КЗК разреши продажбата на мол Paradise Center в София за 252,9 млн. евро
Комисията за защита на конкуренцията разреши продажбата на най-големия търговско-развлекателен комплекс в България - Paradise Center в София /82 000 кв. м отдаваема площ/. С решението се дава зелена светлина на южноафриканския фонд NEPI Rockcastle да придобие едноличен контрол върху "Булфелд" ЕООД, досегашен собственик на обекта.
На 21 септември т.г. в официално съобщение до борсата в Йоханесбург фондът обяви, че придобива Paradise Center за сумата от 252,9 млн. евро при доходност от 7%. Това ще бъде втората голяма сделка на NEPI Rockcastle в България. През август т.г. публичното дружество придоби столичния мол "Сердика Център" и офисите над него за 207,4 млн. евро.
Антимонополният орган стига до извода, че оценяваната сделка /за Paradise Center/ не води до установяване или засилване на господстващо положение, поради което не е налице опасност да бъде значително увредена ефективната конкуренция на пазара на търговски площи /в шопинг центрове и молове/ в София.
"Пазарът е конкурентен с преодолими бариери за навлизане и към настоящия момент никое предприятие, дори да заема водеща пазарна позиция, не би могло да бъде независимо от своите конкуренти и клиенти", се казва в решението на КЗК.
Публикувани са и становища на фирми-собственици на конкурентните търговски центрове в столицата, както и на наематели. От "Дорадо 1" /собственик на Mall of Sofia/ са на мнение, че сделката ще окаже ефект върху пазара на търговски площи под наем в София и ще доведе до установяване на господстващо положение на обединената група, което е предпоставка за злоупотреба с това положение и прилагане на съгласувани практики в отношенията с наемателите на двата мола.
В отговора си до КЗК "АП Ритейл I" /The Mall/ информира, че след концентрацията NEPI ще придобие пазарен дял от 33% и ще контролира общо 133 000 кв. м. И добавя: "счита се, че NEPI може да приложи стратегия, с която да създаде затруднения пред наемателите на съответните търговски центрове, която би засегнало техните възможности за разрастване". Компанията "София Саут Ринг Мол" /"София Ринг Мол"/ пише, че след сделката новообразуваната група ще придобие доминираща позиция на пазара, като брутната отдаваема площ на NEPI ще е 37,6% от общата площ на търговските центрове в София. "Мъркюри" ЕАД /"България мол"/ посочва, че планираната сделка води до концентрация на пазара и установяване на господстващо положение по смисъла на ЗЗК.
На обратния полюс са ритейлърите. От "Зара България" и "Синема сити България" изразяват становище, че сделката с Paradise Center няма да повлияе негативно върху пазара на търговски площи под наем. От "Ел Пи Пи Фешън България" казват, че притежаването на два мола от страна на NEPI не би довело до монопол в сектора.
В хода на проучването от КЗК са направили запитване сред наематели в "Сердика Център" и Paradise Center. То показава, че сключените договори за наем са с възможност за едностранно прекратяване и сравнително бърза смяна на наемодателя.
В крайна сметка антимонополният орган заключава, че пазарният дял на NEPI след сделката ще бъде между 30 и 40% на база реализирани обороти и брутна отдаваема площ. КЗК счита, че заеманите пазарни позиции под 40% не пораждат опасения, че сделката може да доведе до установяване или засилване на господстващо положение на разглеждания пазар.
NEPI Rockcastle е инвестиционен фонд с активи за 3,8 млрд. евро. Фондът е създаден през юли 2017 г. в резултат на сливането на NEPI (New Europe Property Investments) и Rockcastle Global Real Estate company. Акциите му се търгуват на борсите в Йоханесбург и Амстердам /Euronext/. Сделката с Paradise Center съответства на стратегията на фонда за инвестиране във водещи търговски обекти в Централна и Източна Европа. |