Арх. Радко Тодоров: За новия клиент жилището е не само дом, а и добра инвестиция
В брой 3 на Списание ГРАДЪТ интервю с арх. Радко Тодоров, управител на RT Consult



В последните три години RT Consultзатвърди позициите си като лидер в жилищната, индустриалната и хоспиталити архитектурата както в България, така и извън страната. Новият офис на проектантското бюро в София координира новооткритите представителства във Франция, Англия, Италия, Дубай и Ливан. Завършените проекти включват галерия в Париж, множество жилищни сгради, медицински център и офис в района на Марсилия, жилищни сгради в Лондон, 5-звезден хотел в Дубай, множество жилищни сгради в Ливан.
Това, което различава "Ер Те Консулт" от повечето архитектурни бюра, е не само международните екипи, които работят в колаборация, но и екипите от консултанти, които познават в детайли всеки от пазарите, на които фирмата оперира.
В последните години това се оказва ключово както за успеха на фирмата, така и за успеха на инвеститорите, които ни се доверяват. Друг показател за доброто познаване на пазара от консултантския и архитектурния екип е това, че сградите, проектирани от RT Consult, се продават на 90% преди завършването им с Акт 16.
Какво прави проектите и инвеститорите ви толкова успешни?
- Дългогодишният опит със сигурност помага за добре проектираната сграда, подходящата визия и оразмеряване на проектите според локацията и нуждите на клиента, но е факт, че консултантският ни екип започва работа преди самото проектиране.
Първо, обсъждаме подробно с инвеститора каква ще бъде следващата му инвестиционна стъпка, изготвяме подробно проучване на пазара, което да ни подскаже коя е нишата, в която те трябва да инвестират, а ние като проектанти да я осъществим, следвайки внимателно баланса краен клиент - продукт – цена - възвръщаемост.
С гордост можем да кажем, че дори през трудните години на строителния бранш нашите инвеститори се вслушаха в съветите ни и понесоха кризата много по-безболезнено.
Поредното доказателство за доверието е и новият проект в София на един от дългогодишните ни инвеститори - луксозен затворен комплекс с РЗП 100 000 кв.м в един от най-скъпите квартали на столицата - Лозенец.
Променят се сградите, променят се комплексите. Какъв е новият клиент?
- Новият клиент е много по-осведомен за случващото се на пазара и наясно със собствените си нужди и възможности. Понятието "покрив над главата" включва ред изисквания, които клиентите очакват да бъдат предвидени от инвеститорите. Паркирането е фактор, който вече не може да бъде пренебрегван. Всеки компромис, свързан с липсата на паркоместа, рефлектира пряко на привлекателността на сградата, цената, съответно и крайната възвръщаемост на един проект. Затова първият ни съвет към всеки един инвеститор е - намерете решение с паркирането.
Новият клиент е мобилен. Той не купува жилището си с идеята, че е "завинаги", затова и жилищата вече трябва да са "добра инвестиция".
Четете пълния текст на интервюто в бр. 3 на Списание ГРАДЪТ