Зоните край трети метродиаметър - атрактивно място за инвестиции
Третият метродиаметър се строи от януари 2016 г. Той е разделен на три етапа. Сега се изпълняват етапи 1 и 2, като по-голямата част от етап 1 - от МС 14 до МС 6, се прокопава с тунелопробивна машина.

БР.2/2018, СП. ГРАДЪТ
Третият метродиаметър се строи от януари 2016 г. Той е разделен на три етапа. Етап 3 е от бул. "Ботевградско шосе" до моста "Чавдар" с МС 5, под бул. "Владимир Вазов" със станции 2, 3 и 4 и 3 км трасе. Етап 1 е от МС 5 през Попа, НДК, Медицинска академия, кръстовището на бул. "Гешов" и бул. "България" до МС 14 в "Красно село" – 8 км и 8 метростанции. Етап 2 е от МС 14 през "Овча купел" до "Горна баня" и "Околовръстното" – 4 км с 4 метростанции, буферен паркинг и жп гара на линията София – Перник.
Сега се изпълняват етапи 1 и 2, като по-голямата част от етап 1 - от МС 14 до МС 6, се прокопава с тунелопробивна машина.
За третия етап проектът се актуализира, а за изграждането му се търси финансиране - първа метростанция и депо при бул. "Ботевградски шосе" няма да се изграждат. Проф. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД, разясни, че актуализацията на проекта за етап 3 се налага, защото от наземно метрото след обществени обсъждания стана подземно. В частта в "Левски Г" подземната железница очаква финансиране, а строителството й ще отнеме 3 години. Независимо че етап 3 не се изгражда, в територията се забелязва инвестиционна активност.
Метрото в центъра
Метростанция 5 е на кръстовището на ул. "Тодорини кукли" и бул. "Владимир Вазов", до моста "Чавдар" срещу хипермаркет "Билла" и отстои само на 5 минути от парка "Заимов" и театрите в северозападната част от центъра на София. От МС 5 метрото завива към Малък градски театър "Зад канала", като подминава гара Подуяне, която остана без метро и е на запад от подземния лъч. Голямото кръстовище на бул. "Ситняково" (вече "Михай Еминеску") и "Мадрид" не се включи в трасето на съживяващата железница и вместо транспортен хъб територията стана периферна. При МС 5 метрото прави връзка с тролей 1 и автобуси 78 и 79, които осигуряват транспортен достъп за живеещите около "Герена" и в кв. "Левски".
Метростанция 6 е вече в центъра на София – зона с парк "Заимов", за който има 1.8 млн. лв. европейско финансиране, театър "София", който ще бъде ремонтиран основно за 10 млн. лв., Малък градски театър "Зад канала", някогашното кино "Левски", което сега е театрална сцена, паметникът на Левски, галерията "Квадрат 500", Ботаническата градина, Музикалният театър, културният дом "Средец", който ще бъде възроден за 9 млн. лв., и строящият се хотел "Хаят". Новото алейно осветление ще превърне парка в по-атрактивно място и по-достъпно за почитателите на кукления театър "Заимов" и библиотека до него. До тези културни и градски забележителности се достига пеша – те отстоят на по-малко от 400 м от МС 6. За тези, които се придвижват по-трудно, достъп осигуряват трамвайните линии 20, 22 и 23. Те отвеждат и до бул. "Княз Дондуков", който беше основно дебатиран и ремонтиран през изминалите две години. В зоната на парка "Заимов" регенерацията ще бъде основен метод за съживяване на територията.
От станция 6 метрото се насочва към "Канала" (бул. "Евлоги и Христо Георгиеви") и достига до "Орлов мост", където е МС 8. МС 7 няма да има, но при ул. "Шипка" ще бъде изградено отклонение, по което след време ще тръгне метротунелът за кв. "Слатина".
МС 8 е трудна за изграждане, дълбока (28 м) и с интересно конструктивно и архитектурно решение, на нея трети и първи метродиаметър ще правят връзка. С тунел под реката тя се свързва с Борисовата градина при езерото "Ариана" и спирката на автобусите за "Младост". Сегашният подлез на "Орлов мост" ще се използва за разпределяне на пътническите потоци. Самата метростанция е в Княжеската градина, в която има уникални дървета от времето на Батенберг. По идея на княза градският градинар Карл Бец (1850 - 1925 г.) създава на това място първата зеленчукова и овощна градина, построява 4 павилиона за цветя, а десетина години по-късно там се развива ботаническа градина. След години, по времето на Фердинанд, по градината работят французинът Люсиен Шевалас и австриецът Йохан Калерер, а в навечерието на XX век в най-южния край се оформя тогавашната Царска зоологическа градина. Вероятно след като метрото в тази си част бъде завършено, урбанистите ще предложат пространствена концепция за зоната между двата парка, отделени от река, свързани от метро и намиращи се в една от най-замърсените зони на столицата, на входната врата на София.
От "Орлов мост" метрото минава под Княжеската градина и стига до "Попа" сред множество подземни комуникации. Там е метростанция 9 – тя е сред първите в графика на изграждане, има 3 входа – към нотариата, пред кино "Одеон" и пред "Булгартабак". Идеята да се изгради вход, който почти да излиза на "Канала", като улесни връзката с автобусите там, не се осъществи.
