Елена Косева, "Св. св. Константин и Елена": България има потенциал в балнео- и СПА туризма
От брой 4 на списание ГРАДЪТ - интервю с изпълнителния директор на "Св. св. Константин и Елена холдинг" АД
Четете в брой 4 на сп. ГРАДЪТ СГРАДИ
Г-жо Косева, може ли най-общо да започнем с коментар на развитието на хотелската база на традиционния хотелиерски сектор в България от 2008 г. насам?
Началото на периода бе повлияно от световната финансова криза, когато се наблюдаваше спад в броя на нощувките в обектите за туристическо настаняване, което естествено доведе до свиване на инвестиционната активност. Но от 2010 г. насам темповете на растеж на международните туристически пътувания бележат постоянен ръст и тази тенденция продължава. У нас значимият дял на заетост чрез туроператори от Средна и Западна Европа ангажира инвеститорите с техните изисквания за предоставяне на услуги с по-високо качество и прилагането на различни концепции, насочени към определени таргет групи като семейни хотели, услуги само за възрастни (adults only), leisure hotels, Fun Club хотели, хотели за балнео-, СПА и уелнес туризъм и др. В последните години инвеститорите се стремят да предлагат разнообразен продукт и да влагат средства в строителството на хотели и ваканционни комплекси с по-висока категория.
Как оценявате промяната на изискванията на потребителите и измененията на хотелите, които трябва да отговорят на новите потребности?
Основна тенденция е насочеността на туристите към здравословния и природосъобразния начин на живот и подобряване на качеството му като цяло. Ние трябва да отговорим адекватно с предлагането на повече и по-разнообразни услуги, които дават възможност не само за ваканция и релакс, но и за спорт, възстановяване и рехабилитация. Това породи необходимостта хотелиерите да реагират с предлагането на динамични пакети от услуги. Забелязва се намаляване на дела на класическите пътувания от типа "слънце, море, плаж" за сметка на интереса към темата "здраве, СПА и уелнес", посещения на спортни и културни събития, търсене на автентичност и уникалност.
Какво е развитието на курортния комплекс Св. Св. Константин и Елена през годините в отговор на промените на средата и на конюнктурата, перспективите и близките инвестиционни планове?
През 2018 г. Св. св. Константин и Елена ще чества 110 години от своето създаване. Основните ни предимства – имаме не само море и красиви плажове, но и минерални води с доказан лечебен ефект, които са предпоставка за развитието не само на морски ваканционен, а и на СПА, Wellness и балнеотуризъм. Важна стъпка в налагането на Св. св. Константин и Елена на европейската туристическа карта и като СПА дестинация е новото водно съоръжение на територията на курорта - Аquahouse Thermal & Beach, което разполага с 14 открити и закрити басейна и водни съоръжения, групирани в различни зони с възможности за отдих, плаж, забавления, спорт, релакс, балнеология и рехабилитация. Той е единственият по рода си термален комплекс в региона, изграден в унисон с традициите на най-известните европейски СПА курорти, но и в съответствие на модерните тенденции в балнео-, Wellness и СПА туризма.
Каква е вашата прогноза за профила на туристите, които ще посещават България в бъдеще, за развитието на туристическия продукт и за различните хотелски и туристически сегменти?
Наблюдава се значителна промяна в профила на туриста и начина на организиране на пътуванията. Много от планираните пътувания се осъществяват чрез директен контакт в различните социални мрежи, туристите все повече използват възможностите за онлайн резервации и сами организират почивките си и избират местата, които искат да посетят. Влияние оказва и присъствието на low cost самолетни компании. Най-голям потенциал за развитие и надграждане на класическия морски и зимен ваканционен продукт България има в развитие на балнео-, СПА и Wellness туризъм, който би могъл да се разгърне пълноценно с подкрепата на националната и местните администрации за реклама и популяризиране на страната.