Българските летища: от соцретро към fastest growth
Летищата представляват малки стъклени градове, средища на търговия и услуги, а самолетният превоз вътре в страната ни доскоро беше лукс. Относителният дял на въздушния транспорт в общия брой на превозените пътници на националния транспортен пазар e около 0.3% средногодишно. Но това е само за вътрешния въздушен транспорт, международният отбеляза бум през 2016-2017 г., който продължава и сега. Бумът се дължи на чуждите нискотарифни компании, които през тази година по показателя капацитет на самолетите държат 47% от пазара.
След 1989 г. повечето от летищата в България постепенно западат. Пътникопотокът за цялата страна през 1999 г. е 2 125 309 и нараства до 5 022 915 през 2005 г. През 2006 г. 99% от пътническия трафик е насочен към и от летищата София, Варна и Бургас. В момента на практика има три действащи летища за граждански цели, които осъществяващи редовни полети – в София, Бургас и Варна. Действащи, но с много намален пътникопоток, са летищата в Пловдив и Горна Оряховица. От 1995 г. летище Горна Оряховица има право да извършва международни полети и през 2016 г. беше отдадено на концесия. От 2010 г. са подновени редовните полети до летище Пловдив с линия до Лондон (Станстед). От началото на 1998 г. летище Търговище е закрито за полети поради това, че не отговаря на изискванията за експлоатационна годност и застрашава безопасността на полетите. Заличено е от регистъра на летищата на България на 10 ноември 1999 г. От декември 2017 г. е в процедура на продажба от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. Активите му са в капитала на гражданско летище за обществено ползване Пловдив. От 2005 г. летище Русе не работи - от февруари 2015 г. е общинско, от декември 2016 г. е с лиценз за летателна площадка за малки самолети.Намерението на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е възлагане на летище Балчик на концесия. Понастоящем се провеждат подготвителни действия и се разработват концесионни анализи. В съответствие с изводите от анализите и обосновката на концесия, ще се прецени целесъобразността от провеждане на процедура за избор на концесионер, напомнят от МТИТС. Сега България има 5 международни граждански летища - София, Варна, Бургас, Пловдив, Горна Оряховица, и 150 летателни площадки.
През последните години пътническият трафик през основните ни летища – София, Бургас, Варна и Пловдив нараства.
2014 г. – 7 795 374 брой пътници,
2015 г. – 7 887 669 брой пътници,
2016 г. – 9 579 379 брой пътници,
2017 г. – 11 478 859 брой пътници.
Само на летище София през изминалата година обслужените пътници са почти шест милиона и половина (6 486 883), което е много сериозен ръст на годишна база от 30,4 %. По отношение на броя на пътниците, превозени по вътрешни въздушни линии, също се забелязва трайна тенденция на нарастване, свързана с подобряване на обслужването и повишаване броя на полетите до и от морските летища Варна и Бургас.