Георг Спартански: Осигуряването на условия за отдих и спорт, подобряване на инфраструктурата и по-добра мобилност са важна предпоставка за задържане на младите хора в Плевен
Георг Спартански, кмет на община Плевен




Г-н Спартански, Плевен е сред общините, които полагат сериозни усилия в търсене на решения за реализиране на проекти за устойчиво развитие на градската среда, обществения транспорт, екологичната инфраструктура, образованието и здравеопазването. Кои са основнитепориоритети в капиталовата програма за 2017 г.?
- Максимално реалистичен е бюджет 2017 на община Плевен. Не залагаме на прекомерни очаквания, но и не подценяваме възможностите на общината. Няма увеличаване на данъци, такси и услуги, в настоящите им размери се гарантира добра събираемост. Трябва да вложим усилия към изпълнение на приходната част, за да гарантираме разходната. Общият размер на бюджета за 2017 г. е 82 165 349 лв. В приходната му част предвидените от държавния бюджет средства под формата на субсидии общо за община Плевен са 46 053 246 лв. От имуществени данъци и неданъчни приходи за тази година е предвидено да постъпят 31 293 978 лв., в т.ч. от имуществени и други данъци – 16.355 млн. лв. Най-голям относителен дял от данъчните приходи има данъкът върху недвижимите имоти – 8 млн. лв., който е с традиционно добро изпълнение и подлежи на принудително събиране при продажба на имоти. Само в рамките на плащане на данъците с отстъпка до 2 май приходите от данъка върху недвижимите имоти бяха изпълнени 66%. През 2017 г. съгласно чл.89, ал.1 от ЗДБРБ до 50% от целевата субсидия за капиталови разходи по чл.51 може да бъде трансформирана след 30 април в целеви трансфер за финансиране разходите на общината за извършване на неотложни текущи ремонти на общински пътища и на уличната мрежа. На всички е ясно, че нуждите за ремонт на уличната мрежа са в пъти по-големи от финансовите възможности. Въпреки всичко, това е един от приоритетите ни през тази година, заедно с чистотата и озеленяването. Около 20 улици в Плевен ще се ремонтират по ОП "Региони в растеж", още 10 – с целева субсидия. И ако всяка година се отделят по толкова средства и усилията продължават, положителният ефект върху инфраструктурата ще се усети. Що се отнася до детските площадки, през тази година нови няма да се строят, въпреки че през 2016 г. има подадени искания за изграждане на 14 нови. Средно по 50 хил. лв. трябват за изграждане на всяка от тях, за да отговарят на съвременните изисквания. В същото време общината плаща стотици хиляди за възстановяване на щетите от вандализма по съществуващите площадки. За изграждането на нови може да се говори след монтирането и въвеждането на системата за видеонаблюдение със 70 точки. Камери ще има на важни и проблемни места в града, както и на входовете и изходите на Плевен, наблюдението ще е в два центъра – в полицията и в общината. Така при възникнала катастрофа или критични ситуации ще се подава сигнал в реално време и ще може незабавно да се реагира.
Каква промяна очаквате с реализацията на проект "Осигуряване на устойчива градска среда на Плевен", финансиран по ОП "Региони в растеж 2014 - 2020"?
- Стойността на проекта е 13 844 761 лв. Предвидени са дейности по рехабилитация и реконструкция за обновяване на обществени пространства за отдих - Градската градина, емблематичната за цяла България Водна каскада, площад "Стефан Стамболов" пред Драматичния театър, включени са също улици, пешеходни мостове, реконструкция на детски и спортни площадки. Предвидената подкрепа по ОПРР е за постигане на устойчива и екологична градска среда с подобрени качества на живот, нова социална среда. Осигуряването на условия за отдих, за спорт, подобряването на състоянието на инфраструктурата и по-добра мобилност са важна предпоставка за задържане на младите хора в общината. По проекта ще осигурим достъпност за хората в неравностойно положение, освен реконструкция на тревни площи се предвижда увеличаване броя на дърветата и храстите, т.е. ще се окаже влияние и върху качеството на въздуха, който всички дишаме. Всички плевенчани и гости на града ни помнят Водната каскада от добрите години, когато тя работеше в пълния си блясък. Това обаче беше достатъчно отдавна. По проекта ще направим хидроизолация на стените и дъната на водните басейни, ще подновим съществуващите струйници и ще монтираме нови, предвижда се и ново ефектно осветление. В дейностите влиза и реконструкция на помпеното помещение и още много новости. Територията, предмет на проекта само в частта на каскадата, обхваща водните и пешеходни пространства от централна градска част с площ близо 11 хил. кв.м. Да не забравяме също, че Водната каскада е и туристическа атракция.
