Eлектрически автобуси в транспортните схеми на големите градове в Европа, Китай, Мексико, Израел












БР.5/2017, СП. ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА
В света вече гъмжи от производители на електробуси с технологии, базирани на ултракондензатори или батерии
В момента производителите на ултракондензатори са 30, от тях над 25 са с приложение в транспортния сектор.
Популярните производители на електробуси с ултракондензатори са: Sunwin, CSR, Youngman, Chariot Motors, ABB Sécheron и др.
Някои от производителите на електробуси с батерии са: Alexander Dennis Ltd., BYD, CaetanoBus, HESS AG, Ebusco, Irizar, OPTARE GROUP Ltd (GB ), Otokar, Siemens – Rampini, Škoda Electric, Solaris, Van Hool, VDL Bus & Coach, Volvo, WRIGHTBUS, Silleo, Linkker, Bollore, Proterra, Nova bus, New Flyer, Gillig, Sunwin, Ytong, CSR, Zhongtong, Asia Star, XIAMEN KING LONG и др.
АНГЛИЯ
Лондон
Вече 3 години два тестови електрически автобуса (едноетажни) на компанията BYD са пуснати в експлоатация от Go-Ahead (транспортна компания в Лондон). Те се движат по два от маршрутите на градския транспорт в Лондон. Планирано е BYD да предостави още 51 електрически автобуса за експлоатация на Go-Ahead.
Oт края на 2015 г. транспортната компания на Лондон експлоатира и двуетажен електрически автобус, произведен от BYD. Китайската фирма си партнира с английската компания, произвеждаща автобуси, ADL ("Александър Денис") за снабдяването на Go-Ahead с електрически автобуси.
Целта на Лондон е да бъде градът с най-голям автопарк от електрически автобуси, като идеята е вредните емисии да бъдат намалени с до 40%. В края на 2015 г. е сключена сделка за 700 милиона евро между BYD и ADL за развитието на електробусния транспорт в града. Планът е до 2020 г. в центъра на Лондон да се движат 300 електробуса.
НОРВЕГИЯ
Осло
Планът на Осло е до 2020 г. да бъдат заменени около 600 дизелови автобуса с автобуси с нулеви емисии, като основен процент ще се падне на електрическите автобуси. В допълнение до 2025 г. още 500 дизелови автобуса ще бъдат заменени с автобуси с нулеви емисии. По този начин до 2025 г целият градски транспорт от 1100 автобуса ще бъде заменен с автобуси с нулеви емисии. Въз основа на системите, които в момента са на разположение на пазара, бързото зареждане и прилежащите за тези цели зарядни станции изглеждат като най-подходяща концепция за автобусите в Осло.
На 11 януари 2017 г. "Рутер" - органът, управляващ градския транспорт в гр. Осло, представи своя план за автобуси с нулеви емисии в масовия градски транспорт. За целта в рамките на пилотен проект ще бъдат закупени шест електрически автобуса. След като съоръженията за тяхната поддръжка и зареждане са готови, през ноември тази година те ще бъдат пуснати по три линии в града за тестване в продължение на две години.
Шестте електрически автобуса са три различни конфигурации. Два от автобусите са дълги 39 фута и имат по-малки батерии, за да побират повече пътници. Другите два са със същия размер, но имат по-големи батерии за по-дълг пробег между зарежданията. Тези автобуси са произведени от Solaris Bus & Coach, Полша. Последните два електробуса са съчленени, с шест колела, с дължина 59 фута и ще бъдат тествани по линия 31, която е най-натоварената автобусна линия в Норвегия. Те са произведени от BYD Auto Co., Китай.
В рамките на проекта ще бъдат тествани две различни системи за зареждане на батериите. Батериите на електробусите Solaris ще се зареждат бързо на крайните спирки на техните маршрути. Батериите на съчленените електробуси на BYD ще бъдат зареждани, когато превозните средства са извън експлоатация в техните депа през нощта.
