Предизвикателствата пред хотелиерския бранш се обсъдиха на форум в София
Министър Ангелкова: Водят се преговори за привличането на още престижни чуждестранни хотелски вериги у нас, като бранда Ritz-Carlton на Marriot






Петата годишна среща на Националния борд по туризъм стартира с дискусия на водещи инвеститори, управители и собственици на хотели. Министърът на туризма г-жа Ангелкова също бе сред участниците в дискусията. Тя благодари на инвеститорите и хотелиерския бранш за приноса им за развитието на високия клас туризъм у нас и сподели, че се водят преговори за привличането на още престижни чуждестранни хотелиерски вериги, като бранда Ritz-Carlton на Marriot. Развитието на туристическата индустрия и съвременните тенденции в туризма, новите изисквания и стандарти към предлагането на хотелиерски услуги, управлението и оценката на туристическата услуга, както и въпросите: Кое е новото в Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения? Какво искат хотелиерите? Какви са практиките в Европа? бяха сред акцентите на дискусията.
Участниците в дискусията се обединиха около тезата, че категоризацията няма особено значение за хотелиерите, тъй като целта на бранша е да достави качествена услуга и преживяване, а не да влезе в определени рамки. Регионалният генерален директор за Централна и Източна Европа на Intercontinental hotel group, г-н Щтефан Франк, заяви че независимо от местните изисквания за категоризация, Intercontinental има свои такива и те винаги попадат в 5-звездната категория.
Президентът на Rosslyn hotels, г-н Хеннинг Крипендорф изрази съжаление, че България и Румъния не членуват в Hotelstars union – организация, която има универсални изисквания по отношение на категоризацията. Причината страната ни да не участва в този съюз според Крипендорф са индивидуалностите на пазара и различните желания на хотелиерите.
Г-н Такуя Аояма, който е вицепрезидент на Hyatt International, сподели че самата идея за категоризация е страхотна, но проблемът е, че тя не еволюира по начина, по който хотелските вериги го правят. Според него бизнесът трябва да поеме задачата с категоризацията в свои ръце, което би било най-доброто решение.
Г-н Георги Велчев, който е директор на Тетрареал АД и член на УС на Национален борд по туризъм, заяви че на първо място стоят желанията на туриста и няма значение каква е категоризацията. Според г-н Велчев това, което един турист вижда е името на веригата. Самата верига също не се съобразява с местните категоризации, а си има свои собствени, които трябва да бъдат изпълнени. Изпълнителният директор на хотел Ястребец господин Калоян Спасов сподели личните си преживявания по отношение на категоризацията: "Наскоро ми се наложи да мина през рекатегоризация. Не трябва да се говори за звезди, а за ниво и категория на преживяване. Категоризацията трябва да бъде съобразена с търсенията на клиентите. Удобството за гостите, реално е това, което може да се категоризира. Има неща, които могат да се минимизират от страна на властите, като нивото и начина на проверката например."
Във втората част на панела експертите в областта на хотелиерството споделиха вижданията си относно най-добрия начин на управление на един хотел. Регионалният генерален директор за Централна и Източна Европа на Intercontinental hotel group, г-н Щтефан Франк, сподели че най-доброто решение за инвеститорите зависи от самата среда. "Intercontinental hotel group предпочита да работи повече с франчайз сделки, какъвто е случаят и с хотела в София". Президентът на Rosslyn hotels, г-н Хеннинг Крипендорф, заяви че опитът, който той и неговите колеги имат им е дал възможност за създаването на собствена марка, която да управлява хотелите в портфолиото на Rosslyn hotels. Според господин Георги Велчев, при въвеждането на един бранд, като франчайз разходът винаги е по-нисък, отколкото разходите, които отиват за такси за пълно управление. Въпреки това на някои места франчайз моделът не работи, особено в държави, в които хотелиерите в бранша нямат практика и навици да управляват на необходимото ниво.
Вицепрезидентът на Hyatt, г-н Такуя Аояма, сподели че инвестициите в един хотел реалистично могат да се възвърнат за между 15 и 20 години. Разбира се, всичко зависи от разходите. Въпреки това не всички собственици са се насочили към бързо възвръщане на инвестициите, а по-скоро към изграждането на имидж. Изпълнителният директор на хотел Ястребец господин Калоян Спасов сподели: "Имаше момент, в който бяхме част от една верига. Тя нямаше много изисквания и икономически не беше много изгодна, съответно изградихме собствен имидж. В един момент, вече нямахме нужда от тази верига, защото посетителите ни искаха да дойдат за преживяването. Нашият хотел е 4 звезди, въпреки, че много хора се бъркат. Те смятат, че спадаме към групата на 5-звездните хотели."