Стартира конкурс за "Вторичен градски център, зона "Централна гара" - София"




Стартира конкурс на тема "Вторичен градски център, зона "Централна гара" - София". Конкурсът е архитектурен, за устройствена концепция за планиране и развитие на вторичен гжрадски център – зона "Централна гара" – София. Архитектурният конкурс е явен и едноетапен. В него могат да вземат участие всички български архитекти и урбанисти, работещи у нас и в чужбина - притежаващи образователно-квалификационна степен "магистър". Конкурсните проекти ще бъдат оценени от международно жури. Краен срок за представяне на конкурсните проекти е 16:00 часа на 31 май 2018 г до 16:00 часа. Изложбата на проектите е предвидена за 5-ти -10-ти юни 2018 г. Всички проекти ще бъдат публично изложени в Националната Художествена Галерия.
Организатор на конкурса е Фондация VIZAR и се провежда със съдействието на Направление "Архитектура и градоустройство" на Столична община, част е от Европейски награди за българска архитектура VIZAR 2018. Предвидени са три награди: първа премия - 10 000 лв., втора премия - 5 000 лв. , трета премия - 3 000 лв.
Програмата
Зоната около Централна гара е транспортно комуникационен, обществен и урбанистичен възел, който има потенциал да бъде развит като Вторичен градски център. Тя обхваща териториите между ул. "Опълченска", бул. "Княгиня Мария Луиза", Централна автогара, Предгаров площад, Централна гара, прилежащия ЖП ареал и териториите, разположени на север в непосредствена близост до него.
Конкурсът има за цел да способства за лансирането на нови идеи, функции и структура, характер и функционално развитие на този потенциален Вторичен център. Фокусът следва да попадне върху най-контактната и неразвита част от описаната зона: територията между булевардите "Христо Ботев" и "Княгиня Мария Луиза" и Предгаровия площад, чиито пространствен потенциал остава неоползотворен.
Проектните предложения следва да отчитат идеите на Общия устройствен план на Столична община и да планират изграждането на разглежданата територия, като част от хармоничното бъдещо развитие на гр. София.
Обхват
Територията, предмет на настоящата програма, е разположена в централна градска част на София, район "Сердика", Столична община. Проектните предложения следва да бъдат развити в следните обхвати:
Задължителен обхват: Квартали 79, 91, 93 и част от квартал 92 по плана на местност "Главен градски център - Зона В-15", район "Сердика", Столична община, обособен от: бул. "Христо Ботев", Предгаров площад, бул. "Княгиня Мария Луиза", ул. "Струга", ул. "Братя Миладинови" и ул. "Хилендар";
Препоръчителен обхват, включващ контактната територия на задължителния обхват, обособен от: ул. "Софроний Врачански", Централна гара и прилежащ ЖП ареал, бул. "История славянобългарска" до продължението на ул. "Георги С. Раковски", ул. "Козлодуй", ул. "Веслец" и бул. "Сливница".
История
Историята на градското пространство, отредено за функцията на гаров транспортен възел в София, започва през 1888 г. Тогава гарата е била извън града, на около километър от Шарения мост - до тогавашното Ломско шосе. В началото на 20-ти век, населението на София нараства бързо и скоро града се допира до гарата си. Градското пространство около тогава съществуващата сграда на гарата се отличава с паркова среда и отлична коммуникационна обвързаност с центъра на града.
През 50-те годинни при индустриализацията на икономиката БДЖ преживява подем. Това налага и построяването на ново приемно здание за столичната гара, което е реализирано през 1974 г. Тъй като града отдавна е задминал гарата и действително я е направил Централна, трамваите, които преди са спирали до самата сграда, вече са преместени от старото си трасе и сложени по-далече от новата гара, в средата на новия бул. "Княгиня Мария Луиза". Съществуващият преди парк е заменен с предгаров подлез и Ротонда със акцент скулптура на Майка България.
През 2003 г. пространството пред гарата претърпява освежителен ремонт, но други по-сериозни ремонтни дейности не са правени от 40 г. През 2016 г. след продължителен ремонт е открито и обновеното здание на гарата.
В днешно време Централа гара се е превърнала в най-големия транспортен възел в страната - там се събират почти всички форми на обществен превоз, движещи се в страната: влакове, метро, трамваи, автобуси, лични автомобили, велосипеди и пешеходци. Спирките на градския транспорт, които се казват Централна гара, са седем – пет трамвайни, три автобусни и една по линията на метрото.
