Нено Димов: Основен приоритет на европейско ниво е опазване на околната среда и качеството на живот чрез устойчив растеж и "зелена икономика"
Нено Димов, министър на околната среда и водите
Брой 1 на Списание ГРАДЪТ
Министър Димов, изграждането на базова екологична инфраструктура е основен приоритет на МОСВ. Какви са основните тенденции в сферата на опазването на околната среда през последните 10 години?
- През последните години се открои като сериозно предизвикателство, а сега вече и важен приоритет, опазването на чистотата на въздуха и спазването на изискванията на законодателството на ЕС в тази област. За да се постигнат установените норми за нивата на фини прахови частици (ФПЧ10), бяха взети мерки по подпомагане на властите в 28 общини за подобряване качеството на атмосферния въздух. Целта е и да се избегне налагането на финансови санкции срещу България след решението по делото на Съда на ЕС за неспазване на нормите.
Основна мярка, която е в процес на изпълнение в момента, е разработването на Национална програма за качество на атмосферния въздух със съдействието на СБ. Програмата трябва да очертае допълнителните мерки, отговорните институции, сроковете за изпълнение, финансирането, възможностите за прилагане на финансови облекчения.
Междуведомствени работни групи търсят решения в две посоки - за ограничаване на съдържанието на сяра и пепел във въглищата и брикетите за битово отопление и на замърсяването от транспорта в най-големите градове в страната. В ход е процедура по Оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) 2014 - 2020 г. за общинските програми за качеството на атмосферния въздух – вече са сключени договори с 11 общини.
Положени са сериозни усилия за опазване и подобряване състоянието на водите. Приета е стратегическата рамка – с плановете за управление на речните басейни до 2021 г., както и планове за управление на риска от наводнения и морската стратегия. Важна е ролята на мащабните инвестиции в изграждане, рехабилитация и модернизиране на ВиК инфраструктура със средства от ОПОС.
Друг приоритет е увеличаването на дела на оползотворяване и рециклиране на отпадъците чрез изграждане на нова инфраструктура, както и доизграждане на системата от съоръжения за екологосъобразното обезвреждане на цялото количество битови отпадъци.
Както през изминалите години, така и сега България не остава встрани от световните усилия за ограничаването на изменението на климата. Въведена е и продължава успешно да функционира Европейската схема за търговия с квоти за емисии на парникови газове. Реализирани са редица проекти за намаляване на емисиите на парникови газове.
За намаляване на административната тежест върху бизнеса бяха направени промени като преминаване от разрешителен към уведомителен режим за предприятията с нисък рисков потенциал за голяма авария с опасни химични вещества, съвместяването на процедурите за контрол на големи аварии с процедурите по ОВОС и по издаване и преразглеждане на комплексни разрешителни.
Какви са поуките от реализираната Оперативна програма "Околна среда" 2007 - 2013? Можете ли да откроите по-важните екологични проекти, завършени през първия програмен период?
- Основният извод от ОПОС 2007 - 2013 г. е, че трябва да се върви към опростяване на процедурите за по-ефективно управление на програмата и по-бързото й администриране. Сериозен напредък е информационната система за управление и наблюдение (ИСУН 2020), благодарение на която целият процес по кандидатстване и изпълнение на проекти вече става по електронен път. Работата с ИСУН е средство за улесняване на целия процес. Това е категорична промяна в сравнение с изминалия програмен период.
През първия програмен период успешно изпълнени са общо 428 проекта и са усвоени над 3.42 млрд. лв. Изградени и реконструирани са 50 пречиствателни станции за отпадъчни води (ПСОВ) – Благоевград, Бургас, Бяла Слатина, Варна, Вършец, Габрово, Етрополе, Казанлък, Карлово, Кнежа, Козлодуй, Костинброд, Кричим, Кубрат, Кърджали, Ловеч, Лозница, Луковит, Мездра, Момчилград, Монтана, Несебър, Нови пазар, Павликени, Панагюрище, Пещера, Пирдоп, Поморие, Провадия, Първомай, Раковски, Руен, Свиленград, Свищов, Септември, Созопол, Сопот, Стамболийски, Трявна, Троян, Тунджа, Хисаря, Червен бряг, Ябланица, Бяла-Русе, Бургас (Банево), Силистра, Исперих, Ботевград, Белене. Всички те са еднакво важни екологични проекти, тъй като благодарение на тях почти 900 000 жители се ползват от подобрените условия във ВиК сектора. Изградени и реконструирани са над 2600 км ВиК мрежа.
Построени са 19 регионални депа за твърди битови отпадъци - Аксаково (Варна), Ботевград, Бургас, Велико Търново, Видин, Габрово, Добрич, Луковит, Малко Търново, Никопол, Панагюрище, Перник, Плевен, Самоков, Стара Загора, Столична община (I-ва и ІI-ра фаза от големия проект на Столичната община), Хасково, Ямбол, Разлог.
