"Национална компания Индустриални зони" ще тегли 120 млн. лв. кредит от ББР за изграждане на инфраструктура
В следващите дни "Национална компания Индустриални зони" /НКИЗ/ ще подпише договор за кредит от 120 млн. лв. с Българската банка за развитие /ББР/. Парите ще отидат за изграждане на инфраструктура в индустриалните зони. Това стана ясно от думите на президента Росен Плевнелиев /2012-2017/ и на икономическия министър Емил Караниколов по време на събитие, организирано от "Аутомотив клъстер България".
Целта на заема е първо да се изгради инфраструктурата в зоните и след това да се привличат инвеститори. Това е смяна на модела, обясни министър Караниколов. По думите му "Национална компания Индустриални зони" ще заложи терените си като обезпечение по кредита от ББР.
НКИЗ развива индустриалните зони "София-Божурище", в Бургас, Варна, Карлово, Телиш (Плевен), както и свободните зони във Видин, Русе, Варна и Свиленград. В последните месеци държавната компания подписа меморандуми за сътрудничество с редица общини в страната, които искат да създадат и развиват промишлени зони.
Росен Плевнелиев добави, че клъстерът е поканен да направи своите предложения в кои индустриални зони каква инфраструктура е необходима.
"Втората голяма новина е, че следващите дни в парламента ще бъде внесен законопроектът за т. нар. синя карта. Целта е бизнесът да се справи с най-големия проблем пред развитието си - недостигът на квалифицирана работна ръка, като се даде възможност за привличане на кадри от чужбина по облекчени процедури", обясни президентът. Той съобщи, че Молдова е първата държава, подписала споразумение с България за издаване на синя карта. Следва да бъдат подписани споразумения с Украйна, Армения, Босна и Херцеговина.
Министър Караниколов пое ангажимент държавата да подкрепи финансово създаването на прототип на автономен автомобил в България. Това ще бъде лека кола Made in Bulgaria и в нея ще бъдат внедрени всички нови тенденции в автомобилостроенето - електрически двигатели, автономни технологии, споделеност, свързаност и възможност за годишен ъпдейт на операционната система. Това обясни арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Аутомотив клъстер България".
Прототипът ще се прави от екип, ръководен от проф. Харалд Лешке, ръководил преди време отдела за "Иновативен дизайн" в "Даймлер" /за Mercedes-Benz/.
Министерството на икономиката ще подпомогне и актуализирането и довършването на стари разработки на БАН и Техническия университет по темата за водородните двигатели.