Стойността на проекта е 43 млн. шведски крони (5.06 млн. долара).
Драмен
Фирма "Бракар С", обслужваща автобусните линии в града и околностите, обявява тръжна процедура за 6 електробуса с бързозарядна технология за тест на една от автобусните им линии при екстремно ниски температури. Автобусната линия има много плосък профил с малко изкачвания и спускания, а самия маршрут е с дължина 15.2 км. Проектът трябва да стартира началото на ноември 2017 г. Ще бъдат инвестирани 30 милиона норвежки крони (около 6.6 млн. лева). В допълнение се предвижда закупуването на още 60 бързозарядни електробуса.
ФИНЛАНДИЯ
Хелзинки
Регионалният транспорт в гр. Хелзинки планира да инвестира около 6 милиона евро в електрически автобуси през 2016-2017 г. Основната цел на хелзинкската компания HSL, която управлява градския транспорт в града, е до 2025 г. броят на електрическите автобуси в парка й да достигне 400. HSL сключи споразумение с финландския производител на електрически автобуси Linkker през февруари 2015 г. за купуване на такива превозни средства. Първият етап от споразумението (на стойност от 6 млн. евро) ще осигури придобиването на 12 електрически автобуса. Идеята е да бъдат тествани пилотни технологии за електрически автобуси с бърз заряд на батерии в суровите зимни условия на северната столица. Зарядните станции са разположени на 2-те крайни спирки на трасето. Батериите се нуждаят от 2-4 минути зареждане на крайна спирка. Целта е да се намалят вредните емисии с до 90% до 2025 г., сравнени с нивата през 2010 г. Първият електробус беше доставен и пуснат в експлоатация на 23 януари 2017 г. Останалите 11 превозни средства поетапно ще бъдат доставени до края на годината.
Еспо
Във Финландия са предприети мерки за устойчиво развитие, чиито обхват е до 2050 г. Целта е да се постигне въглеродно неутрална среда. С използването на електрически автобуси ще се увеличи делът на транспорта с ниски емисии на вредни газове. Първите два електрически автобуса, произведени от компанията Linkker и собственост на HSL, ще започнат работа в гр. Еспо в началото на 2016 г. Град Еспо е финансирал разкриването на зарядни станции и предоставя 5 милиона евро за развитието на електрическите автобуси в населеното място. След началото на превоза на пътници с метро от Еспо до Хелзинки през август 2016 г., повечето от автобусните линии в южната част на Еспо са обслужвани от електрически автобуси.
ШВЕЦИЯ
Стокхолм
200 милиона евро ще бъдат разпределени за обществения транспорт за периода 2015 – 2018 г. с цел купуване на електрически автобуси. В Стокхолм се оценява как електробусите могат да допринесат за по-добрите условия на живот в града. Това е част от програмата ZeEUS, проект на ЕС, който се провежда в 6 европейски държави.
Гьотеборг
В момента в Гьотеборг се развива обединение, наречено "Електрически град", в което промишлеността, научните изследвания и обществото разработват нови решения за следващото поколение устойчив обществен транспорт. Три електробуса, задвижвани изцяло от възобновяеми енергийни източници (произведени от Volvo), ще бъдат част от системата на обществения транспорт в гр. Гьотеборг. Автобусна линия №55 (от юли 2015г.) експлоатира 3 електрически автобуса, произведени от Volvo.
Лулео
През януари 2017 г. гр. Лулео стартира поръчка за 5 електрически автобуса с бързо зареждане на обща стойност 30 000 000.00 шведски крони (около 6. 2 млн. лева) за период от 8 години (начало на 1.05.2017 г. и край на 05.01.2025 г.).
