Проектът за метро към ИКЕА отново в очакване. Удължаването на трасето в "Люлин" - след изграждане на трети метродиаметър


БР.2/2018,СП.ГРАДЪТ
Преди година "Метрополитен" ЕАД обсъди с главния архитект на София арх. Здравко Здравков и неговия екип обсъдиха съществуващото и перспективното развитие на метрото в средносрочен план, за да се планират промени в Общия устройствен план. Дискутираните тогава разклонения или продължения на съществуващи метролъчове сега се обединиха така:
- Продължение на трасето след "Парадайз Център" с 2 метростанции се комбинира с отклонението към Студентски град една станция след МС "Витоша"
- Продължение от "Бизнес Парк София" към ИКЕА с 2 метростанции
- Отклонение от Военна академия към "Слатина" и бул. "Цариградско шосе".
- Продължение на метрото в жк "Люлин" по бул. "Царица Йоанна" до Околовръстното шосе.
- Отклонение към "Бъкстон" между МС 12 и МС 14 на трети метролъч - няма развитие.
Метрото към ИКЕА
Продължението на метрото от МС "Бизнес Парк София" на бул. "Александър Малинов" в "Младост 4" на запад до "София Ринг Мол" и ИКЕА, недалеч от долната лифтова станция "Симеоново", е с дължина 1.9 км и две метростанции. В посока към ИКЕА то минава под локалното на околовръстното.
Според приетия вариант за продължение на първи метродиаметър трасето върви успоредно на околовръстното. Първата метростанция е след завоя на околовръстното, на км 18.875 м, срещу "Декатлон", като единият от входовете й излиза на пешеходен остров отвъд Софийския околовръстен път, а след това при застроените зони пресичането става на ниво терен.
Втората метростанция подминава кръговото при "Бистришко шосе" и бул. "Св. Климент Охридски" и се появява на повече от километър след първата, на км 19.902, като единият от входовете стъпва точно между ИКЕА и "Ринг Мол". На това място се очаква да слезе и лифтът. Пешеходен тунел под околовръстното с асансьори, стълбища и ескалатори свързва северния вестибюл с южния.
Идейният проект е на "Рикат" ООД. Възложител на предпроектните проучвания е компанията "София Саут Ринг мол" (2014 г.), собственик на търговско-развлекателния център. За разширението на първи метролъч към ИКЕА финансиране чрез публични средства не е предвидено.
Продължението на метрото след "Бизнес Парк София" придобива все по-ясна икономическа логика с изграждането на нови офисни комплекси и сгради в зоната. Най-големият обект в етап на строеж там е многофункционалният Garitage Park с офиси, жилища, основно училище, спортна зала, търговска зона, паркова среда с езеро. В съседство се изграждат още два офис комплекса - "Ричхил Бизнес Център" и "Адора Бизнес Център 2". А над "София Ринг Мол" има проект за голям жилищен комплекс.
Трасето в кв. "Люлин"
е продължение на метрото по "Царица Йоанна" към околовръстното между люлинските микрорайони 2 и 3. Това трасе е предвидено още при изграждането на метрото в края на 70-те и е заложено като отклонение. Предвиждат се 2 нови метростанции, като втората с голям буферен паркинг опира в околовръстното, замислена е и жп спирка по линията София – Волуяк – Кюстендил.
"Люлин" има 160 хил. жители и се нуждае от продължение на метрото, което би обслужвало още 30 хил. души в комплекса", напомни инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД. Трасето е много перспективно за живеещите в "Люлин". Очаква се изграждането на пробива "Дертлиев" (най-вероятно от лятото на т.г.), който да свърже жк "Люлин" с околовръстното. Както вече беше отбелязано, в тази част на София - двустранно на Околовръстния път при жк "Люлин", се обсъжда да се даде възможност за строителство на небостъргачи. Според проф. Братоев изграждането на метрото в "Люлин" е наложително за живеещите в комплекса, но най-напред следва да се завърши трети метродиаметър - до "Левски Г" и в "Слатина".