Метрото в "Слатина": свързва жилищни с офисни територии, влияе върху градската среда
Метрото в кв. "Слатина" е проектът на "Метрополитен" по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" за 2021 - 2027 г., с който дружеството ще кандидатства за европейско финансиране.
Метрото в кв. "Слатина" е проектът на "Метрополитен" по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" за 2021 - 2027 г., с който дружеството ще кандидатства за европейско финансиране. Той представлява разклонение от трети метродиаметър след "Орлов мост", за което има предпроектно проучване. Точното трасе и най-точното разположение на метростанциите ще изработи избраният проектант. Това, което сега знаем за изпълнителя, е, че той ще е сред осемте компании и обединения, които участват в търга за идеен проект на отклонение от трета метролиния към квартал "Слатина": "Метропроект Прага" АД,"Ателие Серафимов – Архитекти" ООД, "БИАС – М" ЕООД, "Ар Джи Би" ООД, "Свеко Енергопроект" АД, "Инжпроект" ООД, "Ий Кей Джей България Кънсълтинг Енджиниърс" ЕООД, "Рикат" ООД. Проектът ще бъде завършен за 18 месеца и ще отговори на искането за 6 метростанции, бретел (обръщало), S-връзка за аварийна смяна на посоката на движение на подвижния състав и ще е с дължина 5590 м. Метростанция 1 при Окръжна болница (МБАЛ "Св. Анна") ще се проектира с пряка връзка със съществуващия подлез под бул. "Цариградско шосе".
Началото на отклонението се предвижда да започне в участъка между МС Малък градски театър "Зад Канала" и МС "Орлов мост" на трета метролиния при ул. "Шипка" в зоната на Военна академия "Г. С. Раковски". И сега съществува примерен идеен проект по част "Конструкции" (на "Рикат") за това отклонение. Военна академия "Г. С. Раковски" е паметник на културата с музей и голям парк. Паркът и парцелът на Военна академия разделя жилищна зона "Яворов" от кв. "Подуяне". Метрото ще мине под парка, за да стъпи на Румънското посолство на бул. "Ситняково", където ще бъде метростанция 6 "Ситняково" (номерацията на метростанциите е от "Окръжна болница" към "Ситняково"). Като изключим мол "Сердика център" и няколко по-малки жилищни сгради, в района почти няма нови инвестиции, а и незастроените терени са малко. До МС "Ситняково" се намират спирките на трамваи 20 и 22, на автобуси 120, 413, 305, които свързват зоната съответно с кварталите "Дружба", "Сухата река", "Хладилника" и "Парадайз Център", "Младост". Спирката става част от транспортен хъб на две нива и ще повлияе на градската среда. Добро би било конкурс да реши как ще изглежда транспортната зона, отстояща на по-малко от километър от кв "Подуяне", който пък остана без метро. Нужен е и ремонт на бул. "Ситняково" и ул. "Черковна", които обслужват транспортно района.
След бул. "Ситняково" са предвидени 2 спирки на бул. "Гео Милев"
с улична инфраструктура в много лошо състояние. МС 5 е на пресечката с ул. "Коперник" в близост до зала "Фестивална", а МС 4 - на кръстовището с ул. "Слатинска". Метрото не навлиза в комплекс "Слатина", а е тангента на застроената зона и върви успоредно на парк "Гео Милев". Отново поставяме въпроса за връзката на градската среда с метростанциите. И тъй като в случая става дума за голям парк, зоните около метростанции 5 и 4 могат да бъдат обект на конкурс - територията не изобилства с история и археология като площад "Света Неделя", но е добра за "градска дневна", веломаршрути, спортни съоръжения.
Следващите две спирки са в кв. "Слатина", като втората е до "Арена Армеец" на ул. "Асен Йорданов".
