зелено – well. Разпознаването на здравословната работна среда е от значение за милениум поколението и не само за него. Open space от типа на ферма за пилета вече няма почитатели, напротив. Новото е biofilic, което означава любов към живота и природата, затова тенденцията е природата "да влезе" в сградата. Това има пряк ефект върху служителите, които правят пари за компаниите и е печеливша стратегия и за двете страни."
Арх. Цветомир Павлов: "Отворените и полуотворени пространства вече са се променили. Собствениците на сгради търсят open space, защото им дава гъвкавост и пространството се преформатира към бизнеса. Хората се интересуват от ергономия и качеството на работната среда, четат и изискват от работодателите си."
Климатизацията – между "увеличи" и намали"?
Бернд Щайнгрубер: "Средата е от значение. Младите хора заявяват къде искат да работят, къде да живеят, търсят зелена околна среда и получават това, което искат. По отношение на климатизацията е трудно да се постигне единно мнение - жените искат топло, мъжете искат да е по-прохладно, никой не иска да му подухва. Маржът в мненията между "увеличи" и "намали" е голям. Ние се преборихме."
Офисът като инструмент за постигане на екипност
В.П. "89% от работодателите вярват, че хората им ги напускат поради финансови прицини и търсят по-добро заплащане. Според "Галъп Интернешънъл" само 12% го правят по тези причини. Всъщност разковничето е средата в офиса и как хората се чувстват в нея. Много е важна и социалната среда, защото работещите прекарват в нея повече време, отколкото в своя дом. Днес компаниите инвестират в пространства, които понякога изглеждат неизползваеми, т.е. използват се много рядко, например пространства за бира в петъчен следобед или за късо съвещание. Но запазването на такива пространства им се отплаща многократно, защото хората се чувстват в единство и в екип."
Сградите не са направени от гума
Сградите не са направени от гума, но ще трябва да ги направим от гума, за да отговорят на изискванията.
Димитър Иванов: "Направихме проучване сред 100 компании какви са нуждите на работещите и един от въпросите е как виждат работната си среда. Това пространство има все по-голямо значение за завършеност на екосистемата. Локациите се оценяват от гледна точка на достъпа до градски транспорт, етажната плоча – по нейното преразпределяне. 78% са доволни от локацията, една трета не са доволни от качеството на средата и искат да се инвестиране в нови климатични системи за комфорт, ефективност на етажната плоча и разпределението на общите помещения. 50% се интересуват как да се оптимизира пространството. 43% са за работа от къщи.
Хората настояват да има дневна светлина
Арх. Александър Дау: "Важни са човешките аспекти на пространството. Да има дневна светлина, малки пространства за екипна или работа на спокойствие. Класическите зали за срещи отмират, бизнесът общува през конферентни разговори и това влияе на средата. Сградите трябва да имат гъвкава среда."
Допреди години тази сграда е имала един ползвател, външни лица не са имали достъп до нея, истински бастион на консултанския бизнес. "Колиърс Лондон" преформатират пространствата и хората излизат навън в някогашния атриум - сега това е място за среща на хора с различни идеи.
Когато узреят, компаниите се връщат към детските години, за да бъдат коучинг център.
Хибридът между бизнес и удоволствие
Хибрид между business и pleasure – никой не е в почивка, никога вече не се отказваме от близките и от семейство си, затова пространствата се сливат и чувството за комфорт ни изпълва.
Колко медиа екрани се консулират на ден. Работещите в офис седят повече от пенсионерите.
Новото поколение е различно – то консумира огромно количество медиа екрани на ден. Билдинг системите стават по-ефективни, оптимизира се усещането за комфорт в работната среда, но хората не знаят къде е стълбищната клетка и се качват и слизат с асансьора дори и зе един етаж.
Давид Давидов: "Самите нормативни изисквания налагат вратите към стълбищните клетки да са пожароустойчиви, по условие те са трудно достижими. Трябва да се търсят начини да се подтикват хората към здравословен начин на живот. В нашите планове са заложени много неща - подбор на заведения за хранене, изграждане на спортни салон, подбират се и производителите на продукти."
Весела Вълчева-Макгий: "Оказва се, че работещите в офис седят повече от пенсионерите. Well също така разглежда възможности за движение и спорт по време на работа, но също и храната, която приемаме. Обръща се внимание и на образованието. Това са нови офис стандарти и нови офис култури."
Бойко Яръмов: "Технологичната популация и доста образована. Хората са заинтересовани от коучинг и менторство. За съжаление ние в България нямаме добри практики в тази насока."