Facebook YouTube
Регистрация

Моника Григорова - Property Manager, Ceres Management Services: Потребителите избират най-удобните търговски центрове

Четете в брой 5 на сп. ГРАДЪТ

  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
от 09.11.2018, Автор: Градът.бг
[499 прочитания]
 

 
Фотограф: Лилия Йотова

Моника Григорова е управител на Park Center от пет години. Тя и екипът на Ceres Management Services са изминали дълъг път по репозиционирането на един изключително интересен и предизвикателен обект, какъвто е някогашният City Center Sofia. Молът пострада от кризата, но със смяната на собствеността и придобиването от Revetas Capital през юли 2014 г. пред търговския център се отварят нови хоризонти. Това е не само първият изцяло реконструиран търговски център у нас, който не затваря нито за ден дори по време на ремонтните дейности, но и един от най-интересните проекти в региона от гледна точка на местоположение, сграда и цялостна концепция. За изграждането на микс от наематели и отдаването на търговски площи в една изключително наситена и динамична среда разказва Моника Григорова, Property Manager на Park Center Sofia. 
 
Какъв е дневният ред на пазара на търговски площи в среда на икономически подем и растящо потребление, дигитална трансформация и постоянно променящи се потребителски модели и изисквания?
Обликът на търговските центрове постоянно се променя, но тенденциите показват, че те се възприемат по-скоро като социални хъбове -за срещи в града; места за разнообразно прекарано време със семейството и приятелите. Това поставя на предни позиции F&B концепциите, спортните съоръжения, забавленията за деца и т.н. Все стоки и услуги, които не могат да бъдат заместени дори с най-иновативните дигитални платформи. И макар пазаруването по интернет да предлага все по-богати модели, търговските центрове имат своята сигурна ниша и успехът им е въпрос на правилна концепция.

 
Автор: Лилия Йотова

Какви са спецификите на търсенето и предлагането в София и основните градове в България и как се отразяват на наемните нива?
Основният модел на търсене и предлагане на търговски площи не се е променил. Наемателите се насочват към най-добрата локация, с най-много посетители, с доказано добри резултати и стабилен трафик. Разбира се, тези локации са и с най-високите наемни нива. Запазва се и тенденцията по-малките местни бизнеси да компенсират по-облекчените условия на големите международни вериги, които традиционно плащат основно подоходен наем.
Интересно е да се отбележи, че моловете вече не се конкурират за привличането на нови марки единствено в компонента наем на квадратен метър. Ритейлърите отчитат и различните специфики на търговския център, които да дадат причина на посетителите да предпочетат именно тази локация – предлагани  услуги, забавления, открити пространства, календар с активности, програми за лоялност, големината и лесен достъп до паркинг, поддръжка на общи части, профил на посетителите и много други.
Наложените вериги и тези, които тепърва навлизат на пазара, продължават да имат по-изгодната преговорна позиция не само за определяне на наемни нива, но и къде точно да бъдат локирани в търговския център, степен на завършеност на обекта и т.н.
Да не забравяме и смяната на собствеността през последните две години на няколко търговски центъра в София и Бургас, което очаквано ще доведе до разместване на пазарната конюнктура и промени в поведението на ритейлърите. Със сигурност обаче новите собственици трябва да предложат атрактивни и иновативни подходи на управление и посока на развитие на проектите.
 
Какви са характеристиките на успешния търговски микс – какво привлича модерния потребител?
Потребителите искат да имат удобства, услуги, забавления, F&B концепции, за да могат да съчетаят времето със семейството, с приятелите, както и да свършат някои от ежедневните си задачи – плащане на сметки, покупка на различни стоки за дома и т.н. Така че смятам, че миксът от търговски марки, което не е задължително да означава fashion брандове, е на това, което привлича потребителите. Изключително важно при избора на място за пазаруване и срещи са и удобства като паркиране и бърз вход и изход, добро и навременно обслужване в обектите, качествени стоки и услуги.
 
Как традиционният ритейл запазва конкурентни предимства спрямо динамично развиващата се дигитализация?
Това, което преди 5 години разбирахме под "традиционен ритейл", вече почти не съществува. Търговците, които не успяха да се нагодят към дигиталните иновации, загубиха пазарни позиции. Всички останали се адаптират непрекъснато към различните канали за популяризиране на своите стоки и услуги, за да привлекат вниманието на потребителите. Физическите магазини на удобни локации все по-често се ползват от потребителите да вземат, пробват или върнат стоките, поръчани онлайн.
Разбира се, не са за подценяване и онлайн шопинг платформите, second hand магазините, които са пряка конкуренция на физическия магазин, но имат по-малко разходи и предлагат по-изгодни цени. Успешни примери за иновативни концепции, които отговарят на дигитализацията, са "бързите" банки, click&collect концепциите, билетните станции за самообслужване в кината и други.
 
Пълния текст четете в бр. 5/ 2018 г. на сп. "ГРАДЪТ"
 

Добавяне на коментар

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.


Прочетете и "Правила за писане на коментари".

Брой 5 | септември - октомври 2018
Корица на изданието
Ежеседмичен бюлетин с най-важното от Градът.bg