Мястото е изключително комуникативно и е с приемуществото да е начална спирка на множество линии на градския транспорт. Липсата на конкретен план какво се случва с транспорта и публичните пространства в този възел е основния проблем: разпокъсаните спирки, трудния достъп, нелогичното разпределение на пространствата пред гарата създава усещането, че хората не са добре дошли.
Съществуващо положение
Разглежданата територия е транспортен възел, в който е концентрирано пресичането на няколко вида транспортна инфраструктура: улици II и III клас, Централна гара, автогара "Сердика", Централна автогара. По булевардите "Христо Ботев" и "Княгиня Мариа Луиза" преминава масов градски автобусен и релсов електро-транспорт, включително метротрасе по посока изток-запад под бул. "Княгиня Мариа Луиза".
Разглежданата територия попада в границите на централна градска част (ЦГЧ) на София съгласно чл. 9, ал. 1 от Закона за устройство и застрояването на Столична община (ЗУЗСО), в "Зона на стария градски център" (Ц2) съгласно т. 10 от Приложение към чл. 3, ал. 2 от същия закон и предвижданията на Общия устройствен план (ОУП) на Столична община, одобрен с Решение № 960/16.12.2009 г. на Министерски съвет.
ОУП предвижда оптимизиране на северозападната част на ЦГЧ при запазване на съществуващата жилищната функция и усвояване на неразвитите територити чрез застрояване с по-високи показатели. По фронта на градските булеварди от зона Ц2 (бул. "Княгиня Мария Луиза") са указани следните допустими нормативи за застрояване:
- плътност на застрояване: 80%
- интензивност на застрояване: 5
- необходима озеленена площ: не по-малко от 20%
В зона Ц2 е допустимо изграждане на:
административни и делови сгради;
сгради за социални, просветни, учебни, културни, религиозни и други обществени дейности;
търговски и други обслужващи сгради и комплекси;
жилищни сгради, в т.ч. със смесено предназначение;
хотели и заведения за хранене и развлечения;
бензиностанции, газостанции и надземни и подземни гаражи и паркинги за леки автомобили;
сгради, мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура.
В рамките на задължителния обхват няма декларирани обекти - недвижими културни цености. В непосредствена близост до територията са разположени следните недвижими културни ценности и обекти свързани с градската памет:
На югоизток: озеленяване по бул. "Княгиня Мария Луиза" - декларирано като паметник на градинско-парковото изкуство;
На юг: Учебна, болнична и административна сграда на Министерство на здравеопазнаване, бивша "Майчин дом" - декларирана като архитектурен паметник от местно значение;
На югоизток, север и югозапад: булевардите "Княгиня Мария Луиза" и "Христо Ботев" са част от защитени територии на открити публични културно-исторически пространства;
На югозапад: градини "Алжир" и "Майчин дом" са част от тематичен парк "Зелената памет на София".
Съгласно предвижданията на проект "Интегриран план за градско възстановяване и развитие на град София за периода 2014-2020 година" (ИПГВР), одобрен с Решение № 722/19.12.2013 г. на Столичен общински съвет, територията попада в "Зона на публични функции с висока обществена значимост 01 Център".
ИПГВР характеризира пространствата около Централна гара като пунктов градски генератор, с потенциал за вторичен градски център. Планът предвижда реализация на следните проектни идеи:
в рамките на разглежданата територия:
Реконструкция и рехабилитация на улична мрежа - настилки, пешеходни алеи и тротоари, създаване на достъпна среда: ул. "Струга" между ул. "Опълченска" и бул. "Княгиня Мария Луиза"; бул. "Христо Ботев" между ул. "Струга" и бул. "Сливница";
Цялостно обновяване на инженерната инфраструктура на ул. "Струга" между ул. "Опълченска" и бул. "Княгиня Мария Луиза";
Проектиране и изграждане на нов пробив под ЖП линиите като продължение на бул. "Христо Ботев";
(изпълнен) Обновяване и внедряване на мерки за енергийна ефективност, оборудване и обзавеждане на административни сгради, разположени в зоната на Централна гара
в непосредствена близост до разглежданата територията:
Цялостно обновяване на инженерната инфраструктура на бул. "Христо Ботев" между ул. "Струга" и бул. "Сливница";
Въвеждане на енергоспестяващо улично осветление по бул. "Княгиня Мария Луиза" от предгаров площад до ул. "Екзарх Йосиф";
Обновяване и реконструкция на локални градини "Алжир" и "Майчин дом" и намиращите се в тях детски площадки;
Обновяване и внедряване на мерки за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, рамкиращи бул. "Княгиня Мария Луиза";
Обновяване и внедряване на мерки за енергийна ефективност на сградата на Столична община - район "Сердика";
Обновяване и внедряване на мерки за енергийна ефективност на сградата на "Център за градска мобилност" ЕАД;
Преустройство на трамвайно депо "Клокотница" в център за младежки дейности.