Немалко беше направено и по отношение на мерките за подобряване качеството на атмосферния въздух (КАВ). Със средства по ОПОС 2007 - 2013 г. са доставени 126 екологични автобуса, с което се постига принос в намалението на вредните емисии в атмосферния въздух в София. Доставени са 20 нови модерни мотриси и 10 метровлака. Бургас, Варна, Стара Загора и Плевен получиха общо 100 нови тролейбуса. В ОПОС 2014 - 2020 г. усилията за подобряване на КАВ са обединени в цяла отделна приоритетна ос. Чрез ОПОС 2014 - 2020 г. министерството подпомага общините по-добре да оценят източниците на замърсяване и техния принос, както и да планират адекватни и пропорционални мерки за решаването на проблема.
Кои са предизвикателствата сега? Как върви изпълнението на договорите по ОПОС 2014 - 2020? Колко са обявените процедури към началото на 2018 г.?
- Условие за изпълнението на оперативната програма през този период е фокусът първо върху постигането на конкретни резултати и след това върху усвояването. Стремежът ни е да имаме качествени проектни предложения, които да са готови за изпълнение, и всички проблеми да се решават още на етап оценка. Целта е да се предотврати забавяне при договарянето и сключването на договори с изпълнители и така да се осигури успешното финансово и физическо изпълнение.
Обявени са 29 процедури на обща стойност над 1.6 млрд. лева, или 47% от ресурса на програмата. Сключените договори за безвъзмездна финансова помощ са 54 на обща стойност над 800 млн. лв., или 24% от ресурса.
Планираните инвестиции за водни инфраструктурни проекти през 2018 г. са големи, което предполага и много сериозна строителна дейност. Кога ще бъде обявен целият финансов ресурс в сектор "Води" на ОПОС 2014 - 2020? Кои ВиК проекти предстои да бъдат стартирани през 2018 г.?
- Продължават усилията за подобряване на ВиК инфраструктурата и за изпълнение ангажиментите на страната по управление на отпадъците. По първата приоритетна ос - "Води", са обявени 11 процедури на стойност 881 млн. лв. Сключените договори са за над 600 млн. лв.
Предвижда се през 2018 г. да бъдат обявени 3 процедури за изграждане на ВиК инфраструктура с бенефициенти консолидирани общо 16 ВиК оператора на територията на административните области - Смолян, Бургас, Варна, Видин, Враца, Добрич, Кърджали, Перник, Пловдив, Русе, Силистра, Сливен, Стара Загора, Шумен и Ямбол и Столична община. Общата индикативна стойност на трите процедури е 1.770 млрд. лв. Чрез тези процедури ще бъде предоставена съществената част от инвестициите по приоритетна ос 1 "Води" на ОПОС 2014 - 2020 г. за строителството на ВиК инфраструктура.
Останалите процедури за обявяване през тази година са за подготовка на стратегически документи – плановете за управление на речните басейни, морската стратегия, регионалните прединвестиционни проучвания, за надграждане и оптимизиране на мрежите за мониторинг на химичното състояние на подземните води. Чрез тези процедури и предстоящото предоставяне на финансови инструменти по ос "Води" се планира да бъде обявен целият ресурс, заложен в програмата в периода 2014 - 2020 г.
Правилното третиране на отпадъците е един от приоритетите на МОСВ. С финансова помощ от ОПОС 2014 - 2020 продължава изграждането на съоръжения за предварително третиране и компостиране на битови отпадъци в 28 региона, както и на инсталации за разделно събрани биоразградими отпадъци. Колко проекти и на каква стойност предвижда годишната инвестиционна програма в сектор "Отпадъци" на ОПОС?
- Всички процедури за финансиране на общини в регионални сдружения за управление на отпадъците според заложеното в Националния план за управление на отпадъците бяха обявени през 2016 и 2017 г. Те са за изграждане на инсталации за компостиране, анаеробни инсталации и инсталации за предварително третиране на битови отпадъци.
През тази година ще бъдат обявени само две процедури. Едната е за финансиране на трета фаза на интегрираната система – завода за отпадъци на Столичната община. Предвижда се изграждане на инсталация за комбинирано производство на енергия в София. Другата процедура е за пилотни и демонстрационни проекти, която е в много ранен етап на подготовка. Индикативната стойност на тази процедура е 9 779 150 лв.
Един от акцентите в политиката на МОСВ е намаляването на регулаторната тежест върху бизнеса и гражданите. Първата стъпка в тази посока направихте с въвеждане на стандартизирани документи за обществени поръчки при изграждане на пречиствателни станции и ВиК мрежа. Предвиждате ли и други облекчителни мерки?
- Ценя постигнатото в работата на министерството с Камарата на строителите в България по изработването на стандартизираните документи за обществени поръчки при изграждане на пречиствателни станции и ВиК мрежа. МОСВ е първото министерство, което въведе такава стандартизация. Това е голяма стъпка в процедурата за обществени поръчки.
Процесът за облекчаване на бизнеса ще продължи. Знаете, правителството прие редица решения с конкретни мерки, при това с кратки срокове за изпълнение. Екипът на МОСВ работи активно с работодателските и браншовите организации, които ни предложиха мерки за намаляване на административната тежест и съкращаване на срокове за издаване на документи от компетентността на ведомството.
