Colliers International: Хотелският сектор в Централна и Източна Европа привлича свежи капитали
Прочетете статията в бр. 4 на списание ГРАДЪТ
Хотелският сектор в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) привлича все повече свежи капитали. Обемът на инвестиционния пазар за първото полугодие на 2017 г. възлиза на 565 млн. евро. За сравнение - през цялата 2016 г. сумата бе 443 млн. евро. Това се казва в доклад на консултантската компания Colliers International за инвестиционните потоци в 6 държави от региона – България, Румъния, Полша, Чехия, Унгария и Словакия.
Сериозният ръст на вложенията в хотели дава основание на експертите да коментират, че това е знак за предстоящо поскъпване на активите. Ситуацията е обрисувана с термина bullish market, който най-често се използва при възходяща тенденция на капиталовите пазари.
Специално за България се отбелязва, че инвестициите във всички видове бизнес имоти (офиси, търговски площи, хотели и др.) се увеличават с 213% на годишна база – до 390 млн. евро. Обемите в страната ни нарастват с най-бързи темпове спрямо наблюдаваните пазари в региона. Румъния също се представя добре със 155% повишение на инвестиционните сделки (399 млн. евро за H1 2017), а на трето място е Чехия със 114% ръст (до 2,16 млрд. евро за периода).
В доклада се обобщава, че инвестициите в бизнес имоти в ЦИЕ достигат 5,4 млрд. евро през първото шестмесечие на 2017 г., което е ръст от 17% спрямо същия период на предходната година. Като абсолютна стойност най-големите пазари са Чехия, Полша (която отстъпва първото място с обем от 1,52 млрд. евро) и Унгария (824 млн. евро).
"Случващото се през първата половина на 2017 г. ни дава основание да твърдим, че рекордният резултат от 12,2 млрд. евро инвестиции в ЦИЕ, постигнат през 2016 г., може да бъде надминат през настоящата година", споделя Марк Робинсън, специалист "Проучвания", Colliers CEE. Не е изключено в следващите месеци да бъде превишено и рекордното ниво от предкризисната 2007 г. – 13 млрд. евро.
Като глобална компания Colliers International излиза с редовни доклади за много региони по света. Интересно е какво се случва с хотелската индустрия в страните от MENA (Близкия изток и Северна Африка), които са конкуренти на България в привличането на европейски (и не само) туристи. Прогнозите за следващите месеци са, че най-добре ще се представи туристическият сектор в Бейрут и Акаба. В столицата на Ливан се очаква средният приход от стая (RevPAR) да нарасне с 11%, достигайки 101 щатски долара на ден през септември 2017 г. А в йорданския град Акаба, разположен на брега на Червено море, прогнозата е за 10% увеличение на RevPAR – до 99 долара.
Хотелските бази в Египет продължават да са изправени пред трудности в резултат на терористичните атаки в страната. Тенденцията в следващите месеци е средният приход от стая в столицата Кайро и курортите Шарм ел Шейх, Хургада и Александрия да намалее с 33-46%. Средната цена на стая (ADR, Average daily rate) в Шарм ел Шейх ще падне до 36 долара на ден през септември, прогнозират от Colliers. При 52% заетост това прави RevPAR от 19 долара на ден.
За дубайските туристически зони Dubai Creek, Palm Jumeirah и Dubai Marina се очаква лек ръст (1-3%) на средния приход от стая. През септември 2017 г. показателят RevPAR в изкуствения архипелаг Palm Jumeirah ще достигне 271 долара, прогнозират консултантите.
Технологични тенденции
Новите технологии водят до промени във всеки икономически сектор и хотелиерството не прави изключение. От Colliers International посочват няколко тренда, които ще са актуални в следващите години: Виртуални системи за разплащане. Следвайки глобалния успех на PayPal, възходът на виртуалните разплащания прави излишно използването на кеш в хотелите. Системи като Apple Pay, Samsung Pay и Google Pay позволяват плащането в хотела да се извършва по лесен, сигурен и удобен за клиентите начин, без употребата на кредитна карта. Мобилните приложения. Гостите във все по-голяма степен са самостоятелни и искат да контролират преживяванията си в хотела. Те заявяват желанията и поръчките си чрез SMS, WhatsApp или специално разработени мобилни приложения, каквито се използват в хотел Aloft Riyadh в Саудитска Арабия и в хотел W Dubai в ОАЕ – част от системата на Starwood. Новите програми позволяват чрез смартфон: да се влиза в наетите стаи, да се прави регистрация (check-in) и освобождаване на стая (check-out), да се запазва маса в ресторантите на хотела, да се поръчва румсървис и т.н. Bluetooth мрежите. В бъдеще в хотелите ще се използва система от предаватели, работеща с технологията Bluetooth. Тя ще позволява гостите да бъдат локализирани във всеки един момент, докато са на територията на обекта. Така те ще бъдат поздравявани персонално по мобилния си телефон, докато бъдат обслужвани на рецепцията, ще получават промоционални съобщения за СПА центъра или ресторанта, докато са в лобито или се движат по коридорите. Въпросът е могат ли хотелските оператори да въведат тази иновация, без да навлизат прекалено в личното пространство на клиентите си. Отговорът ще дойде от хотел в Дубай, където технологията ще бъде приложена пилотно. |