Когато обявихме планираното начало на ремонтите, част от плевенчани и най-вече майките започнаха да настояват дейностите да започнат през есента, за да може през летните месеци да разхождат децата в Градската градина. На майките отговорих: не може през есента, не само защото лятото е активният сезон за строителни работи, а и защото трябва да спазим стриктно фиксираните по проект срокове. При новите изисквания, наложени ни при изпълнение на проекти по европейски програми, през юни 2018 г. трябва да сме отчели свършеното, да сме усвоили парите и да са ни верифицирани разходите. Не на последно място, тогава трябва да сме върнали кредита от фонд ФЛАГ, който предстои да изтеглим. Парите ще се използват за оборотни средства за разплащане с фирмите, докато дойдат европейските средства след верифициране на разходите. Няма как да не си причиним неудобството на ремонтите, ако искаме градът ни да е по-красив, зелен и уютен.
Огромна част от тези пари са европейски ресурс, нямаме право да ги разпиляваме, отговорността е голяма. И европейските, и държавните, и общинските пари трябва да бъдат усвоявани максимално точно, прозрачно и публично, за да има ефект върху жителите на съответната общини. Не е важно колко пари си получил на хартия, а как ще ги усвоиш. Нашата цел и предизвикателство е така да си свършим работата, че да нямаме финансови корекции или те да бъдат минимални. Качествено и в срок при спазени прозрачни процедури при избор на изпълнители и реализация на проектите. Това са правилата, от които няма да отстъпим.
Пред старт е и втората фаза на проекта за развитие на интегриран градски транспорт. С какви инвестиционни компоненти ще го надградите?
- Община Плевен сключи в началото на април тази година договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проект "Развитие на интегриран градски транспорт - гр. Плевен", който е на стойност близо 17.250 млн. лв. Предвиждаме да продължим подмяната на остарелия и амортизиран подвижен състав, като купим още 14 нови нископодови тролейбуса, две специализирани сервизни машини, да внедрим електронна система за таксуване на пътниците в масовия градски обществен транспорт, както и да изградим система за видеонаблюдение на ключови кръстовища в град Плевен. Основната цел на проекта е да намалим вредните емисии, шума, броя на пътните произшествия, да подобрим скоростта и качеството на транспортните услуги.
Тролейбусната мрежа на Плевен е най-старата функционираща в България след тази в София. След надграждането на проекта за интегриран градски транспорт може да се каже, че 100% от градския транспорт в Плевен ще е тролейбусен, т.е. екологичен.
През януари т.г. подписахте договора за интегрирания воден цикъл на Плевен и Долна Митрополия. Това е първият по рода си проект в сектор "Води", в който общини си партнират за изпълнението му. Какви са общият размер на инвестицията и обхватът на предвидените дейности?
- Това е и най-мащабният проект по новата оперативна програма "Околна среда 2014 - 2020", безвъзмездната финансова помощ по него е 88 млн. лв., а бюджетът на проекта е 117 150 300 лв. Целта е да се подобри конкретната ситуация във водния цикъл на селата Ясен и Буковлък от Община Плевен и градовете Долна Митрополия и Тръстеник от Община Долна Митрополия посредством подобрения в отделните компоненти на ВиК системата. След реконструкцията и модернизацията на Пречиствателната станция за отпадни води – Плевен, която е изградена през 80-те години на миналия век и никога не е била рехабилитирана, тя вече ще обслужва Ясен, Буковлък и градовете Долна Митрополия и Тръстеник, ще се осигури по-добро пречистване на отпадъчните води. Те ще са с показатели, отговарящи на нормативната уредба. Планирано е изграждане на битова канализационна мрежа, рехабилитация на водопроводна мрежа, подмяна на съществуващи сградни отклонения и изграждане на нови по трасето на водопроводната и канализационна мрежа към всеки имот. Така ще се намалят водните загуби и ремонтните работи вследствие от аварии във водопреносната мрежа, ще се повиши ефективната употреба на водните ресурси, ще се намалят и разходите за експлоатация и поддръжка на водопроводната система. С разширяване на канализационната мрежа ще се намалят рисковете за околната среда от преливащи септични ями и заустване на отпадъчни води в р. Вит. Реализацията на проекта ще подобри условията на живот на близо 130 хил. души в двете общини.