Акцент в политиката е намаляване на регулаторната тежест не само за бизнеса, но и за гражданите. Вече е направен детайлен преглед на регулаторните режими и предоставяните административни услуги и виждаме възможности за намаляване на административната тежест в няколко области - опростяване на взаимодействието с други администрации; намаляване на срокове по процедури, оптимизиране на процеса по обявяване на обществен достъп до документи, намаляване броя на изискваните от заявителите документи на хартиен носител, за които е възможно да бъдат изискани по служебен път (например премахва се изискването за предоставяне от заявителите на удостоверение за вписани в регистър БУЛСТАТ обстоятелства от Агенцията по вписванията).
Освен по ОПОС 2014 - 2020 г. през 2018 г. МОСВ предоставя допълнително средства на общините и чрез Предприятието за управление на дейностите по опазването на околната среда (ПУДООС) и Националния доверителен екофонд (НДЕФ). Какъв е размерът на осигурения финансов ресурс и към какви проекти е насочен?
- През 2018 г. за политика в областта на опазването и ползването на компонентите на околната среда от ПУДООС са предвидени над 75.6 млн. лв. по няколко бюджетни програми. За опазване на водите са предвидени над 30 млн. лв., за управление на отпадъците – 40.202 млн. лв. По програмата за съхранение и възстановяване на екосистеми са заделени 800 хил. лв., по изменение на климата – 450 хил. лв., а по информиране и прилагане на механизмите за контрол – 3.8 млн. лв.
Предстои УС на НДЕФ да одобри бюджета за 2018 г. В него са предвидени около 13 млн. лв. за продължаване изпълнението на инвестиционна програма за климата. Малко повече от 1 млн. лв. са средствата за схемата за насърчаване използването на електромобили. Около 2.5 млн. лв. са насочени специално за подобряване на енергийната ефективност на сгради на лечебни заведения. Около 2 млн. лв. са предвидени за проекти за енергийна ефективност на общински и държавни обекти. Продължава и изпълнението на 9 проекта по програма "Минерални води", където се очаква да бъдат усвоени около 2.8 млн. лв.
ЕК подготвя промени в директивата за питейни води, свързани със завишаване на изискванията към материалите, от които се произвеждат водопроводните мрежи. Предвиждате ли през 2018 г. ревизия на законодателството в сектор "Води"?
- Резултатите от прегледа на директивата за питейна вода, иницииран от Европейската комисия, от една страна, показаха, че правилното й прилагане е един от ключовите инструменти за гарантирането на качеството на питейната вода, консумирана на територията на Европейския съюз. От друга страна, се идентифицираха редица проблемни области, в които има нужда от подобрение. Например въпросите, свързани с предоставянето на информация на потребителите, стандартите за качество и др. Промени в българското законодателство могат да се очакват след окончателното приемане на промените в директивата - по време на австрийско или румънско председателство. На национално ниво за въвеждането на новите разпоредби отговаря Министерството на здравеопазването.
В качеството си на председател на Съвета на ЕС по околна среда кои са приоритетните теми в областта на околната среда на българското председателство на Съвета на Европейския съюз?
- Приоритетна тема на българското председателство на ЕС, както казах и в началото, е подобряване качеството на атмосферния въздух. Друг важен приоритет е свързан с приемането на стратегията за пластмасите в кръговата икономика - по темите в нея българското председателство ще предложи дебат, защото тя ще е част от дневния ред в на работните органи на Съвета на ЕС. Основен приоритет на европейско ниво е запазването на високите стандарти за опазване на околната среда и качеството на живот на населението чрез устойчив растеж и "зелена икономика". Държавите в тройката, в която е и България, поставят акцент в общата си програма върху прехода към кръгова икономика при ефективното използване на ресурсите и намаляването на въздействието върху околната среда. Приоритет на трите председателства е и прилагането на договореностите по Парижкото споразумение в областта на климата чрез приемане на законодателството в сектора за периода до 2030 г.
Визитка Нено Димов е роден на 20 септември 1964 г. в София. Завършил е френската езикова гимназия в столицата и СУ "Климент Охридски". Магистър е по математика и доктор по физика. Научен сътрудник I степен (2002 - 2010) в Геофизичен институт, БАН. Член на Генералната асамблея на регионалния екологичен център в Сентандре, Унгария (1998 - 2002). 2001-2002 е бил директор на дирекция "Програмиране и информация" към Изпълнителната агенция по околна среда. Член на УС на Европейската агенция по околна среда (1997 - 2002). Бил е главен секретар на МОСВ и заместник-министър на околната среда и водите (1997 - 2001). Участвал в над 20 международни конференции и проекти. Има над 20 научни доклада и публикации, от които 11 на английски език. Носител е на Ордена на Кралство Швеция Officer First Class (2000) за принос в процеса на европейска интеграция на Република България. Избран е за министър на околната среда и водите на 4 май 2017 г. от 44-ото Народно събрание. |