Руслан Нейчев: Лодките на българския бизнес и вратите, през които минават
Руслан Нейчев, изпълнителен директор на "Новоферм Балкан" ЕАД
Как се развива дейността на "Новоферм" в България и какви са основните параметри на бизнеса в момента?
- Имаме 14 години история. Започнахме с офис от трима души и оборот 3 хил. евро. Първият ни обект, който правихме за една година, беше "Хит Младост". Без собствени монтажници, учехме се да правим всичко сами и на момента, с офисче от 20 кв.м в центъра на София. Сега сме 60 души екип, 11 млн. лева оборот за годината и 1000 кв. м складова площ, нов шоурум, два офиса. Разполагаме със собствени монтажници, обучени хора, които могат да доставят обслужване, което не може да се сравни с друго и е конкретно съобразено с доставката и поддръжката на нашите врати. Работим по множество проекти в цялата страна, основно индустриални обекти, но също така офис сгради и жилищни сгради. Първият ни голям обект беше Mall of Sofia на бул. "Александър Стамболийски" - изключително сложен обект и като количество, и като детайли, с редица спецификации, обект, който създавахме и от който се учехме. Не беше лесно.
Добре, има трудни обекти - сложни задания, изисквания и т.н., но какво значи труден и лесен клиент?
- Лесен клиент е този, който знае точно какво иска, с който комуникацията тече леко, с който можем да се разберем лесно и точно, обикновено устно, с яснота, без да се забавят плащания. В България все още най-добре се работи, когато се договаря лично, устно и когато срещу теб стоят хора, които си държат на думата. Много е трудоемко, но това е моделът, който предпочитаме. Иначе в страни като Германия много от трудностите и решенията, които взимаме със зор, там са въпрос на рутина, на русло. Бизнесът там се прави спокойно, по образци, без напрежение и много по-безлично. Българската среда за правене на бизнес е изпълнена със стрес. Доверието в партньорите тук е от изключителна важност. Но и тази среда, която имаме, много повече ни принуждава да се презастраховаме, да инвестираме енергия в защити, вместо да мислим за атака, за експанзия. По-трудните фирми са тези, с които обикновено стигаме дотам да си пишем обяснителни имейли. Там доверието вече е загубено.
Каква е основната продуктова гама и таргет група на клиентите ? Кои са продуктовите новости, които влизат в различните сегменти, кои са най-новите ви продукти с техните най-нови предимства?
- Ние работим в две направления. Силата ни е в проектната работа на индустриални обекти. Другото направление е свързано главно с жилищното строителство и крайни клиенти, където работим предимно през дилъри. Друго основно перо, което предлагаме, е пълен сервиз и инженеринг на врати и всичко, свързано с вратите. Така в две изречения звучи просто и лесно, но в действителност става въпрос и за дейности, свързани с търгове, явяване и печелене на търгове, свързване на изискванията, плановете на инвеститора с плановете на изпълнителите, на крайните клиенти и потребители. Ние работим с двадесет души собствени монтажници, за да имаме наш контрол на стандарта и на съгласуване на отворите за монтиране на вратите с изискванията на проекта за конкретните врати. "Новоферм България" предлага завършен продукт, и то в област, в която се изисква дълбока и специфична експертиза, истинско практическо познание на техническите детайли, гарантиране на изпълнението на стандартите в строителството, което, разбирате всички, е много отговорно. Предлагаме обслужване на нестандартни обекти и нещо много важно - пълна гама врати за един обект и най-пълна гама сервиз на вратите на един обект. Накратко, предлагаме всичко, което касае вратите, и то всякакъв вид врати - метални, гаражни, жилищни, разбира се - индустриални, многофункционални и т.н. По принцип, работата на вратата е като работата й преди 100 години - да се отваря и затваря, да определя пространство. И частите на врата са си горе-долу същите - рамки, панти, каса и т.н., но изискванията към продукта днес са различни. Новите врати трябва да се съобразяват с международни изисквания, с цикли на отваряне, с изисквания за безопасност, с изисквания към околната среда. Вратите стават все по-сложни продукти, с разнообразие от влаганите в тях материали.
А що се отнася до новостите във вратите – това, разбира се, са новите технологии, които навлизат навсякъде - управление на вратите с приложения от телефоните или по електронен път, задаване на време за отваряне и затваряне на вратите, все по-добри разработки за устойчивост на материалите, които използваме - нещо особено важно за противопожарните врати, електронни системи за управление на достъпа, които стават неизменна част от самите врати и на управление на обектите, които нашите врати отварят и затварят. Разбира се, за да се работи така, са нужни хора, които да имат и специалното разбиране и образование. За съжаление с някои от клиентите ни това се оказва основен проблем при проектирането, защото те невинаги могат да преценят на какво са способни новите материали и функции на вратите.
С кого работите по по-големите проекти?
- С архитекти, инвеститори, проектанти. Тенденциите в последно време са тези дейности и специалисти да се обединяват в лицето на инвеститора и той да договаря работата с изпълнителя - какъвто сме ние. Иначе опираме до една от големите сложности - да се определи клиентът - дали работим за инвеститора, дали за архитектите и тяхната концепция, дали за строителя на обекта или пък за съвсем крайния потребител.
Може ли да ни кажете нещо малко и за "Новоферм" като световна компания, не само като играч на българската сцена?
- "Новоферм" е международен консорциум, на второ място в бранша в Германия и на първо място в световен план. Работим в Европа, Азия, Северна Америка.
Пълният текст на интервюто четете в брой 5 на Списание ГРАДЪТ