От "Попа" под бул. "Патриарх Евтимий" подземната железница стига до НДК, където е разположена станция 10. На нея трети метролъч се свързва с втори. МС 10 е насред пешеходната зона по бул. "Витоша" и обновеното площадното пространство пред НДК. Сега бул. "Патриарх Евтимий" е стеснен, но в края на тази година той отново ще се използва в предишните си размери, обеща зам.-кметът по транспорт и транспортна инфраструктура Евгени Крусев.
След спирката на НДК метрото потегля към Медицинска академия, където се намира просторната МС 11 – с 5 входа и широк вестибюл. През март тунелопробивната машина премина именно през тази станция. Оттам метрото се промушва под Медицинска академия и стига до пресичането на булевардите "Гешов" и "България", където някога се предвиждаше кръстовище на две нива със светофар, а сега подлезът ще играе роля на вестибюл на МС 12, която отстои на стотина метра от него в посока към Витоша.
От МС 12 подземната железница тръгва към МС 14 на "Красно село", откъдето през лятото на миналата година потегли тунелопробивната машина. (Тя вече е пробила тунел от МС 14 до МС 11.) Метростанцията е на кръстовището на бул. "Цар Борис III" и ул. "Житница". Освен метростанция там ще има и 300-метров тунел под кръстовището и над метростанцията. По този начин ул. "Житница" ще минава под бул. "Цар Борис III" в периметъра на кръстовището и трамваят ще запази своя ход на ниво терен. Булевардът ще бъде отворен за движение в края на 2018 г. Целият пътен възел ще бъде в експлоатация през 2019 г.
В тази си централна част трети метродиаметър е наполовина завършен (56%). Депото за метровлакове "Земляне" ( до МС 14) е почти готово. В експлоатация ще бъде през това лято, за да приеме първите 6 влака с пантограф, които "Сименс" ще достави. Тези централна част от метрото ще бъде завършена през август 2019 г.
Метрото в "Овча купел"
Изграждането на метрото в "Овча купел" представлява етап 2 от трети метролъч. Той започва след метродепото и около 400 м върви наземно. Трасето влиза под земята на кръстовището на бул. "Овча купел" и бул. "Президент Линкълн". Метростанция 15 е подземна и се намира южно от кв. "Овча купел". При корекцията на река Владайска се изгражда мост, по който влаковете преминават над реката.
При бул. "Монтевидео", чийто ремонт ще бъде завършен през тази година, е западният край на МС 16. Тя е разположена под бъдещия бул. "Западна тангента", станцията има 6 входа – след МС 16 е проектиран тунел с дължина 37 метра, който включва и междинно ниво за подлез под ул. "Монтевидео". Бул. "Монтевидео" - ремонтиран, на две спирки от околовръстното и жп линията и със свободни терени, става все по-атрактивен за инвестиции в бизнес сгради, две от които вече се строят.
След МС 16 трасето прави завой и навлиза в жк "Овча купел 2" и при болница "Доверие" се намира МС 17. Тя е разположена в сърцето на жк "Овча купел" и в близост до Банка ДСК. Над нея ще минава нова улица, която представлява продължение на късата ул. "Централна". След МС 17 подземната железница поема към Софийския околовръстен път, където между околовръстното и жп линията София – Перник е ситуирана МС 18. На жп линията ще има и жп гара за връзка между двата вида транспорт, а в близост до станцията – буферен паркинг на два етажа от едната страна и на три от другата заради денивелацията.
МС 18 започва от бул. "Линкълн" и завършва малко след бъдещото Околовръстно шосе в по посока "Горна баня". След МС 18 има пространство, където влаковете могат да се изтеглят и обръщат посоката на движение, а над тунела има покрита жп връзка към жп спирката на "Горна баня". Подлез минава под жп линията, а подходът към него постепенно се вкопава заради денивелацията. В близост до метростанцията ще има буферен паркинг.
Териториите около третия метродиаметър се очаква да привлекат нови инвестиции в офиси и търговски обекти
Възможно е в скоро време да има и друг стимул, ако се приеме предложението на председателя на регионалната комисия в парламента Искрен Веселинов за промяна в Закона за устройството и застрояване на Столична община. То ще позволи изграждане на по-високи сгради извън центъра и южните райони, ако на 400 метра разстояние от терена има метроспирка. Конкретният текст гласи, че в устройствени зони без ограничение за кота корниз максималната стойност ще бъде 100 м, но само "в урегулирани поземлени имоти, попадащи с повече от половината от площта си, в 400-метров обхват, считано от средата на перона на метростанциите на улици/булеварди 2 и 3 клас за квартали в Смесена многофункционална зона (СМФ) и Зона за обществено обслужващи дейности и озеленяване в градския район (Оз1) извън Централна градска част и извън райони "Триадица", "Лозенец" и "Изгрев".
Припомняме, че за по-голяма част от София най-вероятно ще бъде въведена 75 метра максимална стойност на кота корниз - за устройствени зони, в които сега липсват ограничения. Това означава, че близостта до метро ще даде възможност на предприемачите да заложат 7-8 етажа повече, достигайки позволения таван от 100 метра.