Модерните училища: всичко за детето
Building Innovation Forum, панел 5: УЧИЛИЩА - Концепции, реализации и добри практики






Модернизирането на образователната инфраструктура е ключов процес за всяко общество с планове за развитие и икономически растеж. Кои са особеностите на специфичните образователни сгради и как се постига максимална безопасност, функционалност и ефективност? Това бяха основните въпроси, представени от участниците в Building Innovation Forum, панел 5: УЧИЛИЩА - Концепции, реализации и добри практики.
Проектът за реконструкция, основен ремонт и пристрояване на Американския колеж в София
представи инж. Цветослав Петков, главен инженер в "Геострой" АД. Работата по проекта включва изграждане на пет блока с обща разгъната площ 8 хил. кв. м. Проектът е финансиран от АФБ и американската програма за училища и болници в чужбина ASHA. В блок 1 е разположен главният вход на колежа. Сградата, строена през 30-те години на 20 век, е трябвало да запази своята автентичност. От външната страна са реставрирани колоните, монтирана е качествена алуминиева дограма на Schueco, топло- и хидроизолацията са от вътрешната страна, подменен е покривът, всички инсталации, с цялостна реновация на помещенията и санитарните възли, асансьори съгласно изискванията за достъпност. На втория етаж са изградени административни помещения, зали за презентации. В блок 2 е разположена "Уитъкър аудиториум" - мултифункционална зала за събития с модерни системи за озвучаване и осветление, 350 модерни седалки с възможни за много различни конфигурации, включително за спорт и танци. Тук също са подменени всички инсталации и покривът, изградена е модерна противопожарна система.
Блок 5 е изцяло новоизграден, там е разположена столовата за 1000 човека с многофункционална зала на втория етаж, с големи стъклени витрини. Амфитеатърът е с около 140 места за различни прояви.
При разрушаването на сградата се появяват изненади и се налага заедно със самото изпълнение и да се проектира. Строителството беше реализирано за много кратко време успоредно с препроектиране, като през цялото време колежът функционира, което е сериозно предизвикателство.
Проектът за Американския колеж в София беше представен преди 2 години на Building Innovation Forum, сега вече е завършен, благодарим на арх. Димчо Тилев - ръководител на проектантския екип, на арх. Иво Пантелеев - член на настоятелството на колежа, с който заедно менажирахме целия процес и преодоляхме доста трудности, на изпълнителите от "Геострой", заяви арх. Николай Трайков, директор "Проектиране и строителство", фондация "Америка за България" (ФАБ). Правим доста неща като част от програмата
"Училища на бъдещето" на Фондация "Америка за България".
Колежът е част от нашата стратегия, която включва не само промяна на учебната среда, изграждане на нови и реновация и ремонт на стари училища, но и инвестиция в образователни технологии, повишаване квалификацията на учителите, с цел процесът и резултатите от преподаването да бъдат по-добри. Американският колеж е първото в света американско учебно заведение извън САЩ, основано през 1860 г. в Своге, по-късно преместено в София. Комплексът включва 25 сгради, повечето от тях изградени от доброволци и мисионери. Бяхме задължени да продължим това наследство и да не излизаме от съществуващия облик. Залата е многофункционална, с трибуна тя събира 350 човека, когато трибуната бъде събрана, столовете изнесени и тогава залата може да събере 600 човека. Произведена е във Великобритания и тук е монтирана, специалното й оборудване е по-добро от това на софийските театри. В подземния етаж на колежа има работилница с инструменти и оборудване, където учениците имат възможност да правят 3Д модели с 3Д скенери и принтери, с аудио- и видеостудио.
По програмата "Училища на бъдещето" са изградени 85 училища в цялата страна от 2009 г. досега - по-малки ремонти и преустройства, един етаж или корпус, където се реализира учебен център - езиков, по химия, биология, математика, ИТ. Целта е трансформация на средата, така че децата да учат по-ефективно, в екипи и със съвременни технически средства. Някои от решенията - втора дъска на страничната стена, изчезва подиума на учителя, поставени са акустични панели и шумът намалява като мотивацията веднага нараства. Коридорите са нестандартни места за общуване и учене. При ИТ училището в Бургас, открито наскоро, ФАБ финансира учебна фирма, където учениците се готвят за реалния живот.
Училище St. George и спортен център
представи арх. Калин Диков, управител, Елит Студио.
Какво търси българският родител за децата си? Добро образование и възпитание, условия за спорт, гарантирано задълбочено изучаване на езици със сертификат, добра среда - материална среда, качествени учители, условия за конкуренция на учениците, условия за спорт. В болшинството държавни училища имат едно или друго от тези условия, но в "Св. Георги" се постарахме да имаме всички тези фактори. Изграден е основен учебен корпус, спортна зала 1000 кв. м с 500 седящи места с прибиращи се седалки и възможности за 12 вида спорт, вкл. и художествена гимнастика. Налице са два басейна, единият е за детската градина, другият с полуолимпийски размери 25х12 м, 7-8 зали - за бойни изкуства, тенис на маса, балет, народни танци, фитнес, включително и лекоатлетическа писта на 5 м височина в спортната зала. Предвидена е и малко паркова среда, като разчитаме общинският парцел от 10 дка да бъде благоустроен за парк, за опитно поле или работилници, в момента е изоставен. Учебната сграда е институция и трябва да бъде по-класическа и да вдъхва респект, часовникът също е много важен елемент. Проектирането на училище е много отговорна задача за всеки архитект и този проект беше специален за нас, завърши арх. Диков.