ДАНИЯ
Копенхаген
Копенхаген иска да бъде 100% въглеродно неутрален град до 2025 г. и да понижи емисиите на азотен оксид с 60% в сравнение с 2011 г. За целта ще бъде направена реорганизация на 33 транспортни линии в града, което включва общо 358 автобуса. От януари 2014 г. два електрически автобуса, произведени от китайска компания BYD, се движат по улиците на Копенхаген (като тестови проект). Проблемът е, че тези електробуси се нуждаят от дълго зареждане през нощта. Общината е закупила още два високоефективни бързо зареждащи се електрически автобуса, които ще бъдат тествани по линия №3A в продължение на 2 години, считано от лятото на 2016 г. Новите електробуси са произведени от Linkker, а зарядните станции ще бъдат доставени от Schunk/ Heliox. Електрическите автобуси са олекотени и се нуждаят от 1.5 мин. до 3 мин. време на зареждане, което им позволява 24-часова експлоатация.
ХОЛАНДИЯ
Амстердам
През юни 2016 г. холандското правителство взе решение, което бе подкрепено от всички 12 провинции - след 2025 г. в Холандия да се закупуват единствено електрически автобуси.
През 2025 г. всички автобуси на компанията GVB трябва да бъдат електрически според договор с общината на Амстердам, който съдържа устойчиви инициативи от всички превозвачи в града. За тази цел ще бъде открит търг през 2016 г. Освен автобусите фериботите също ще бъдат електрически. През следващите 15 години всички таксита в центъра на града също трябва да се подменят с електрически. 35 електрически автобуса, произведени от китайската компания BYD, обслужват летището на Амстердам – Шипхол. Това го прави първото летище в света, което осигурява превоза на пътници между терминалите и самолета с електробуси.
През 2017 г. ще бъде обявен търг за доставка на 40 електрически автобуса.
Айндховен
Целта на приетата програма от властите на провинция Северен Брабант, където се намира гр. Айндховен, е в периода 2016 – 2025 г. общественият транспорт да се осъществява само от нулевоемисионни автобуси. Затова всички автобуси в града трябва да бъдат заменени с електрически до края на 2020 г. През декември 2016 г. вече стартира първата фаза от заложената програма за доставка на 43 Citea SLFA електробуса, 18 м. Тази година лятото на много места в Айндховен могат да се видят зарядни станции за електромобили. На местата за зареждане на велосипеди са осигурени защитени контакти за външен монтаж. При някои магазини се виждат места за паркиране, маркирани за електромобили, но без зарядна колонка - част от политиката в Холандия за осигуряване условия за развитие на електрическата мобилност. Някои от колонките са с накрайници - Type2 CCS куплузи от Phoenix Contact, т.е. вече има алтернативи на Mennekes. В Айндховен вече се движат и електрически автобуси - Hermes EV bus, 110 пътници , съчленен, скорост 120км/ч, като се движи в продължение на 3 часа и зарежда за 30 минути. Зареждането е отгоре, като при тролея батериите са на покрива.
Маастрихт
По-малки, експериментални проекти с електрически автобуси се реализират и в други градове на Холандия като Утрехт и Маастрихт. На 13 март 2015 г. в Маастрихт стартира пилотен проект с 12-метрови VDL Citea електрически автобуси по линия №4.
Югоизточен Брабант
Концесията в Югоизточен Брабант беше дадена на обществения транспортен оператор Hermes с цел да реализира нулеви емисии за обществения транспорт в региона за периода 2016 – 2025 г.
ФРАНЦИЯ
Париж
Парижкият обществен превозвач RATP има за цел до края на 2025 г. 80% от автобусите в градския транспорт на френската столица да бъдат електрически. През юли 2015 г. RATP подписа договор със Solaris за доставка на нов 12-метров "Урбино" електрически автобус, който да бъде тестван по улиците на града.
От 15 февруари 2017 г. за срок от 24 месеца RATP е пуснала тръжна процедура за закупуването на 12- или 18-метрови електробуси на обща стойност 20 млн. евро.
