Пол Райт: След реализирани 76 проекта с площ над 3 млн. кв.м в 12 държави от Югоизточна Европа "Оптим" открива нов офис и в България



Прочетете в брой 6 на списание ГРАДЪТ
Пол Райт е опитен и мотивиран професионалист в сферата на международното строителство на недвижими имоти с богато портфолио от реализирани проекти. Участвал е като изпълнител, консултант и клиент (инвеститор) в различни проекти в множество сектори - търговски, офисен, жилищен, хотелиерски, авиационен, във Великобритания, България, Румъния, Хърватия.
Оперативната дейност на Пол в екипа на "Оптим Проджект Мениджмънт" включва цялостно управление на строителни проекти и разходи, изработка на технически дю дилиджънс доклади, мониторинг на проекти, както и управление на специфични довършителни работи. От установяването си в България през 2004 г. Пол е работил по проекти като: Holiday Inn в София, BlackSeaRama и Thracian Cliffs край Варна, "Европейски Търговски Център", "България Мол" и "Инфинити Тауър" в София и др.
Пол Райт има бакалавърска степен като строителен инженер и мениджър строителство от университет "Лъфбъроу", Великобритания. Член на Chartered Institute of Building (CIOB).
Г-н Райт, разкажете за "Оптим Проджект Мениджмънт", какво включва портфолиото от услуги, които предоставя компанията?
"Оптим Проджект Мениджмънт" e компания - лидер на румънския пазар за управление на строително-инвестиционни проекти. През юни 2017 г. открихме локален офис и в София, за да разширим гамата от услугите си за пазара на недвижими имоти в България. "Оптим Проджект Мениджмънт" е международна консултантска компания за недвижими имоти, специализирана в сферата на професионални технически услуги, включващи управление на строително-инвестиционни проекти и разходи, управление на довършителни работи за офиси, търговски и индустриални площи, мониторинг на инвестиционни проекти, кредиторски надзор и изготвяне на технически дю дилиджънс доклади. Нашите услуги са гъвкави и приспособими към специфичните индивидуални и уникални изисквания на нашите клиенти. Обхващаме целия спектър на професионални услуги – от пълно представителство чрез професионален мениджър проекти за клиенти с ограничено (или не) локално присъствие в България до кратковременни обектови инспекции и мониторинг, както и експертни доклади за местни клиенти като банки и инвестиционни фондове за недвижими имоти, които се нуждаят от независим експертен доклад на конкретни проблеми и технически въпроси, свързани с техните проекти.
Представете накратко бизнес историята на компанията в областта на проект мениджмънта, строителния мениджмънт и другите по-важни услуги? Посочете примери за конкретни референтни обекти, в чиято реализация е участвало дружеството?
"Оптим Проджект Мениджмънт " е създадена през 2009 г. в Букурещ, Румъния, от Дейвид Евънс – експерт в строителния сектор с над 40-годишен опит, който по това време работи като оперативен мениджър на "Бовис Ленд Лийз". По времето, когато "Бовис" решават да се оттеглят от румънския пазар и от други пазари в региона, Дейвид е работил по проекта "ЕвроТауър" в Букурещ и са оставали около 15% до завършването му. Затова заедно с някои негови колеги са взели решение да основат местна компания и да продължат проекта. И така започва историята на "Оптим Проджект Мениджмънт". Паралелно с това аз (Пол Райт) се преместих в София през 2004 г., работейки първоначално по Holiday Inn в "Бизнес Парк София" - като ръководител на проекта за британска компания за управление на проекти с местен офис в София, която се казваше "Вектор Мениджмънт". След 2008 г. станах част от международния екип на компанията, отговорна за знаковите проекти "България Мол" и "Инфинити Тауър" на бул. "България" в София. Портфолиото от реализирани проекти на "Оптим" е толкова разнообразно, колкото са и нашите клиенти. Имаме значителен опит във всички големи сектори на пазара на недвижими имоти като търговски, офисен, жилищен, индустриален, логистичен и хотелиерски. Успешно сме реализирали над 76 сгради в 12 държави в Югоизточна Европа с обща разгъната застроена площ над 3 000 000 кв.м.
Основната дейност на компанията e в Румъния. Какъв е пазарният ви дял там в областта на управлението на проекти? В кои други държави сте били ангажирани с проекти и с какви?
В Румъния в момента сме най-голямата активна компания за управление на проекти - имаме около 60-70% пазарен дял в зависимост от методологията на изчисляване. Извършваме дейност на територията на цялата страна, като в момента управляваме множество знакови проекти за наши клиенти, базирани в Букурещ, Тимишоара, Брашов, Констанца и други, като имаме клиенти във всички пазарни сфери – офиси, индустриални, търговски, логистични и т.н. Пълната информация за нашите проекти може да бъде намерена на нашата уеб страница. Извън Румъния сме активни в целия регион на Югоизточна Европа и по-конкретно в балканските страни, с активни проекти в момента в България, Сърбия и Хърватия.
В последните години "Оптим Проджект Мениджмънт" е активна на българския пазар с изготвяне на технически дю дилиджънс за инвестиционни фондове, придобиващи активи в страната. Разкажете повече за тази дейност – в какво се състои тя, при кои сделки е ползвана вашата експертиза?