Средата, в която живеем и се обучаваме, формира съзнанието и променя поведението. Имаме три знакови проекта в тази област, а приложеният от нас принцип е: архитектурата трябва да помага на обучението, коментира арх. Ани Маркова, "Иво Петров архитекти". Архитектурата на учебните сгради следва процеса на обучение и те се променят заедно. Необходимо е подробно обследване на процеса на обучение и сградата, която да му съответства и на децата като "потребители". В тези институции се случва първата социализация на децата в пространства, където те могат да се срещат и да общуват помежду си. Средата създава наслагвания, формира съзнанието и поведението още от първите години.
Проект "Училище Британика" се намира над Околовръстния път в кв. Драгалевци.
Той включва детска градина, начално, основно и средно училище, като те са разделени в отделните корпуси в отговор на съвременните изисквания. Физкултурният салон, кантината, библиотеката са отделно, те са многофункционални и могат да бъдат ползвани за различни цели. Друг приоритет е връзката на децата с околната среда - външни пространства като амфитеатър, детски площадки, външна учебна стая, спортни игрища на открито.
Архитектурата беше много голямо предизвикателство за нас, сподели арх. Маркова, а изискването на инвеститора е визия, която да напомня на архитектурата на Острова. Цялата сграда пълзи по терена в зона, която не позволява повече от две нива, но обемите са разместени в терена.
Общото вътрешно пространство е в сърцевината на сградата. Покривите също са озеленени и децата могат да достигат дотам и те да бъдат използвани за учебни цели.
Много сме горди с един проект в кв. "Меден рудник" в Бургас - детска градина "Пинокио", която работи от 17 септември т.г. Когато архитектът проектира детски градини или училища той остава с усещането за изпълнена мисия, защото това е инвестиция в бъдещето, завърши арх. Маркова.
Реализацията на проект "Британика" вече стартира и грубият строеж е в интензивна фаза. Този проект е изключително предизвикателство със своята разчупена архитектура, сподели Валентина Димитрова, директор "Продажби и проекти", PipeSystem. Ще изпълним вентилируема фасада от клинкерни тухли, от ламарина, HPL плоскости, контактна фасада с мазилка, в една част имаме структурна окачена фасада от стъкло - това е голямо предизвикателство, както и качеството и сроковете на този впечатляващ проект.
Съвместно с "Инженерни системи"
PipeSystem е строителен мениджър,
което включва функции на главен изпълнител и проект мениджър. Задачата ни е да предложим на инвеститора максимална прозрачност при реализацията на целия процес - какво предстои и колко ще му струва. Подбираме най-добрите специалисти за груб строеж, архитектура, инсталации, ролята ни е да координираме и да предложим отлично изпълнение на най-добра цена като стриктно следим графика и решаваме на оперативните проблеми. Пред завършване е друг проект на Pipe System - болница "Света София" на бул. "България" - сграда с впечатлителна архитектура. Изключително сложен проект със сложна технология, инсталации и специализирано оборудване, завърши Валентина Димитрова.
Нашата мисия е да правим пространства, които да отключват креативността на хората.
В същото време сме и преподаватели и ни се е налагало да работим във всякакъв тип физически условия и знаем тяхната роля за учебния процес. Центърът за природни науки и предприемачество в Берковица е част от проекта "Училища за бъдещето" на ФАБ, в който спечелихме конкурс на Академия ГРАДЪТ и ФАБ. Децата са най-важните участници в този процес, заявиха арх. Виолетка Славова и арх. Мария Стоянова, Lusio architects, затова стартирахме с проучване на техните потребности. Какво искаха те - риби (Немо), папагали, и - бункер, в който да можеш да се скриеш. Това, което предложихме още на конкурсното ниво, е пространство, което да може да се обединява и да се разделя с една стъклена врата.
В "Експериментариума" се правят експерименти, до него е мултифункционалната зала за клуба на предприемача, между двете е "хралупата" (с ролята на бункер и лично скривалище), а коридорът е релакс зона с люлки. Смислената гъвкавост включва отвореност за ползване от общността. Стъклената врата прави пространството да се чувства като общо.
Няколко фактора са особено важни за деца. На първо място е уютът, постиган с естествени материали, спокойни цветове, различни начини за сядане - пейки, пуфове, люлки, чинове, килимчета на пода. Друг много важен елемент е движението, затова е много важно мебелите да са ергономични, но последните проучвания посочват, че всички мебели трябва да позволяват движение - като една люлка. Третият важен елемент са животните - част от проекта е терариум с два вида гущери и жаби, има и папагали като важен елемент от релакса при ученето. В хралупата децата винаги могат да се скрият и да се чувстват себе си, а по много от повърхностите децата може да рисуват с маркери.
Целта винаги е ученикът и детето да бъдат в центъра на проекта и обучението и нуждите на детето да бъдат на първо място беше общото посланието на участниците в панела.