А3 Advanced Architecture Apartments
Новият брой 5 на сп. ГРАДЪТ СГРАДИ





Четете в новия брой 5 на сп. ГРАДЪТ СГРАДИ
Жилищна сграда А3 (Advanced Architecture Apartments)
Локация: бул. "България" 106, София |
АРКАДИЙ ЧОРБАДЖИЙСКИ, "СОФБИЛД":
ИСКАМЕ ДА СМЕ СРЕД ИНВЕСТИТОРИТЕ, КОИТО РАБОТЯТ ЗА ЕДИН МОДЕРЕН ОБЛИК НА СОФИЯ
Г-н Чорбаджийски, как беше взето решението за инвестиция в комплекс А3 от гледна точка на състояние на пазара, търсен продукт, локация, таргет клиентска група?
- За нас това не е първият проект с адрес бул. "България". Предишните се оказаха чудесна инвестиция и отзвукът сред клиентите и професионалната архитектурна общност беше изключително положителен. И двете сгради - "Жаклин" и "Мишел", бяха отличени в категория "Жилищни сгради" като сграда на годината в провеждания от вас конкурс. Това изключително много ни ласкае за добре свършената работа.
Инвестирахме в парцела на бул. "България" 106 преди години, но задържахме реализацията му поради ред причини. Пазарът през последните 5-6 години показа рязък отлив на инвестиции вследствие на бума от началото на 2006-2007 г. Решихме да изчакаме и успяхме отново да направим продукт с уникални за българския пазар характеристики. Това е един съвсем нов тип сграда. Тя е въплъщение на модерна визия и функционалност. При А3 (Advanced Architecture Apartments) могат да се открият множество различия в съпоставка с това, което се предлага на пазара на новото жилищно строителство. Те са основно в конструкцията, вложените материалите и реализираните площоразпределения.
Важно е да подчертаем, че в тази сграда всеки може да открие онези важни за избора му критерии: сигурна и устойчива сграда, просторни помещения, много дневна светлина, допълнителни помощни помещения, малък процент общи части, цена, която отговаря на предлагания продукт. Трябва да се реализират повече проекти, които отговарят на търсенето на клиентите, да са в унисон с новостите, но и да утвърждават красивото.
Тук трябва много да се работи за промяна във възприятията на потребителите, как да избират жилището, което купуват, какво да търсят като информация от строителя, да правят един обоснован избор. Те ще са двигателят на промяната, когато говорим за промяната в реализацията на нови сгради. Бъдещите собственици трябва да имат много високи изисквания към продукта, който купуват. Трябва да са добре информирани и да бъдат по-отворени към новостите в архитектурата, към иновациите в технологиите при изпълнението на проектите. Днес интернет дава голяма свобода за намирането на информация.
Друг важен аспект е работата ни с млади архитекти, които могат да разгърнат въображението и таланта си в работата си с нас. Усещането за по-голямата свобода е предпоставката натрупаните знания и талант в допълнение към ясната визия и точно поставеното задание от инвеститора да се материализират в успешен проект.
Разбира се, тук идва и ролята на вас, специализираните медии, които трябва да играят ролята на медиатор между потребителите и професионалната общност на строители, архитекти и инвеститори. Вие трябва да предавате посланията в двете посоки, да информирате и представяте новостите.
На какъв етап е в момента проектът и какво е неговото развитие във времето?
- Сградата е във финалния етап на реализацията й. В началото на 2018 г. ще можем да посрещнем първите (най-нетърпеливите) собственици.
Какви са основните характеристики на предлаганите жилищни единици като планировка на комплекса, функционални зони и решения?
- Винаги сме се стремели да даваме шанс на младите архитекти, затова и тук отправихме покана за проекти за новата сграда. Направихме много точно задание, с ясно поставени параметри. Получихме много добри предложения. Спряхме се на този, който най-много се доближаваше до виждането ни за тази сграда.
Първото и най-важно условие беше проектът да започне изграждането си отвътре навън, да се изгради функцията на жилищата и след това да се мисли визията. Така постигнахме уникални разпределения с минимален процент общи части. Цялостният облик допълнихме с изключителното съвременно решение на фасадата.
Общата площ на обекта е 33 000 кв.м, от които 23 000 кв.м са наземната жилищна площ. Имаме две подземни парконива с големи маневрени улици, с обособени самостоятелни рампи за достъп. Имаме прекрасно организирани зелени площи с място за разходка и почивка на живеещите в западната част на сградата. На партерния етаж са организирани търговските обекти с дейност в сферата на услугите и предлагането на стоки за дома.
