Метрото резервира терен в Студентски град: трасето няма да се променя, мястото на станциите може да се коригира


Метрото резервира терен в Студентски град за трасе с дължина 5 км и 5 метростанции. Смисълът на запазването на територията е тя да бъде фиксирана в Общия устройствен план на София и на нея да не се строи, да се знае, че е за метрото, разясни проф. д-р инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД.Трасето вече е избрано и не може да се промени. При метростанциите промени в местоположението са възможни при определени условия, допълни инж Братоев.
Трасето започва една станция след МС "Витоша" при "Парадайз Център" и свършва до Университета за национално и световно стопанство (УНСС) и пред Студентската поликлиника според избрания вариант от специализирания състав на Общинския експертен съвет по устройство на територията на Столична община, който на 12 януари т.г. гласува за вариант 2 (виолетов) за продължение на втори метродиаметър на основа на комплексен анализ на "Транспро". Според зам.-кмета на София по транспорт и транспортни комуникации Евгени Крусев ще бъдат организирани няколко обществени обсъждания, за да се реши дали следата ще стигне до Националната спортна академия, или ще продължи до УНСС. Докато за метрото в "Слатина" източникът на финансиране е изяснен и сега се извървява пътят до него, за метрото в "Студентски град" все още няма финансиране, но пък има възможност да се влияе върху разположението само на метростанциите.
Защо точно вариант 2
Трасето към "Студентски град" е разклонение на втория метролъч от бъдещата метростанция след МС "Витоша". Виолетовият вариант е предпочетен заради по-добрите му показатели: повече превозени пътници - 32 877 души на ден (прогноза за 2020 г.), повече спестено време за пътуване, повече метростанции. Тъй като е най-дълъг - 4.906 км, той е и най-скъп - 147 млн. лв., но е най-подходящ за територията според комплексния анализ на "Транспро".
След МС "Витоша" подземната железницата потегля в посока към Софийския околовръстен път и една станция след "Парадайз Център" завива, за да спре с първата за това отклонение МС "Черни връх". Тя е в близост до ул. "Димитър Манчев" и жилищния комплекс от затворен тип "Витоша тюлип", съставен от четири сгради на площ от 18 000 кв.м. Разклонението тръгва от напълно застроена зона, наситена с жилища и офиси, преминава през необлагоредени зелени площи, за да достигне Студентски град.
След като напуска застроената зона, метрото достига до МС 2 в кв. "Витоша", в близост до ул."Стефан Савов" – на пръв поглед на зелена поляна.
Следва МС 3 на кръстовището на бул. "Симеоновско шосе" и ул. "Проф. д-р Иван Странски", което е в подстъпите на Студентски град, оформен като жилищна територия с университетски кампус и спортни съоръжения и изключително много развлекателни заведения с денонощен характер.
Следващата МС 4 е предвидена за Спортен комплекс НСА при пресичането на ул. "Акад. Стефан Младенов" и ул. "Проф. Атанас Иширков" - мястото е за спортни събития и състезания с траен интерес от страна на определени групи посетители.
МС 5 "Студентски град" е пред Студентска поликлиника и до сградата на УНСС – в сърцето на академичната територия.
Студентски град е "дремеща" територия с потенциал за бъдещо развитие.
От "Спаси София" са на мнение, че и трите варианта предполагат, че след преминаване на полето, отделящо кв. "Витоша" от кв. "Кръстова вада" метрото поема на север и завършва в сърцето на Студентски град, откъдето няма накъде и как да бъде продължено, т.е. вариантите не са съобразени с растежа на града и с населението в перспектива. Столичната община вече притежава всички терени, необходими ѝ, за да изгради относително добра улична мрежа за този нов квартал, а две от тези резервирани улици са достатъчно широки, за да може в него да навлиза градски транспорт, включително трамвай. Всъщност от "Спаси София" се застъпват именно за трамвай в Студентски град, подкрепят избрания виолетов вариант, но предлагат след бул. "Симеоновско шосе" той да не завива на север, а да спре зад Зимния дворец на спорта и да използва наличието на държавни и общински терени, за да оформи нужния интермодален терминал в близост до входа на НСА и да завие на юг към "Младост 1".
Арх. Ангел Захариев, водещ проектант и член на "Група Град":
Време е за тангенциални трасета на метрото, които да свързват сегашните лъчове
"Моето предложение е да се направят изследвания за варианти за нови трасета на метрото, които да отговарят на променената структура на града. Има възможности за трасета в южната и източната част на града, които позволяват изграждане на тангенциално-радиално трасе, например от летище София през "Арена Армеец" - метростанция "Г. М. Димитров" - Зоопарка - Южен парк – бул. "България" и нататък, като по този начин биха се направили къси връзки между отделните лъчи на сегашното метро и би се намалил автомобилният трафик в южната част на града. Там натовареността на градския транспорт е най-малка.
Вторият проблем е, че няма адекватна информация за пътуванията на хората до работните места – т.е. не се знае откъде тръгват и накъде пътуват. Докато не се появят такива данни, информацията ще се изкривява. Моята позиция е да се направят проучвания и да се резервира територия за метро на 5-6 места в града."