За разглежданата територията са одобрени застроителен и регулационен план, но те не предлагат пълноценни възможности за реализация на идеите, заложени в ОУП на Столична община като комплексен обслужващ център. Това налага търсене на ново решение, което да предложи не само развитие на разглежданата територия, в рамките, в които е описана, а и възможности за нейното пълноценно и безконфликтно свързване с околните територии и паралелното им развитие.
Проектни цели
Конкурсът за архитектурни идеи цели да даде свобода на архитектите да предложат авторска визия за бъдещето развитие на зоната около Централна гара и обособяването ѝ като Вторичен градски център.
Целите включват:
- Изясняване на общата стратегия по формирането, съдържанието и профилирането на отделните вторични градски центрове;
- Предложение за структура, обемно-пространствено изграждане и функционално съдържание на вторичния градски център – Централна гара;
- Изясняване на нови, допълнителни възможности за транспортно-комуникационен достъп, включително пешеходен и велосипеден;
- Изясняване на възможностите за поетапно изграждане на обектите в зоната;
- Изясняване на възможни модели за финансиране (публично-частно партньорство, публично кредитиране и други), включително възможен модел за компенсиране на собствениците на частни имоти, попадащи в размките на задължителния обхват.
С оглед на изпълнение на описаните цели, всеки един от участниците може да представи и защити специфични показатели за устройство и застрояване за разглежданата територия, при спазване на предвижданията на ОУП, пише в документацията. Функционалното разпределение в рамките на разглеждата територия следва да бъде съобразено с възможностите за зона Ц2, като процентното съотношение между отделните функции остават избор на автора.
Начало на конкурса е 30-ти март 2018 г. Крайният срок за задаване на въпроси е 14-ти май 2018 г. Крайният срок за отговори на зададените въпроси е 18-ти май 2018 г. Крайният срок за регистрация в конкурса е 22-ри май 2018 г. Крайният срок за предаване на конкурсните проекти е 31-ви май 2018 г. Изложба на проектите - 5/6ти -10ти юни 2018 г. Оценяване от журито на предадените проекти - 8-ми и 9-ти юни 2018 г. Награждаване - 9-ти юни 2018 г. |
От 5-ти до 10-ти юни 2018 г. ще се състои четвъртото поредно издание на Европейските награди за българска архитектура "VIZAR". В програмата на събитието е включено и провеждането на конкурса организиран от Столична община и "VIZAR" на тема "Вторичен градски център, зона "Централна гара" - София". Зоната около Централна гара е транспортно комуникационен, обществен и урбанистичен възел, който има потенциал да бъде развит като Вторичен градски център и обхваща териториите между ул. "Опълченска", бул. "Княгиня Мария Луиза", Централна автогара, Предгаров площад, Централна гара, прилежащия ЖП ареал и териториите, разположени на север в непосредствена близост до него. Конкурсът има за цел да способства за лансирането на нови идеи, функции и структура, характер и функционално развитие на този потенциален Вторичен център. Фокусът следва да попадне върху най-контактната и неразвита част от описаната зона: територията между булевардите "Христо Ботев" и "Княгиня Мария Луиза" и Предгаровия площад, чиито пространствен потенциал остава неоползотворен. Проектните предложения следва да отчитат идеите на Общия устройствен план на Столична община и да планират изграждането на разглежданата територия, като част от хармоничното бъдещо развитие на гр. София. Кандидатурите ще се оценяват от авторитетно професионално международно жури с представители от Швейцария, Холандия, Германия, Дания, Франция и др. Европейските награди за българска архитектура VIZAR 2018 се осъществяват под егидата на Министерството на културата, с подкрепата на Столична община и Европейския културен парламент и се утвърдиха през изтеклите години като авторитетен форум на националната ни архитектура. Освен конкурса на тема "Вторичен градски център, зона "Централна гара" - София", за събитието са поканени българските архитекти, работещи в различни точки на света, като София, Париж, Лондон, Ню Йорк, Барселона и др. да представят в изложба - конкурс свои проекти и реализации, създадени през последните няколко години. VIZAR 2018 се провеждат с медийната подкрепа и участие на Българската Национална телевизия и Българското Национално радио. В периода 5-ти – 10-ти юни творбите на българските архитекти от цял свят ще бъдат експонирани в Националната Художествена Галерия – София, пл. "Княз Александър I". |