ШВЕЙЦАРИЯ
Женева
От 2014 г. в Женева се движи електрически съчленен автобус, при който има 15-секундно "мигновено зареждане" на всяка от спирките. Електробусът, който не се нуждае от контактна мрежа, се зарежда с енергия, произведена във водноелектрически централи, което определя неговият нулев въглероден отпечатък. В края на автобусната линия (на последна спирка) батерията се зарежда напълно в рамките на 3-4 минути. Електробусът е стартирал като пилотен проект по програмата TOSA. Поръчани са 12 нови ултрабързо зареждащи се електрически автобуса за гр. Женева, които ще влязат в експлоатация през 2017 г.
АВСТРИЯ
Виена
Виена създаде зона с нулеви емисии в историческия център на града. За да постигне това, градът призна необходимостта от постепенно заместване на всички стари автобуси с електрически. За фазата на тестване Wiener Linien (транспортната компания на гр. Виена) купи 12 електрически автобуса, произведени от Siemens/Rampini, с дължина от 8.4 м. Те са в експлоатация в центъра на града от 2013 г.
Планиран е нов търг за 12-метрови електрически автобуси.
Грац
В Грац бяха доставени два 12-метрови електробуса от компанията Chariot Motors, както и два 18 м електробуса от компания CSR. Електробусите ще влязат в редовна експлоатация през април 2017 г. за пилотен срок от една година. И двата доставчика на електробуси използват ултракондензаторна технология за бързо зареждане на електробуси. До края на 2018 г. градът ще замени половината от дизеловите автобуси, като се предвижда да бъдат закупени 90 електробуса.
ГЕРМАНИЯ
Берлин
Електрическите автобуси по улиците на гр. Берлин са част от мерките за въвеждане на нови, екологично чисти технологии в града. През 2015 г. транспортният оператор Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) се позиционира като пионер в градската мобилност, като въведе четири 12-метрови Solaris Urbino електробуса, оборудвани със система за индуктивно зареждане на BOMBARDIER PRIMOVE. Проектът е финансиран от Федералното министерство на транспорта и дигиталната инфраструктура.
Кьолн
VDL Bus & Coach разработиха първите съчленени електрически автобуси за "KVB Кьолн" (транспортната компания на града). Осем от тях са въведени в експлоатация в гр. Кьолн в края на 2015 г.
Хамбург
Целта на Хамбург е до края на 2020 г. да бъдат купувани и пускани в експлоатация само автобуси с нулеви емисии.
Хановер
Üsta - транспорт компанията на Хановер, е започнала тестове с електрически автобуси в началото на 2016 г. съвместно със Solaris. Те ще бъдат оборудвани със система за бързо зареждане с помощта на монтиран на покрива Schunk пантограф.
ИТАЛИЯ
Торино
В края на 2015 г. град Торино обяви търг за доставка на повече от 30 електрически автобуса с бързо зареждане, който беше спечелен от BYD. Електробусите ще бъдат въведени в експлоатация през 2017 г.
Милано
Милано и околните градове са изключително заинтересовани от въвеждане на нови технологии в електротранспорта като ултракондензатори и са готови да инвестират в подобни проекти с бързозарядна технология и изграждането на инфраструктура.
Бергамо
Стартирана е тръжна процедура за 6 броя 12-метрови електробуси със зареждане през нощта. Отсечката, която трябва да се покрие с един заряд, е 180 км.
ИСПАНИЯ
Мадрид
Чрез своя "План за качеството на въздуха 2011 - 2015" гр. Мадрид е създал група от 9 мерки, конкретно насочени към е-мобилността. Те включват развитие на стратегическа рамка за насърчаване на електрическите превозни средства, с предимство на т.нар. чисти превозни средства. За целта са разработени данъчни стимули за подобен род превозни средства или доброволни споразумения с частния сектор.
РУМЪНИЯ
Предвидено е финансиране от фондовете на ЕС на обща стойност от 1.1 милиарда евро по Регионалната оперативна програма 2014 - 2020 г. за придобиване на електрически автобуси и изграждане на необходимата инфраструктура.