Какви са вашите виждания за подобряване свързаността на Община Плевен с останалите региони на страната?
- Без съмнение строителството на "Хемус" ще бъде важна крачка за преодоляване на дисбаланса в развитието между Северна и Южна България и икономическото възраждане на най-бедния регион в Европа - Северозападния, в който попада и Област Плевен, но практическите мерки за това все още изостават. Втората възможност за преодоляване на дисбаланса е да се вземат мерки по линия на законодателството, които да дадат преференции на общините в Северозападния регион, които да могат по този начин, извън общите условия на данъчните закони, да привличат инвестиции. Идеята е да могат да предложат по-изгодни условия и да не карат инвеститора непременно в София, Пловдив или Бургас, а да му дадат причина да отиде във вътрешността на страната, респективно в Северозапада. Имаше заявки да се прави министерство на Северозапада, за момента сме на етап пожелания. Северна и Южна България сме третирани крайно неравнопоставено. България – това са общините, и общините – това е България, и когато корабът е натоварен равномерно, т.е. да няма дисбаланс по отношение на Северна и Южна България и отделните общини и градове, независимо от техния размер, тогава корабът е устойчив на бури и вълнения и плава спокойно.
Работите активно за привличане на наши и чуждестранни инвеститори и респективно откриване на нови работни места в Община Плевен. Задават ли се нови мащабни индустриални проекти като тези на "Десизо Мони", "Нексанс"?
- Благодаря на българския бизнес, че устоява пред съвременните предизвикателства, но е време да бъде спряна донкихотовската му битка с вятърни мелници. Затова са необходими ясни правила и общата грижа, а не спънки от институциите на всички нива. Следвайки тези приоритети, аз и моят екип държим да въведем прозрачно, почтено, отговорно и професионално отношение към инвеститорите, за да бъде добре дошъл в нашия град всеки от тях, независимо български или чуждестранен. Аз съм твърдо против това кметът да прави бизнес, но е задължително в рамките на своите правомощия да отвори широко вратата за бизнеса в общината, да предложиш условия за създаване на бизнес инвестиции. Всяко разширяване на вече съществуваща инвестиция или нова е добре дошла в Плевен и аз се радвам, когато това се случва. Водим разговори и с нови инвеститори и се надявам скоро да има повод да обявя имената им.
Плевен се оформи през последните години като един от основните центрове на здравеопазването. Предвиждат ли се нови проекти с публични и частни средства?
- Две поредни години Плевен печели приза в категория "Инвестиции в здраве", раздел "Голяма община", в конкурса "Кмет на годината 2016". Горд съм от това отличие, защото то е плод преди всичко на усилията на много хора в бизнеса, на преподавателите в плевенския Медицински университет, който е сред най-добрите в България. Тази награда не е за кмета, а за цялата община, за всички, които са превърнали здравеопазването в своя кауза. Мисля, че не само качеството на здравната услуга е важно за пациентите, а и това в какви условия се поднася. Радостно е, че в Плевен отварят врати нови здравни заведения, а вече съществуващи пък разширяват базата си и разнообразяват предлаганите здравни услуги.
Какви други важни за града проекти имате, свързани с развитие на образователната и културната инфраструктура?
- Отново по ОП "Региони в растеж" 2014 - 2020 г. ще реализираме проект за основен ремонт и въвеждане на мерки за енергийна ефективност в ДФСГ "Интелект", дейностите са за близо 1.4 млн. лв. Предвиждаме цялостно обновяване на образователната институция, включително прилежащите дворни пространства. По инвестиционен приоритет "Образователна инфраструктура" на ОПРР реализираме проект "Подобряване на условията за предоставяне на модерни образователни услуги в областта на образованието" на стойност 10 223 250 лева, които са 100% безвъзмездна финансова помощ. Ремонтите обхващат сградите и околните пространства на общо 9 училища, детски градини и ясли.
Държавата предостави 1.3 млн. лв., които ще се използват за подобряване на учебната и материално-техническата база на две училища в града – Математическата гимназия "Гео Милев" и начално училище "Патриарх Евтимий", което е основано през 1906 г. Математическата гимназия често е домакин на национални, регионални и общински състезания и олимпиади в различни области, за чието провеждане е необходима модерна и добре оборудвана учебна база. Училището разполага с актова зала, която може да се ползва точно за такива мероприятия, същата ще бъде оборудвана със съвременна техника, освен това не е ремонтирана от построяването й. За подготовката на учениците са необходими и подходящи условия за ефективна допълнителна подготовка в извънучебно време, която ще се осъществи в зала за извънкласни занимания. С част от отпуснатите 1 млн. лв. ще бъде построена и втора зала за спорт, а съществуващият салон ще се ремонтира.