В сградата се предлагат дву-, три- и четиристайни апартаменти, всеки с просторни и функционални дневни и спални, склад и санитарни помещения. Степента на завършеност гарантира на клиента по-малка инвестиция в довършителни работи.
Какъв е профилът на купувачите на жилища в А3?
- Нашите клиенти са хора с усет към съвременното и иновативното, търсещи сигурни и устойчиви сгради, искащи простор и естествена светлина. Преди всичко нашите клиенти са едни доволни клиенти. Те са нашата най-силна реклама и нашата гаранция и увереност, че се справяме добре в стремежа си да създаваме красиви сгради.
И още - това за тях е една разумна инвестиция. Те стават наши клиенти в повече от един от нашите проекти. Благодарим им за доверието!
Вие сте инвеститор иноватор с изключително внимание към дизайна на сградите. Как се приема това от пазара?
- Много се радвам, че така ме възприемате. Знам, че е клише, но е истина - клиентите ни са най-високият атестат, че се справяме добре. Ще продължаваме да създаваме сгради с нова, модерна, различна визия.
Напоследък сме свидетели на широки обществени дискусии за облика на град София, появиха се ред сдружения на архитекти, зелени, граждани... Истината е, че се създава огромно напрежение в този разнопосочен, често пъти трудно реализиран, диалог. Изговарят се много неща от хора, които често нямат нито познанията, нито опита, нито усета, за да водят този диалог. Той трябва да се води от експерти, знаещи хора. Точно както е във всяка друга професионална сфера. Защо всички смятат, че разбират от архитектура и дизайн?
Смятам, че работата трябва да се разпределя и приоритизира, да се възлагат задачи на експертите, реално работещи в определена област, и те да дават становища, които след това да се одобряват и реализират от съответните органи на управление. Интересите на всички участници трябва да са насочени към положителна промяна, с утвърдена обща визия за развитие, когато говорим за новости, и стратегия за справяне с проблемите около старите сгради и жилищните комплекси. Това е огромен по обем работа за дълъг период от време.
Трябва всички да бъдем малко повече оптимисти за бъдещето на нашия град.
Какво е специфичното за жилищата от гледна точка на системите и продукти за повишаване на комфорта на обитаване?
- Пак ще повторя, че ние строим изключително качествени сгради с нови, технологични и скъпи материали. Това е основната ни отличителна черта от всички останали.
Отново ще подчертая, че основната характеристика на сградата при определяне на високото ниво на комфорт са изключително функционалните разпределения.
Конструкцията на сградата е уникална, като тя отговаря на всички международни стандарти за сеизмична устойчивост на жилищното строителство. В България има само два големи търговски центъра, които отговарят на тези стандарти, и нито един жилищен.
Фасадата е също новост в жилищното строителство. Източната фасада е изцяло окачена стъклена, с изключителни характеристики и в комбинация с алуминиевите профили се постига максимална шумоизолация, което е гаранция за висок комфорт на обитаване. Облицовката е направена от стъклофибърен бетон (Fiber C), който се монтира върху бетонната конструкция, практически вечна фасада.
Системите за поддържане на микроклимата в сградата и апартаментите са също иновативни и енергоспестяващи, изградени са като индивидуални инсталации, като по този начин всеки потребител сам регулира разходването на енергия.
Тук е мястото да изкажа своята благодарност към главния изпълнител на проекта фирма "Аргогруп Екзакт" ООД, лично на Атанас Апостолов, както и към всички подизпълнители, които участваха в различните етапи от реализацията му. Държа да благодаря за усилията и изключителната работа на арх. Светослав Станиславов (СТАРХ ЕООД), както и на конструктора на сградата инж. Илия Алашки ("АЕС" ЕООД).
Каква е тенденцията за по-висок комфорт от страна на клиентите и съвременните изисквания?
- Изискванията на клиентите не са се променили особено много. Основният критерий при вземането на решение за покупка на имот все още е цената. И не можем да се сърдим на клиентите, че много бавно се измества диалогът в посока към качеството на продукта. Причините са много и с разнороден характер.
Постигането на по-високия комфорт на обитаване е в унисон със съвременните тенденции за жилищно строителство. Има толкова много новости на пазара, нови разработки на материалите и технологиите. Иновациите и новите подходи могат да бъдат открити навсякъде, като започнем от реализирането на проекта, архитектурата, визията, разпределенията, минем през идеята и иновациите за използването на енергоспестяващи, чисти технологии и материали, до управлението на дома (създаването на умни къщи). Всичко е важно!