Проф. д-р Горан Мийоски: Коридор 8 ще свърже Скопие със София, а останалите ще пътуват от Адриатика до Черно море


Проф. д-р Горан Мийоски е председател на македонската асоциация на пътните инженери, ръководител е на катедра "Пътища" във Факултет по строителство на Университет "Св. Св. Кирил и Методий" в Скопие, Република Македония. В периода 2009-2012 г. е професор във Факултета по природни и технически науки към Университета "Гоце Делчев" в Щип, Република Македония, а десет години – от 1999 г. до 2009 г., е главен инженер в "Македони път", Скопие, отговорна за поддръжката и управлението на пътната мрежа в Република Македония. От 2010 до 2015 г. е участник в подготовката на Първата стратегия за пътна безопасност в Република Македония. На ХIII Годишна конференция "Стратегическа инфраструктура и инвестиции 2018 – кохезия и свързаност" проф. д-р Горан Мийоски се включи в темата за анализа на кохезионната политика и ползите за региона от реализиране на коридор № 8 .
Проф. Мийоски, кой е най-важният мотив за изграждането на коридор 8?
Българските колеги го формулираха добре - през Гърция към Европа си имат коридор, от Румъния към Европа също си имат коридор. Но в посока изток – запад през България, Македония, Албания до Италия няма модерен коридор 8. Този коридор ще свърже София със Скопие, ще се подобри комуникацията между двете страни. Но той няма да бъде само наш, на Балканите. И другите страни ще го ползват и ще пътуват от Адриатика до Черно море. Коридор 8 не е балкански, той е европейски коридор.
Какво е състоянието на пътищата по коридор 8 в Македония?
Път има по цялата територия на коридор 8, но ние мислим не са обикновен път, а за магистрала, която е най-безопасна и ще предложи най-високо ниво на услугата.
От Куманаво до Гостивар имаме път. Сега се рехабилитира Куманово – Миладиновци (23 км) за 12.7 млн. евро, строителството ще завърши през юли 2018 г.
От Гостивар до Кичево (28.5 км) се рехабилитира за 4 млн. евро, този процес ще бъде завършен през юли 2018 г.
От Кичево до Охрид сега се строи магистрала, която ще бъде завършена през юли 2018 г.
От Требенища, която е между Охрид и Струга, до границата с Албания магистрала ще започне да се строи през 2019 г.
Работи се по проектната документация за магистрала от Гостивар – до Кичево.
Документация е изработена от Страцин, след Куманово, до градицата с България. Предвидено е строителството да започне през 2019 г. Трасето е разделено на секции.
Рехабилитация се прави на трасето Куманово – граница с България. Предвидена е трета лента от Крива паланка до границата с България.
Нашето желание е от Куманово до границата с Албания да има автомагистрала .
На какво най-много настоявате по отношение на коридор 8?
Коридор 8 да е автомагистрала, на това настояваме, за да е по-бърз, удобен и комфортен път. Скопие отстои от София на 205 км, а ги вземама с кола за 3 - 3.5 часа. Ако беше магистрала, щяхме да стигаме за по-малко от 2 часа. Затова и настояваме за магистрали, а не за скоростни пътища. Но за да се строи магистрала, трябва да са изпълнени две условия - магистралата да се изплати, от значение е колко бързо ще има възвръщаемост на инвестицията, и второто условие е политическа воля. Искам само да отбележа, че само по себе си планирането и изграждането на магистрала между два главни града ще генерира нов трафик, а ако трасето стигне и до Албания, ще се създаде допълнителено движение и използваемост на трасето. Качествен и бърз път между Черно море и Адриатика ще генерира пътувания.
Пътната част от Коридор 8, която преминава през територията на Македония, е с дължина около 300 км. Какво предстои по трасето? - Рехабилитация Крива паланка - граница с България - 13 км, етапът е проектиране, 12 млн. евро, начало на строителство 2019 г. - Рехабилитация Крева паланка - Ранковце - 21 км, начало на строителство 2018 г. за 3 млн. евро и срок 18 месеца. - Рехабилитация на Куманово - Страцин - 33 км, готова е проектната документация, началото на строителството е 2019 г., срокът за изпълнение е 18 месеца, а стойността 8 млн. евро. - Рехабилитацията на Куманово - Миладиновци - 23 км, завършва през юни 2018 г. - Рехабилитация на магистралата Миладиновци - Хиподром - 10 км, ще започне през 2019 г., ще продължи 18 месеца и ще струва 4 млн. евро. - Рехабилитацията Скопие - Тетово - 16 км е за 1.2 млн. евро и завършва през юни 2018 г. - Рехабилитацията на Гостивар - Кичево с дължина 28.5 км завършва през юли 2018 г., стойността й е 4 млн. евро. - Магистрала Кичево - Охрид - 57 км, е със срок за изпълнение 36 месеца, финансирането е от Китайската Ексим банк, индикативната стойност е 412 млн. евро. - Строителство на Ранковце - Крива паланка, част 1, ще струва 28 мл. евро, ще отнеме 30 месеца, дълживата на трасето е 14 км, изпълнител е италианската "Тиррена Скави". - Строителство на Ранковце - Крива паланка, част 2, е за 30 млн. евро, срокът за изграждане е 36 месеца, а дълживата на трасето е 9 км. - Магистрала Гостивар - Кичево е с дължина 42 км, индикативната стойност е 300 млн. евро, тръжната документация е в процес на подготовка. -Требенища - Струга е с дължина 8.5 км, стойността е приблизително 20 млн. евро, проектната документация е готова. - Подготовката на проектната документация за магистрала Струга - Кафасан (граница с Албания) ще стартира през 2018 г. |