Тунел под Босфора свърза Европа и Азия
БР.6/2017 СП. ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА
Още от древността Босфорът, който разделя Черно от Средиземно море, е смятан за място, където Изтокът и Западът, Ориентът и западната цивилизация се срещат. Столетия наред водният път е бил решаваща част от търговския маршрут по Пътя на коприната и връзка между съседните империи. Истанбул, чието население днес наброява над 14 млн. души, остава разделен на европейска и азиатска част. Независимо че сравнително скоро бе открит третият мост над Босфора, градът продължаваше да изпитва силна нужда от алтернативни възможности за пренасочване на все по-натоварения трафик. За градските власти решението на проблема е построяването на тунел под Босфора.
В края на 2016 година, осем месеца предсрочно, бе открит подводният пътен тунел "Евразия", който е най-краткият път за автомобили, свързващ европейската с азиатската част на огромния мегаполис, и който вече цяла година показва ефективността на съоръжението. Тунелът е с дължина 5.4 км, а заедно с довеждащата инфраструктура достига 14.6 км, прокопан е с тунелопробивна машина. В най-ниската си част съоръжението преминава на малко повече от 106 метра под Босфора, като автомобилите достигат от квартала Казлъчешме в Европа до Гьозтепе в Азия средно за 15 минути вместо за два часа, както беше преди построяването му. Според международните стандарти тунелът би трябвало да издържи без основен ремонт 127 години.
Цената на тунел "Евразия" е 1.2 милиарда долара, от които 960 милиона са заеми от чужбина, а останалото е осигурено от акционерите в проекта Yapi Merkezi и SK E&K. В първите 24 години и 5 месеца съоръжението се експлоатира от компания, която е съвместно турско-корейско дружество. Таксата за преминаване е 4 долара за леки автомобили и 6 долара за микробуси. През тунела не е позволено преминаването на камиони, мотори, велосипеди, както и пешеходци. Максималната скорост, с която може да се движат превозните средства, е 70 км в час. Съоръжението е проектирано така, че да може да издържи на земетресение с магнитуд 9.
Като цяло новопостроеният тунел "Евразия" позволява една по-добра свързаност с магистралите на Турция в рамките на цялостната търговска дейност между Европа и Азия. Ведно със стратегическото позициониране на летището и железопътната мрежа, съоръжението позволява на Турция да оптимизира максимално капацитета си и репутацията си на транспортен център от местно и международно значение. Построяването на тунела има забележителни ползи и за развитието на туризма и пазара на недвижими имоти, от което се възползват най-вече кварталите, които свързва тунелът от двете страни на Босфора – Казлъчешме и Гьозтепе. Като се имат предвид разширяващите се въздушен и железопътен транспорт и свързването на магистралните мрежи, тунелът "Евразия" създава устойчив растеж на Истанбул.
| ПАРАМЕТРИ НА ТУНЕЛА Открит за експлоатация: декември 2016 г. Дължина: 5.4 км Довеждаща инфраструктура: 9.2 км Обща дължина: 14.6 км Най-ниска част на тунела: 106 м Метод на прокопаване на подводната част: с тунелопробивна машина Време за преминаване през тунела: 15 минути Време без ремонт оттук нататък: 127 години Стойност: 1.2 млрд. долара, от тях 960 млн. долара са заеми Акционери: Yapi Merkezi и SK E&K Такса за преминаване: 4 долара за леки автомобили, 6 долара за микробуси Устойчивост на земетръс: магнитуд 9 по скалата на Рихтер |
| УПРАВЛЕНСКО-ПРОЕКТАНТСКИ ЕКИП Проектант: Parsons Brinckerhoff и HNTB (САЩ) Технически анализи и трафик проучвания: British Arup Group Limited и Jacobs Engineering Group от САЩ Геотехнически изследвания: Fugro (Холандия) Тунелна пробивна машина (TBM), предоставена от немския производител Herrenknecht Административно управление на проекта: Italferr (Италия) Експлоатация и поддръжка: Egis Group (Франция) Акционери по проекта: Yapi Merkezi и SK E&K |
| ХАРАКТЕРИСТИКИ НА ТУНЕЛОПРОБИВНАТА МАШИНА (ТБМ) Диаметър: 13.71 м Максимална дълбочина: 106 м Дължина TBM: 120 м Обем изкопни: 495 000 куб.м Общо TBM тегло: 3400 тона Брой на обслужващия персонал: 18 души |