Атмосферата в СПА центъра успокоява ума и извисява духа
Брой 4 на сп. ГРАДЪТ СГРАДИ
С предлагането на СПА и уелнес услуги в хотела си собствениците имат за цел да се погрижат за благосъстоянието на своите гости - да се почувстват отпочинали, тонизирани, да им осигурят разнообразни занимания и процедури - фактори, които биха създали положителни емоции и биха ги превърнали в редовни клиенти.
Когато говорим за хотел СПА, обикновено разбираме градски тип хотел със СПА център. Тезихотели са разположени в големи градове - туристическа или бизнес дестинации. Проектирането на СПА център в градска среда (разполагането му в градски тип хотел) изисква повече креативност от проектанта, отколкото в хотелите, намиращи се в планина или на море с добри природни дадености.
Атмосферата, създадена в един СПА център, трябва да ни откъсва от стреса и напрежението на ежедневието, да успокоява ума и да извисява духа. Добре известно е, че естественият лек срещу стреса е природата. Тъй като градът не разполага с този ресурс или е в оскъдно количество, елементите на природата трябва да бъдат вмъкнати и пресъздадени в пространството, в което ще се помещава СПА центърът – например да се вложат естествени материали (дърво, камък), материали, пропускащи светлина (стъкло), присъствието на вода е задължително, по желание на инвеститора могат да се направят зелени стени, при подходящиусловия да се поставят и саксийни растения. Целта е интериорът със своите съставни елементи да вдъхва спокойствие и хармоничност, да бъде красив за окото и в същото време креативен и необикновен, за да успее макар и за малко да ни накара да навлезем в една друга реалност, далеч от всичките си ежедневни проблеми, и да забравим къде се намираме.
Подходящ като тип СПА за градски хотел е дневният СПА център,
но не в чистата си форма, а като хибрид. Още самото му име подсказва, че класическият вид на тозитип СПА не предлага нощувки. Този вид СПА предлага разнообразие от достъпни, неотнемащи много време уелнес процедури, не прекалено екзотични масажи и т.н., като гамата на предлаганите услуги е голяма (фризьорски салон, козметика и др.). Присъства и задължителната мокра (парна баня, приключенски душове, кнайп пътека, сауна, лакониум, ледена стая и др.) и суха термална зона (релакс зона, зона с легла с водни матраци, кътове с нагрети пейки и т.н.), фитнес към зона спорт. В някои хотели по желание на инвеститора могат да се предлагат и групови спортни занимания и наемане на личен треньор. Наличието на плувен басейн е препоръчително, но невинаги осъществимо, тъй като параметрите на застрояване в градски условия позволяват по-малки застроени площи, особено ако хотелът е разположен в центъра на града. В такива случаи би могло в мократа термална зона да се разположат кътове с джакузи вани или друг тип водни атракциони, незаемащи голямо пространство.
Извън градска среда хотелът може да бъде тип планински или тип морски, като втези случаи създаването на нов СПА център е сравнително по-лесно, тъй като обикновено заобикалящата го среда е с добри природни дадености и гледки, наличие на естествени ресурси за процедури - например минерални извори, солни басейни, естествени басейни с луга, морски водорасли, билки и т.н. - важни компоненти за изграждане на добра и качествена СПА атмосфера и за предлаганите процедури. Някой от тези компоненти дори би могъл да спомогне за уникалния облик на СПА центъра, като стане акцент, около който да бъде изградена концепцията му.
При реалното проектиране на СПА център
дори и при наличие на гореизброените ресурси,спомагащи за по-лесното реализиране на проекта като функция и интериор, отново може да има известни трудности по време на проектантския процес и неговата реализация. Тези трудности обикновено възникват разположението на пространството за бъдещия СПА център - често в хотелите това е подземното ниво, защото хотелът не е бил проектиран да разполага със СПА център и инвеститорът иска да използва останало му неизползваемо пространство, в повечето случаи в сутерена, предвидено за обслужващи помещения. Предвидената площ обикновено не отговаря на легловата база на хотела и при бъдеща експлоатация не би могъл да поеме целия поток от посетители. В случай че няма достатъчно пространство за СПА центъра, така че да поеме посетителите на хотела и да може да функционира нормално, утежняващ фактор би било желанието на инвеститора СПА центърът да бъде отворен и за външни посетители. Всеки инвеститор би следвало да прецени внимателно възможностите, с които разполага като площ и бюджет, и съответно това да реши дали до СПА центъра да имат достъп само гости на хотела или не. Комфортът на клиента трябва да бъде над всичко останало.
