Пламен Мартинов, управител CDD: Всички тенденции следват начина ни на живот, или по-скоро промяната му
Интервю с Пламен Мартинов, управител на City Design Development в бр. 4 на Списание ГРАДЪТ
Г-н Мартинов, разкажете ни за компанията ви и опита й в хотелския бизнес?
- City Design Development (CDD) е интериорен консултант и изпълнител. Трудно е да разкажа в няколко реда близо тридесетгодишна, при това динамично развиваща се история, но накратко, CDD e е създадена през 1990 г. като ателие за проектиране и доставка на осветителни системи.
След като през 90-те години проправяхме пътя на пазара ни на водещи производители на осветителни тела като Bega и Zumtobel, постепенно разширяваме портфолиото си с мокетите на американската Interface и датската Ege, производители на текстили, мебели и други елементи на интериора. Находчивостта на собственика госпожа Мариана Чалъкова, съчетана с определено пионерското десетилетие за този тип бизнес, очертават доста напредничавата за времето си концепция, а именно създаване на място, където архитект, дизайнер, собственик, или с други думи, всеки, който иска да създаде интериор, може да получи всичко, необходимо му - от вдъхновение до реализация. И да го направи, чувствайки се уютно, изпитвайки сигурност в решенията, които взима, и най-вече забавлявайки се.
Колкото до хотелите, работили сме по почти всички петзвездни или оперирани от международни вериги хотели в България в различни етапи от тяхното съществуване, визирам построяването им, като Holiday Inn например, или обновяването им като Hilton. Списъкът с референции е дълъг, затова няма да ги изброявам.
Какви са тенденциите в хотелския интериорен дизайн?
- Тъй като това е темата на изданието, предполагам, че доста колеги от бранша ще имат възможност да отговорят на този въпрос. Сигурен съм, че ще се споменат видове материали, цветови тоналности, дизайнерски мотиви и други, но ми се ще да отговоря на този въпрос от малко по-широка перспектива, а именно как живеем. Защото всички тенденции следват начина ни на живот, или по-скоро промяната му. Всичко, което се създава и предлага като продукти, услуги или среда, е подчинено на задоволяването на дадени потребности. Живеем в постоянно търсене на баланс, който намираме все по-трудно. Баланс между бързо и бавно, multitasking срещу single tasking, онлайн срещу офлайн и т.н. Наблюдава се тенденция към желание за забавяне на темпото. Не визирам само храненето (предпочитането на бавното хранене срещу така нареченото фаст фууд). 69% от хората считат, че нямат достатъчно време да направят всички неща, които искат. 52% считат, че времето е по-важно от парите. В Ню Йорк има професия "чакащ на опашки". Един от създателите на подобна компания вече има двадесет служители и толкова много хора плащат в желанието си да купят време, че скоро се очаква да имаме първият милионер от подобен бизнес.
Мозъците ни са подложени на постоянно натоварване от информационното цунами, което ни залива. Ежедневно сме изправени пред необходимост от взимане на решения, наблюдава се така наречената умора от взимане на решения (decision fatigue), заради която според проучване на Microsoft способността ни да се концентрираме е спаднала с 30% за последните 15 години. Средният период, в който можем да сме силно концентрирани, е около 8 секунди. Друга тенденция, която се наблюдава, е така нареченият антиизбор. Подходът "клиентът е цар, на който следва да се предложат всички възможности и комбинации" все повече се заменя от "искам само едно нещо и то следва да е най-подходящото за мен".
Това ли е нещото, което ви отличава, или по-точно казано, е силата ви?
Отличават ни много неща и, да, това е едно от тях. При това съществено. Придадената стойност към продуктите ни и отношението ни към всичко, което правим, е нещо, на което много държим както ние, така и клиентите ни, които се връщат при нас отново и отново.
Пълният текст на интервюто четете в брой 4 на Списание ГРАДЪТ