Преди време територията "Къро" беше предвидена за вторичен градски център, но до реализация не се стигна. Останаха двата репера - "София Тех Парк" и "Арена Армеец", които сега вече ще бъдат обслужени от метро. Първоначално за "София Тех Парк" беше предвидена метростанция и от страната на бул. "Цариградско шосе". Но проф. д-р инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД, каза така: "Лукс е да има 2 метростанции откъм градската магистрала (бул. "Цариградско шосе"), а и разстоянието между тях трябваше да е под 500 м, което е твърде малко." Територията между "София Тех Парк" и "Арена Армеец" се оформя като специфична зона и се нуждае от конкурс за градската среда и разпределението на трафика.
Краят на разклонението се предвижда да е от източната страна на съществуващия пешеходен подлез под бул. "Цариградско шосе". Там ще е първата метростанция -
МС 1 "Цариградско шосе", при Окръжна болница (МБАЛ "Св. Анна").
На изток от МС 1 се предвижда обръщало на движението - то включва 2 коловоза и 120 м за така наречения топъл резерв.
Цялото трасе ще е подземно и ще се строи по два различни метода. Точното разположение на метростанциите ще определи идейният проект. Той трябва да се съобрази с наличната подземна и наземна инфраструктура, чието проучване е в обхвата на обявената обществена поръчка за идеен проект на трасето. Засега е ясно, че всички станции ще се проектират с по два вестибюла в двата края на перона, като западният вестибюл на началната станция 1 ще има директна връзка със съществуващия подлез под бул. "Цариградско шосе". Проектирането на разклонението ще определи стойността на метрото в кв. "Слатина". По предварителна информация индикативната минимална цена е около 250 млн. лева.
Разклонението на метрото към "Слатина" и Окръжна болница със сигурност ще повлияе положително на инвестиционната активност,
особено в кв. "Полигона" с много неусвоени терени. "София Тех Парк" постепенно се превръща в модерен офис парк, като тепърва предстои развитие на повечето му зони. Около недовършената сграда на бившия ИПК-Родина също има възможност за мащабно строителство, както и в базата на "София прес". Комплексът "Европейски търговски център" ще се разшири с нова сграда в следващите години, а зад "Мегапарк" от 2017 г. се изгражда административната сграда "Офис А".
Връзка на разклонението в "Слатина" с първи метродиаметър при МС "Младост 1"?
Проф. д-р инж. Стоян Братоев:
Метрото в кв. "Слатина" няма да се свърже с първи метродиаметър при МС "Младост 1". Подобно свързване не е здравословно. Вредно е да се свързват линиите на метрото. Това е строителство на излишни километри, за да се обслужи интересът на шепа хора. Метрото превозва пътникопотоци, които не могат да бъдат обслужени от наземния транспорт. Сега например първи и втори метродиаметър са свързани и в "Обеля" и това се отразява на графика и на зареждането на мотрисите сутрин.
Урб. Нурхан Реджеб, PlaceMake:
Зоните над метростанциите се нуждаят от урбанистични конкурси
Нужни ли са конкурси за пространствата над метростанциите?
Нужни са, направо са задължителни. Но за да имат конкурсите смисъл, трябва да се подбират местата, за които да се обявяват. Не може всяко пространство над метростанция да е обект на конкурс. Освен това, конкурсите могат да бъдат различни – някои да са публични, други да са с покани, трети с предварително селектирани колективи. Има моменти, когато процесът ще е по-гладък ако се поканят, да речем, три колектива. Разбира се, че е добре конкурсите да са публични, но понякога това води до тромавост. Затова преценката е важна – за кои метростанции и под каква форма.
Подходящо ли да се обяви конкурс за пространството над някои от метростанциите в кв."Слатина"?
Метрото в "Слатина" минава успоредно на парка "Гео Милев", който обвързва публични обекти, като стадион "Академик", зала "Фестивална", и в този смисъл е добра територия за обявяване на конкурс. Метрото там и обновяването на градската среда над него ще повлече след себе си много инвестиционни проекти. За големите публични инфраструктурни проекти е характерно именно това - въвличат със себе си много инвестиции и добавената им стойност се покачва."