Светлин Николчев, "Ролпласт Груп": На Балканите "Ролпласт" е най-голямата фирма за производство на стъклопакети, прозорци и щори
В брой 1 на сп. ГРАДЪТ СГРАДИ
Четете в брой 1 на сп. ГРАДЪТ СГРАДИ
Г-н Николчев, може ли да представим основните параметри и развитието на проекта за разширение на производствената сграда на "Ролпласт"?
- Първи етап от строежа на производствената база на "Ролпласт" - Костинброд, която се намира в индустриалната зона на града, започна през 2008 г. Общата площ на цялостния проект е 76 000 кв.м, от които застроена площ на халетата – 42 000 кв.м. До момента сме изпълнили 4 етапа от проекта, 32 000 кв.м с обща инвестиция от 50 млн. лв.
Интересното при нас е, че съчетаваме халета с различни параметри. Най-голямо е халето за производство на PVC врати и прозорци – 11 000 кв.м, а най-високо е халето за производство на стъклопакети - 14 метра. Тази височина се налага от спецификата на тази дейност, а именно товаро-разтоварването на джъмбо стъклата. Обобщено - самата технология на производство показва как трябва да бъде построено халето.
Впечатленията ми от други европейски фабрики (Германия, Франция, Австрия) са, че там постройките са от стоманобетон с напрегнати греди.
За завършването на цялостния ми проект остава да доизградим 10 000 кв.м, но те ще бъдат построени в зависимост нуждите на пазара.
Какви са основните конкурентни предимства, които получавате с реализацията на този проект?
- При така изградената база имаме добри условия за съхранение на материалите и готова продукция, като разполагаме и със специални рампи за товарене. Нивото на технологичното оборудване е много високо. Инсталирахме скенери за контрол на дефекти в производството на стъклопакети. Имаме възможност да произвеждаме тройни стъклопакети с размери 2.70 Х 5 метра, което позволява да затваряме много големи площи.
Разполагаме със специални стендове за остъкляване на PVC прозорци и врати и възможност за лепене на профилите към стъклопакета.
Голямо предимство ни дава стандартният ни срок за производство, който въведохме, а именно производство за стъклопакети - 1 ден, производство на врати и прозорци - 2 дни.
"Ролпласт" е пазарен лидер не само в България, но и на Балканите. Можем ли да припомним основните продуктови групи и ключовите моменти в развитието на компанията у нас и по света?
- В момента в България и на Балканите "Ролпласт" е най-голямата фирма за производство на стъклопакети, прозорци и щори. Започнах през 1999 г. с монтаж на ролетни щори. През 2003 г. започнахме да произвеждаме PVC врати и прозорци, а през 2009 г. внедрихме стъклопакетите с три стъкла, които всъщност са над 70% от продажбите ни с монтаж. От 2016 г. произвеждаме вече и прозорци от дърво.
В самото начало асортиментът на фирмата, а също и на пазара, беше доста по-малък. Преди PVC профилите бяха 60 мм, а стъклопакетите 24 мм, които вече са рядкост. За последните 10-15 години технологиите се развиха изключително бързо и съответно пазарът се промени значително.
Как ще коментирате развитието на потребителското търсене и култура и еволюцията на предлагането?
- В момента масово се поръчват прозорци с 3 стъкла, като първото и третото са със специално покритие. Профилните системи също се развиха и вече доста по-често използваме не стандартната 70 мм система, а 80 мм или 90 мм система.
Акцентът в последните две години е в развитието на високият клас продукти. Вече имаме завършени обекти, където позициите са с размери до 3.50 м височина и над 6.50 м дължина, като това се осъществява чрез специални плъзгания.
В областта на слънцезащитата използваме висок клас слънцезащитни стъкла, приложими за фасади и за прозорци. От тази година започваме да произвеждаме най-високият клас слънцезащита - външни ламелни щори.
Какви са иновациите в сектора и как те навлизат във вашата производствена гама?
- Още от самото създаване на фирмата всяка година посещавам специализирани световни изложения за стъкла, прозорци, щори. През годините съм посетил над 30 конкуренти в Европа. Стремя се добрите практики в Европа да ги прилагам в България.
За "Ролпласт" мога да изброя редица иновации:
- първи в България комбинирахме PVC ролетни щори с алуминиеви конзоли, което позволи на продукта да бъде индустриален
- първи в България масово заменихме 60 мм профили със 70 мм, около 1-2 години преди конкурентите
- 3-4 години преди да стане задължително по закон, ние въведохме нискоемисийните стъкла, което повиши качеството на нашите продукти
- през 2009 г. въведохме high selective дистанционера (топъл кант), който повишава топлоизолацията с 10% и практически в студените дни изчезва кондензът по прозорците
Смея да твърдя, че сме лидер в стъклопакетите и масово разпространяваме стъклопакетите от три стъкла.
От тази година разработихме входните врати Zero, които са най-висок клас и които можем да изпълним в различни комбинации – дърво/алуминий, алуминий/алуминий, PVC/алуминий. Вратите Zero са стандарт на Запад за входни врати на къщи. Характеризират се с високо ниво на топлоизолация и сигурност.
Тази година в областта на стъклопакетите внедряваме високоенергийно стъкло "плюс", което се характеризира с: висока светлопропускливост, висока топлоизолация, нисък соларен фактор, ниска огледалност. Това е нов, иновативен продукт за масовия пазар.
Какви са основните предизвикателства пред "Ролпласт Груп" и планове в близко- и средносрочна перспектива?
- Предизвикателството, което стои пред мен, е новосъздаващият се пазар за висок клас продукти като Китай, Южна Корея и Япония.
Предстои ни изнасянето на производствени мощности в Алжир, като там продаваме наши продукти за около 1 млн. евро годишно.
В момента делът на износа от общите продажби е над 30%, като в бъдеще за цел сме си поставили 50%. Стараем се да разширим пазарите си в Западна Европа. Отскоро изнасяме за Америка.
За 2017 г. "Ролпласт" постигна оборот от 55 млн. лв. Разчитайки на направените инвестиции и в зависимост от развитието на пазара, до 2-3 години оборотът трябва да бъде над 80 млн. лева.