BalREc 2017: Вдигането на летвата на хотелския продукт ще привлече повече туристи и работна ръка
Отчита се сериозен ръст на бизнес пътуванията в София, вече и в Пловдив. Има оживление и възходящ тренд и на ваканционния туризъм на Черноморието. Това естествено води до много нови проекти и сериозни обновления на съществуващата хотелска база. Въпреки това и в момента се наблюдава недостиг на качествени хотели.Навлизането на сериозни международни хотелски вериги повдига нивото на хотелското обслужване в България и изграждането на нейния положителен образ като туристическа дестниция за бизнес пътувания и почивка. Това коментираха участниците в Панел 5: Хотели – градски и ваканционни на BalREc 2017, който се проведе на 8 ноември в Sofia Event Center.
Хотелиерската индустрия е тясно свързана с растежа на брутния вътрешен продукт
А икономиките на страните от Югоизточна Европа записват най-бърз ръст в Европа, така че виждам възможности за активно развитие, посочи Емелин Сикора-Винтреберт, мениджър развитие за Югоизточна Европа на веригата AccorHotels. Вярвам, че в следващите няколко години в София, а и в други по-големи градове на България, както и в съседните държави, ще навлязат повече брандирани хотели. По думите й световно признатите международни вериги със сигурност отдават все по-голямо внимание на този регионален пазар и той става предпочитана дестинация за откриване на нови хотели.
Френската група Accor S.A, в чието портфолио са хотелските брандове Sofitel, Swissotel, Pullman, Novotel, Mercure и ibis, управлява в България хотелите Novotel Sofia, ibis Sofia Airport и Ibis Varna. Наскоро веригата придоби строящия се в Младост Swissotel и договаря още три хотела в София. Имаме интерес и към Пловдив, Варна и Бургас, а също водим преговри и за ваканционни хотели по Черноморието и планиниските курорти, обяви Емелин Сикора-Винтреберт. За 2017 г. приходите на Accor в България са с ръст от над 25% спрямо миналата година. Като бранд можем да поемем най-доброто търсене на софийския пазар, заяви тя. София от една страна е бизнес дестинация, но трябва да се бори и за по-голяма запълняемост на хотелската база и през уикендите. Въздушните полети стават все по-достъпни , отварят се нови авиолинии до София и това допълнително активизира туристопотока към столицата.
Броят на брандираните хотели все още е твърде ограничен не само в България, но и в целия източноевропейски пазар, така че има още много потенциални възможности за откриване на нови международни хотели, но също така и за брандиране на съществуващи обекти.
Съгласна съм, че в големите градове има място и за брандирани и небрандирани хотели. Статистиката показва, че в България навлизането на брандове е 13-15% , заяви още Емелин Сикора-Винтреберт. Тъй като Accor Hotels имат широк спектър от брандове, прилагането на стандартите е различно. Например за икономичния Ibis има известна флексибилност по отношение на дизайна, затова и варненският Ibis се базира на известна история. В крайна сметка никога не налагаме на инвеститора да ползва само определени доставчици, достатъчно е да се спазват стандартите по отношение на качество, здравина и дълготрайност. Не се прави компромис обаче никакъв компромис по отношение на IT оборудването на хотелите, каза в заключение Емелин Сикора-Винтреберт.
С появата на нови брандирани хотели, особено в София, и заетостта и средната цена ще се повишат
За да имаме един устойчив туризъм, той трябва да върви след едни добри икономически връзки. Големите вериги дават и възможност за кариерно развитие, категоричен бе Лъчезар Тодоров, изпълнителен директор,Terra Tour Service, Hyatt Regency – София. Новите поколения хотелски гости идват и с техните нови изисквания. За да бъде успешен един хотел, той трябва правилно да идентифицира тези потребности и да направи верния баланс между различните свои посетители – улегнали бизнесмени и millennials, държавни служители и туристи, пристигнали в София за кратък city-break. След известно забавяне, заради изчерпателни археологически проучвания, продължаваме с бързи темпове строителството на "Хаят Риджънси София" и се надяваме през 2019 г. хотелът да отвори врати, посочи той пред участниците на форума. А през следващите две седмици инвестиционната компания ще стартира нов проект на морето - непосредствено до РИУ Хелиос Парадайс ще започне строителство на петзвезден ваканционен хотел РИУ Палас Слънчев бряг. Нашата стратегия винаги е била да се опираме на пълен мениджърски договор с брандовете, с които работим. Най-сложната част е привеждането на продукта в съответствие със стандартите на дадената верига. Не трябва да се преекспонира тази тежест, защото в по-голямата си част те са плод на едни широко наложили се през годините практики, заяви Лъчезар Тодоров. 15-годишният ни опит показва, че когато сме икономисали по време на инвестиционния процес, след това сме страдали по време на експлоатацията, обясни той. Мениджърската компания за мен лично е един коректив, защото те винаги ще искат най-доброто, най-здравото и устойчивото във времето. Не се допускат компромиси с противопожарните норми и енергийната ефективност и разходите за вода.
Последният летен морски сезон беше успешен за Бългрия с ръст както в броя на нощувките, така и на нощувките, което за хотелиерите е по-важен показател
Това обяви Венцислав Танчев, собственик на ТА Сънтурс и хотел мОдус – Варна. Очакванията му за следващия ни сезон са положителни с оглед на благоприятната геополитическа конюнктура за България – събитията в Северна Африка, несигурната ситуация в Турция, естествено помага индиректно на страната ни. Надяваме се, че и българските хотлиери дават своя принос да имаме ръст в търесенето в страната, коментира още Венцислав Танчев. Записванията за 2018 г. вече стартираха и първите данни са радващи – ръстът е двуцифрен. Ако искаме да се развива ваканционния туризъм в бъдеще в положителна насока и при една по-различна от сегашната геополитическа конюнктура, трябва да се насочат сериозни инвестиции в качествени продукти, които ще бъдат актуални и след 10-15 години.
Чужденците, които избират българското Черноморие за ваканционен туризъм в голямата си част нямат интерес да опознаят страната ни за съжаление, тенденция, която наблюдаваме с все по-голяма сила в последните години. Съответно трудно можем да разчитаме, че бизнес туристите биха били спечелени за нашето крайбрежие. Това са два различни сегмента на хотелската индустрия, които могат да се развиват индивидуално, заяви Венцислав Танчев. Ново хотелско строителство е категорично необходимо, както на морето така и в градове като София и Пловдив.
Той също е на мнение, че за един развиващ се хотелски пазар какъвто е българският категорично има нужда от навлизане на сериозни брандирани вериги. За България, която няма толкова голям имидж на туристическа дестинация и подготвена работна ръка, появата на известни брандове със свое ноу-хау ще допринесат за развитието на по-качествен туризъм. Тук стои въпросът доколко се ползва марката и доколко наистина има управление подчинено на стандартите на веригата. Да не пропускаме и факта, че тези брандове, с изключение на Хаят, навлизат със сравнително ниския си сегмент хотели. Ще се радвам, ако AccorHotels сепредстави с един Sofitel и Pullman например или други международни вериги, които носят престиж на дестинацията, каза Венцислав Танчев. Практиката показва, по-добрите брандирани хотели стават, когато инвеститорите сключват мениджърски договор с международен бранд още на етапа на проектиране и заданието е подадено коректно и професионално. Но по думите му не е задължително световните брандове да доминират в списъка на най-добрите хотели на един град, като например в Лондон и Рим в топ 10 преобладавт местните хотели.