Да разгледаме няколко примерни ситуации, в които
различното географско местоположение на хотела предопределя наличност на различни видове ресурси и съответно можем да имаме различен тип СПА центрове:
* В близост има минерални извори - тогава в хотела ни можем да предвидим термален СПА център, тоест басейните ще бъдат захранени с тази вода и в зависимост дали тя е високо- или нискотемпературна ще можем да предлагаме различни видове процедури.
* Районът в близост до хотела е богат на лечебни билки (обикновено планинските райони) – тогава можем да предлагаме арома- и фитотерапии с местни билки, а ако сред тях има ендемични видове, някое от тяхможе да се превърне в акцент и дори бранд на бъдещия СПА център
* Хотелът се намира в близост до морето – тогава ще имаме таласо СПА център (името идва от гръцката дума talassa, означаваща море). В този тип СПА се предлагат процедури със солена морска вода (натурално лекарство за артроза и ревматизъм, подобрява и кръвообращението), както и се използват всички морски съставки като минерали, водорасли, луга и др.
* Хотелът или хотелският комплекс може да е разположен в близост до лозя или да притежава собствени такива и да е ситуиран сред тях – тогава в СПА центъра могат да се предлагат процедури с продукти от грозде, семки, вино (винотерапия). Винотерапия са практикували още траките, които са имали познания за антиоксидиращия ефект на гроздето. Жените са си правели вани с червено вино, действащи благотворно на кожата против стареене. Днес тези процедури се възраждат и могат да бъдат намерени в някои СПА центрове. Освен релаксиращите вани с червено вино в менюто с процедури могат да бъдат включени например релаксиращ масажс вино или червено грозде, пилинг на тяло с гроздови семки, регенерираща маска с гроздови екстракти или етеричното масло от гроздови семена и др.
Как би изглеждал бъдещият СПА център
се обсъжда от инвеститора и архитекта още в самото начало при оформяне на концепцията, а интериорът се изгражда още с обмислянето на функционалната схема. На този етап от проектирането се работи по взетото вече решение - дали да има единство на стиловете, тоест визията на вътрешните пространства на хотела да премине плавно и в пространствата на СПА зоната или да се заложи на контрастен интериор, нещо като негатив и позитив - запазвайки материалите, заложени в интериора на хотела, но създавайки по-изчистени и съвременни форми и пространства.
Най-сигурният и лесен подход, който гарантира добри крайни резултати, е единството в интериора и на хотела, и на СПА центъра. Изборът на другия подход изисква умереност, добри професионални познания и естетически нюх, за да не се получи интериор, който да бъде като кръпка на фона на общата визия.
СПА центровете консумират много електроенергия, тъй като в голяма степен те представляват инсталации - водни помпи и филтри за басейни, технически помещения за парни бани, ледени стаи или ледарки, поддържане на висока температура в сауните, добра вентилационна система, особено мощна в термалната зона, за да се избегне образуването на мухъл, и др. Ето защо съвременна тенденция за СПА центровете е енергоефективността. За целта трябва внимателно да бъдат проучени наличните възможности - например плановото ситуиране - партер, сутерен и т.н., алтернативни източници на енергия, които районът може да предостави - вятър, слънце, вода. Добре е при възможност цялата или поне част от вентилационната система да се замени с естествена вентилация, както и да навлиза колкото е възможно повече дневна светлина - ако има опция да се предвидят големи остъклени отвори, без да се прекалява с броя им, за да не превърнат помещенията в своеобразни парници. Където използването на естествена светлина е невъзможно и ще бъде предвидено изкуствено осветление, то трябва да е LED, тъй като консумира по-малко енергия, без това да се отразява на силата на осветеност, и по възможност се предвиди и захранване от слънчеви батерии и др.