Букурещ
През 2015 г. в Букурещ започна пилотна експлоатацията на електробуси за превоз на пътници. Това е част от по-широка програма, разработена от кметството на града и RATB, която включва изпитване на такива електрически автобуси за целите на по-нататъшното им масово внедряване.
През 2017 г. ще бъде обявен търг за доставка на 300 електробуса.
Клуж-Напока
През май 2016 г. град Клуж-Напока откри тръжна процедура за закупуване на 30 бързозарядни електрически автобуса. Търгът беше спечелен от унгарска компания. С едно зареждане в рамките на 3 часа произведеният от нея електробус може да измине до 250 км. Средният разход на електробуса в градски условия е 0,61 kWh/km. Не се стигна до подписване на договор и тръжната процедура беше прекратена поради неизпълнение на техническите условия от част от кандидатите.
Общата стойност на поръчките е 71.2 млн. румънски леи (15.9 млн. евро). Новите тръжни процедури са обявени през януари – февруари 2017 г.
УНГАРИЯ
Будапеща
В Будапеща на 15 декември 2015 г. министърът на икономиката подписа споразумение, според което ще бъде финансирано купуването на 20 електрически автобуса, разработени в страната, заедно с необходимата технология за зареждане. Те ще се ползват за обществения транспорт. По силата на споразумението правителството ще предостави безвъзмездна помощ от 4 милиарда форинта (12.6 млн. евро) за закупуване на електробусите.
ЧЕХИЯ
Прага
Град Прага тества нови електрически автобуси, като целта е тяхното пълно въвеждане по маршрути в града. Тестовете са част от проект на Пражката компания за градски транспорт (DDP), която възнамерява да купи подобен вид превозни средства за автобусния си парк. DDP подготвя електрификацията на една автобусна линия в центъра на града. Компанията възнамерява да закупи 14 броя 12-метрови електробуси, които да бъдат захранвани от трамвайната контактна мрежа с двумачтов пантограф. Зареждането през деня ще бъде на една крайна спирка. Нощното зареждане и балансиране на батерията ще се извършва в депото. DDP очаква въвеждането в експлоатация на тези електробуси през септември 2018 г.
Острава
Град Острава пусна тръжна процедура на 10 февруари 2017 г., като планира да закупи два 12-метрови електробуса с бързо и бавно зареждане на обща стойност 34 000 000 чешки крони (около 2.47 млн. лева). Очаква се дневният пробег на електробуса да бъде минимум 350 км, а разстоянието между две зареждания да бъде 30 км.
ПОЛША
Милиарди евро европейски средства ще бъдат инвестирани в Полша между 2014 г. и 2020 г. под формата на мерки за устойчиво развитие и действия по климата.
Варшава
Полската столица планира да купи най-малко 200 автобуса с нулеви емисии до края на 2025 г. От 2014 г. MZA тества няколко електрически автобуса, произведени от компаниите Solaris, BYD и AMZ Kutno.
През февруари 2017 MZA - Варшава, откри търг за доставка на 10 броя нови нископодови електробуси, 12 м, заедно с инфраструктурата, със зареждане в депо и бързо зареждане на линия.
Лодц
Градските органи по транспорта в гр. Лодц планират да модернизират автобусния парк на града, като очакват първите доставки на електрически автобуси през тази година.
Зелена гора
През февруари 2017 бе обявена тръжна процедура за доставка на 47 нови електрически 12-метрови автобуса на стойност 120 900 000 полски злоти (около 54.9 млн. лева), като няма изискване за типа на зареждане. Този проект ще е част от дейностите за интегриране на нисковъглероден обществен транспорт в Зелена гора, планиран за съфинансиране от бюджета на Европейския съюз и от Кохезионния фонд по Оперативната програма за инфраструктура и околна среда 2014 - 2020.
Сосновец
На 1 февруари 2017 бе пусната тръжна процедура за доставка на 3 нископодови 12-метрови автобуса с електрическо задвижване, като енергията трябва да се съхранява в ултракондензатори или батерии. Прогнозната цена на проекта е от около 3 млн. лева. Средствата са от Европейския фонд за регионално развитие в рамките на регионалната оперативна програма "Силезия" за периода 2014 - 2020. Условията доставените електробуси да са с ултракондензаторна система дават предпоставки и възможности за използването и на бързозарядна технология.
