Превръщане на пазаруването в преживяване - водещ подход при проектирането на съвременни търговски обекти



Тeнденциите при проектирането и строителството на търговски обекти, нови продукти и решения в интериорния и екстериорния им дизайн дискутираха участниците в четвъртия панел на годишната конференция Building Innovation Forum 2018, която се проведе на 27 септември в Sofia Event Center. Промяната в начина на живот и пазаруване, в потребителските навици и нагласи, в комбинация с повишеното потребление, създават необходимост от тотално нова функционалност, нова визия и начин на взаимодействие между клиент и търговски обект.
Строителните решения на Saint-Gobain са създадени с мисъл за хармония между човека и природата, заяви пред участниците на форума инж. Димитър Пенев, управител на Сен-Гобен Констракшън Продъктс България, направления Rigips и Isover. Използвайки дългогодишния си опит в производството на системи за сухо строителство, компанията създаде изцяло ново поколение плоскости на гипсова основа – Habito. Те са произведени по иновативна технология, която осигурява много високи физико-механични показатели – здравина, удароустойчивост, повърхностна якост, пожароустойчивост и звукоизолация. Тези качества позволяват гъвкави интериорни решения за търговски обекти, изцяло съобразени с изискванията на клиентите. Habito e революционен продукт, който промени представите за сухо строителство. Плоскостите гарантират безпроблемно монтиране и преместване на различни предмети по стените, без допълнително укрепване, без никакви специализирани инструменти и аксесоари. Habito системите се прилагат за оформяне на интериора на известни модни брандове, посочи инж. Пенев.
Супермаркетите имат неочакван потенциал за добра архитектура, посочи арх. Гергана Милушева от архитектурно бюро CityScape. Като проектанти на подобни обекти, в последните 15 години успяхме да наложим една по-различна тенденция в тези на пръв поглед "тривиални сгради", разбирайки социалните и икономическите взаимоотношения, които се случват в тях, коментира арх. Милушева, която има опит в проектирането на над 30 обекта от веригата "Фантастико", както и множество самостоятелни магазини за хранителни и други стоки в София и страната . Това, което се случва сега е преосмисляне на супермаркета като приветливо място за пазаруване и развлечение. Промяната започна от екстериора - с максимално отваряне на фасадите, с цел създаване на визуална връзка "вътре-вън". В интериорно отношение се прецизира функционалното зониране на залните пространства, тяхната осветеност за да се усеща вниманието на търговеца към клиента. С помощта на съвременни средства се преосмислят и околните пространства, създават с външни зони за развлечения и детски площадки. За целта премахнахме откритите паркинги, като ги "напъхахме" отдолу под сградата, запазвайки тяхната видимост и лесна достъпност, коментира арх. Милушева.
Арх. Константин Антонов от проектантско студио Артек Дизайн представи нагледно развитието на дизайна при фирмените търговски сгради чрез сравнителен анализ на два обекта на бул. Цариградско шосе: Office One Superstore, проектиран и реализиран през 2002 г., и Sport Depot, проектиран през 2018 г. За тези 15 години хората промениха своята култура на пазаруване и са много по-информирани по отношение на пространствата в една сграда, и по-лесно възприемат функционирането на магазини на повече от две нива. Отворените атриуми придават лекота и ефирност на вътрешните търговски пространства. Вертикалните комуникации се разполагат вече в дълбочина, а не отпред, така че, клиентът да може да обходи абсолютно целия етаж, и едва тогава да открие възможността за качване на следващите нива, било то с ескалатори, асансьори или стълби. Височината на търговските нива също е завишена – от 3,60 м на над 5 м. Паркирането вече е подземно, така че да се освободи максимално пространство за озеленяване, подчерта арх. Антонов. В заключение той посочи, че за такъв тип търговски сгради, разположени на възлови артерии в градската среда, е много важно да получат съвременен запомнящ се архитектурен образ, който да ги направи разпознаваеми и знакови за мястото.
С новаторство, креативност, модерен подход към търговията и забавленията се отличава реновираният мол Plovdiv Plaza, който ще отвори врати през ноември, посочи арх. Калин Трачев от Stephen George International. Като проектанти се опитахме да предложим една минималистична монохромна визия на сградата, която да играе ролята на една основа, на един своеобразен "бял лист", а цветните щрихи да са само на определени места: логата на търговските марки, главният вход и пробивите за лоджии и тераси. Акцент в интериора е LED стена с височина от 17 м, разположена от трите стени на асансьорната шахта в единия атриум, която играе ролята на 3D колона. В себе си тя ще съчетава няколко функции: основна атракция, голяма зона за реклами и украса по време на празници. В другия атриум е позиционирана стена за катерене. Коридорите са решени със светли тонове, като по този начин даваме възможност всеки от магазините да покаже своята идентичност, отбеляза арх. Трачев. В зоната за хранене е имплементирана естествена растителност и дървесен фладер на мебелите, а материалите за таваните и настилката са шумопоглъщащи, с цел повишаване на комфорта на посетителите.