Инж. Климент Иванов: През февруари 2018 метростанция 10 дава зелен светофар за пробивната машина




БР.5/2017, СП. ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА
Метростанция 10 се намира под бул. "Патриарх Евтимий" между пресечките с бул. "Витоша" и ул. "Княз Борис I". От източната страна е разположен подлез за връзка с метростанция НДК от втори метродиаметър, а от западната - подлез за връзка с 2 входа при градинката на църквата "Св. Георги".
Станцията е подземна и се изпълнява по полуоткрит способ, отгоре надолу – милански метод.
Теренът в зоната на метростанцията е приблизително равнинен, с денивелация около 120 см, който се изкачва от източния към западния й край. Разстоянието от терен до кота глава релса се изменя в порядъка приблизително от 22.0 до 22.5 м. Дълбочината на изкопа за изпълнение на станцията достига до 27 м.
Метростанцията представлява съчетание от външна и вътрешна конструкция, като в експлоатационно състояние двете конструкции работят съвместно. Външната конструкция се състои от шлицови стени, първа миланска плоча с надстройка трапецовидна покривна плоча. Плочите се изпълняват върху терена (по милански метод) – отгоре надолу. Външната конструкция има носеща и укрепваща функция. Шлицовите стени са допълнително укрепени с усилени самопробивни IBO анкери с дължина до 28 м. Последващо се изпълнява вътрешната конструкция в съответствие с функционалната схема на станцията.
Към настоящия момент външната конструкция е изцяло завършена. Изпълнени са над 80% от изкопните работи под първа миланска плоча, като паралелно с това е изградена част от вътрешната конструкция – междинна (втора миланска) плоча и стени над нея, както и връзката със съществуващия втори метродиаметър. Цялостното изпълнение на конструкциите на метростанцията е над 60%.
Предстои изпълнение на дънната плоча на метростанцията за осигуряване възможността за преминаване на тунелопробивната машина, изграждаща метротунела, което предстои в началото на 2018 г.
Сложността на изпълнението се обуславя от голямата дълбочина на изкопните работи, свързана с преминаването на трасето под съществуващия втори метродиаметър, както и разположението на строежа в гъсто населена централна градска част със силно ограничен достъп. За извозване на изкопаните земни маси (над 50 000 м3) е изградена изключително стръмна рампа за достъп, която може да бъде обслужвана само от тежка специализирана строителна техника. Голяма част от изкопите се извършват с вертикален транспорт – автокран, което обуславя много малка производителност в сравнение с конвенционалните технологии за изкоп.
· Във връзка с разположени в непосредствена близост сгради, голяма част от които са доста стари, се изпълнява система за мониторинг на деформациите на конструкциите им, с непрекъснато геодезическо замерване и ежеседмична отчетност. Точките, чието положение се следи, се явяват характерни точки от фасадите на сградите и на база тяхното поведение се съди за поведението на деформационния процес.
Освен това се изпълнява и мониторинг на изградените вече конструкции чрез геодезични репери, разположени по вътрешната страна на шлицовите стени, както и динамометри, следящи реализираните товари в изпълнените анкери, укрепващи шлицовите стени.
· Преходът към съществуващия втори метродиаметър ще се осъществи чрез новоизграждащия се източен подлез с два етапа на изпълнение (милански способ). За целта допълнително е изпълнено укрепване на конструкцията на съществуващия подлез (вход) към метростанция НДК, което позволява разрушаване на част от стените му за изпълнение на връзката между двете конструкции. Допълнително ще бъдат преработени и системите за контрол на достъпа във вече действащата метростанция.
· За изясняване на инженерно-геоложките и хидрогеоложките условия в района на строителните дейности са изпълнени сондажи с дълбочина 30 м. Определени са характеристичните почвени данни за съответните пластове. Преобладаващи са прахова песъчлива глина, слабо глинест пясък, глина с пясъчни прослойки и прахов глинест пясък.
Нивото на подпочвените води е между 6 и 9 метра от терена.
· За обезпечаване на нормален строителен процес се поддържа система от дренажни съоръжения и помпени станции с голям капацитет, позволяващи понижаването на водата в строителния изкоп.
Същевременно са изградени два наблюдателни сондажа за непрекъснат мониторинг на нивото на подпочвените води извън зоната на строителството. Местоположението им е обусловено от потока на подземните води в района на метростанцията.
· За безпроблемно преминаване на тунелнопробивната машина през изграждащата се метростанция е необходимо предварително заздравяване на земния масив в зоните на входа и изхода. За целта изпреварващо трябва да бъде изпълнено заздравително инжектиране, което да предотврати опасността от втичане на вода и пясъци при пробиването на шлицовите стени.
Съгласно договорните документи изпълнението на предварителното заздравяване е в обхвата на изпълнителя на лот 4 от етап 1 на Трети метродиаметър – обединение ДВУ, съставено от "Доуш иншаат ве тиджарет" АД, "Виа Конструкт Груп" ЕООД, "Ултрастрой" ЕООД.
Невъзможността за инжектиране от повърхността на терена налага заздравителните работи да бъдат изпълнени през вече изградените шлицови стени.
В същото време наличието на силно оводнени пясъци в комбинация с висок воден напор в зоната на заздравителните дейности не позволява използването на стандартни сондажно-инжекционни укрепителни мероприятия с цименто-бентонитов разтвор и налага използването на специализирани дейности – инжектиране с химически взаимодействащи материали – акрилатни гелове, колоиден силиций и други.
· Независимо от сложността и специфичните особености на изпълнението на метростанция 10 от трети метродиаметър фирма "Станилов" ЕООД традиционно качествено и с висок професионализъм изпълнява строителството без изоставане от графика и в съответствие с най-високите стандарти на строителство.