Ржежов (Rzeszów)
На 12 април 2017 г. е обявена тръжна процедура за доставка на 10 броя нови нископодови електробуси, 12 м, заедно с инфраструктурата, със зареждане в депо и бързо зареждане на линия.
Полковице (Polkowice)
На 29 декември 2016 г. е обявена тръжна процедура за доставка на 6 броя нови електробуси.
СЪРБИЯ
Белград
Белград планира постепенно да премине от дизелови към електрически автобуси. През декември 2015 г. в Белград бе обявен първият търг за електрически автобуси, включващ доставката на 5 електробуса с бързо зареждане. Търгът бе спечелен от компанията Chariot Motors, която през септември 2016 г. достави 5 бързозарядни електрически автобуса с ултракондензаторна технология. Към настоящия момент Белград оперира с 5-те електробуса, като отзивите са позитивни, електробусите показват добри параметри и при много ниски температури.
Градският транспорт на Белград планира пускането на тръжна процедура през 2017 г. за закупуването на още 65 електробуса с ултракондензатори и бързозарядна технология за обслужването на пътници в централната част на града.
ХЪРВАТИЯ
Риека
Компанията AUTOTROLEJ Rijeka Croatia, която е собственост на градската транспортна фирма в град Риека, Република Хърватия, проявява интерес към ултракондензаторната технология с бързо зареждане и планува закупуването и въвеждането в експлоатация на електробуси.
МАКЕДОНИЯ
Скопие
Скопие обяви, че през 2017 г. ще организира тръжна процедура за доставка 30 съчленени и 20 соло електробуса с бързо зареждане.
СЛОВЕНИЯ
Любляна
Любляна планира да закупи 100 електробуса през 2017 г.
ИЗРАЕЛ
Тел Авив
От август 2013 г. един електрически автобус на батерии, произведен от китайската фирма BYD, се движи по улиците на Тел Авив. През септември 2016 г. компанията Dan въведе в експлоатация 5 бързозарядни електрически автобуса Chariot E-Bus с ултракондензаторна технология.
Към настоящия момент компанията DAN вече е поръчала още 19 Chariot електробуса, които са влезли в произвoдство, като очакванията до средата на тази година са да бъдат поръчани още 20 броя. Общо компаниите за градски транспорт в Израел ще получат субсидии в размер на 20 млн. шекела за закупуване на 50 електробуса от Израелският национален фонд и Министерството на околната среда.
МЕКСИКО
Мексико сити
В края на миналата година властите на няколко големи града, сред тях и кметът на Мексико сити, заявиха, че планират да забранят автомобилите с дизелови двигатели в своите градове, за да се справят с проблема със замърсяването на въздуха.
Като част от тези мерки Мексико сити планира да създаде първата в региона флотилия от електробуси.
За реализирането на този проект градът трябва да привлече повече инвестиции от страна на държавата, тъй като първоначалната инвестиция за закупуването на електрически автобуси е около три пъти по-висока от тази за дизеловите.
КИТАЙ
В края на 2015 г. в Китай са в експлоатация 170 000 електробуса от общо около 173 000 в цял свят.
През 2016 г. в Китай са произведени и продадени над 115 000 електрически автобуса.
Шанхай
В Шанхай се движат около 150 електрически автобуса Sunwin, използващи ултракондензаторна технология на Aowei. Първите електробуси са въведени в експлоатация през 2006 г.
През ноември 2015 г. транспортният оператор на гр. Шанхай подписа договор със Sunwin за доставка на 425 съчленени 18 м електробуса, базирани на ултракондензаторна технология на Aowei.
Хонконг
Управата на града е предвидила $23 милиона за закупуване на 36 електрически автобуса, от които 8 използващи ултракондензаторна технология.