Община Плевен очаква съдействие от правителството за ремонта на стадиона, доизграждане на многофункционалната спортна зала и строителство на лекоатлетическо игрище на открито...
- Спортната база е един от големите въпроси, които Плевен трябва да реши, за да запази спортните таланти и треньорите, които има. Това, което имаме, е безценно богатство и трябва да направим така, че то да се реализира в пълен обем. Плевен има 1000 проблема, но най-тежък е проблемът в областта на спорта. Имаме рухнала, катастрофирала спортна инфраструктура, два стадиона, които – ако ги събереш, не става и един, лекоатлетическа писта, на която аз още съм тичал по тартана на големия стадион, сгур – игрище, което до този момент си остава само проект, остарели спортни зали. Належащо е разрешаването на въпроси като ремонта на стадиона, за който Община Плевен има проект по всички европейски стандарти, доизграждането на многофункционалната спортна зала, строителството на лекоатлетическо игрище на открито, за които местната администрация очаква финансиране от страна на правителството. Община Плевен финансира изработването на проект за обновяване на стадион "Плевен". Съоръжението ще бъде изпълнено на четири етапа. Прогнозната стойност на първия възлиза на 9.5 млн. лева, като строителните и ремонтни работи ще отнемат до година и половина. Дейностите включват изграждането на нов терен, довеждаща инфраструктура, паркинг, електрическо осветление от клас D и супермодерен сектор А, чиято сграда е на четири нива. И четирите сектора ще са покрити с козирка за предпазване на зрителите, тя ще е изнесена напред 23.5 метра. В следващите етапи ще се изграждат и останалите три сектора, като общата стойност на стадиона ще е близо 15.5 млн. лева.
През 2014 г. държавата предостави на Община Плевен 2 млн. лв. целеви средства от централния бюджет за изграждане на многофункционална спортна зала. Спортното съоръжение съгласно архитектурния проект е с външни размери 83.85 м/ 54.90 м. Многофункционалната спортна зала е предвидено да разполага с 3173 седящи места, 12 места за хора с физически затруднения и 84 места за официални гости. Залата ще позволява практикуването на значителен брой спортове: баскетбол, волейбол, хандбал, бокс, борба, тенис на корт, спортна гимнастика и др. С целево предоставените средства през 2014 г. започна строителството на спортната зала, като същите бяха усвоени напълно през 2015 г. В момента изпълненото строителство на спортното съоръжение за над 2 000 000 лв. е на етап изпълнена фундаментна плоча, и обектът е "замразен". Ако строителството на спортната зала не бъде продължено на следващ етап, има голяма вероятност изпълнените дейности да се компрометират, с което ще бъдат загубени и вложените досега средства. Съгласно направените разчети за завършване на обекта са необходими 10 млн. лв.
Имаме готовност и ще изпратим нови писма до министър-председателя с искане за отпускане на средства за завършването на тези два важни проекта. Плевен има крещяща необходимост от изграждането на зала – надяваме се, че в унисон с декларациите на всички български правителства, че техен приоритет е Северозападният регион, и този проект ще бъде финансиран с целева държавна помощ.
Визитка Георг Спартански завършва като дипломиран магистър по право Юридическия факултет на Софийски университет "Св. Климент Охридски". От 1990 г. е адвокат в Адвокатска колегия-Плевен, притежава 25-годишна практика в областта на наказателното право. Три поредни мандата в периода 1999-2011 г. е председател на Общински съвет-Плевен. Четири мандата е член на българската делегация в Конгреса на местните и регионални власти към Съвета на Европа в Страсбург. Общински съветник в мандата 2011 - 2015 г. на ОбС – Плевен. Носител на званието "Общинар – Реформатор", присъдено от Националното сдружение на общините в Р България през 2010 г. На местните избори през 2015 г. е избран за кмет на община Плевен. От 2016 г. е заместник-представител в Българската делегация в Комитета на регионите на Европа. Владее немски и руски език, ползва испански, английски, сърбо-хърватски. Женен е и има три деца - дъщеря и синове близнаци. |