Напоследък се наблюдава значително търсене на услугата при инвеститори, които се насочват към придобиване на вече функциониращи активи на българския пазар. Проучванията за технически дю дилиджънс са задължително изискване на инвеститорите при такъв тип сделки заедно с докладите за правен и финансов дю дилиджънс. Проучванията за технически дю дилиджънс и докладите, изготвени от "Оптим", са независими експертни прегледи на техническото състояние на разглежданата за покупка сграда - от собственост върху земя, проектна разработка, разрешение за строеж, строителство, неплатени вземания, задължения и гаранции, сертификация на длъжностни лица и задълбочена инспекция на обекта, за да се идентифицира текущото физическо състояние, дефекти или известни експлоатационни проблеми. Ключова част от този процес е прегледът на текущите режими за поддръжка и управление на съоръженията - обикновено индикатор за това колко добре е управляван един актив. По същество нашият екип извършва пълна техническа проверка и текущ отчет за състоянието на сградата, включително и идентифициране на проблемите в нея. Имената на нашите клиенти, за които сме извършили подобен тип услуги, са поверителни, но можем да коментираме, че наскоро завършените проекти са били в търговския и офисния сегмент на пазара.
През юни т.г. открихте офис в София. Защо предприехте тази експанзия? Кое повлия повече за решението – активизирането на международните инвестиционни фондове, придобиващи активи в страната, или раздвижването при сградното строителство?
Нашата компания е активна на българския пазар в последните няколко години. Както и преди коментирахме, основната ни дейност бе изготвяне на технически дю дилиджънс за инвестиционни фондове, предхождащ придобиване на активи. Състоянието на българския пазар на недвижими имоти е стабилно и като добавим активизирането на международните институционални фондове, създава големи възможности. Поради тази причина съвместно с Дейвид взехме решение да инвестираме в новия офис в София.
Как оценявате състоянието на пазара на имоти в България, както и на строителния сектор в страната? Бихте ли направили сравнение с Румъния? Каква е прогнозата ви за пазара на имоти и за строителния сектор в България през следващите 1-2 години?
Пазарите на недвижимо имущество в Румъния и България в момента са оживени с изчистването на "лошите" кредити при банките и са възстановени от шока от рецесията. По отношение на цялостен размер, българският пазар е по-малък от румънския и тук по-малко институционални международни фондове са активни в момента. Очакванията ни са тези фондове да навлязат и на българския пазар в бъдеще. В действителност водещите частни инвестиционни фондове бяха много активни през 2017 г. и ние вярваме, че тази тенденция ще продължи и ще нарасне през следващите години.
Върху какви услуги ще се концентрирате при дейността ви в България? По какви проекти работите в момента или се очаква да работите в следващите месеци (имате подписани договори)?
Ние ще увеличим гамата от професионални услуги и в България до пълния й обхват, който имаме в Румъния. По отношение на проектантски услуги - установихме партньорски споразумения с избрани местни архитекти и проектанти тук, в България. Понастоящем нашето портфолио включва редица предизвикателни проекти в България, включително: динамичен проект за преустройство, разширение и довършителни работи на офис на международна компания в ИТ сектора; складов промишлен обект в близост до София за нов международен инвеститор, който няма настоящо присъствие в България; текущи експертни дейности в сектора на търговските площи, главно търговски центрове.
Една конкретна цел за разширяване на дейността ни е работата с местни активни търговски банки и международни финансови институции (като ЕИБ, ЕБВР и Световната банка) като инвеститорски мониторинг и надзор по техните проекти за недвижими имоти в България. Друга възможност, която предвиждаме, е въвеждането на "Управление на строителството" като опция за опитни клиенти (инвеститори) в България. Това е различен метод за изпълнение на проекти, който е популярен на пазарите в САЩ и Великобритания - за реализиране на сгради на плаващ строителен пазар. По същество клиентът назначава специализираните подизпълнители директно, под прякото ръководство на строителния мениджър ("Оптим" в този случай), като по този начин добавя стойност чрез премахване на задължението (и плащането) при голям главен изпълнител по проекта. Понастоящем в България разпространеният начин за възлагане на обществени поръчки е, че клиентът обикновено работи директно с главен изпълнител, който след това наема подизпълнителите по проекта. Опцията за управление на строителството работи добре на забързания пазар, като предоставя на клиентите пряк достъп до специализирани подизпълнители, които имат изключително ангажирани графици и трябва да планират внимателно своите ангажименти по отношение на нови проекти.
Какви са амбициите ви за развитие в България в краткосрочен и средносрочен план – като годишни приходи и пазарен дял?
Смятаме, че българския пазар е огромна възможност за професионалния опит и местните партньорства, които предлагаме. Освен това много от международните консултантски компании, които започнаха да се разрастват в страната преди рецесията от 2008/2009, напуснаха и не се завърнаха. Комбинацията от международен опит и местни познания на нашия екип ни дава възможност да предложим конкурентно обслужване на клиентите, които развиват проекти за недвижими имоти в страната. Нашият местен персонал има над 20-годишен опит на българския строителен пазар, осигуряващ завършени и оперативни проекти с обща стойност над 500 млн. евро за своите клиенти от 2004 г. насам.
Как намирате инвестиционната среда в България и възможностите за бизнес? Кое е най-голямото предизвикателство в дейността ви в страната към момента?
Пазарът в България в момента е оживен, рецесията остава далечен спомен от миналото. Нови чуждестранни инвеститори и фондове внасят свеж капитал в страната и осигуряват пазар на завършени активи за строителните предприемачи и финансиращите банки, за да затворят инвестициите си. Някои от тях ще използват постъпленията си от продажбата на активи, за да инвестират в нови имоти и съответните възможности за разработване на нови активи, създавайки непорочен кръг.