Представят идейно проучване за изграждане на велоалея по бул. "Патриарх Евтимий"
Столичната община планира изграждането на велоалея по столичния булевард "Патриарх Евтимий". Идейното проучване за бъдещото велосипедно трасе ще бъде представено днес от 15:00 часа по време на разширен експертен съвет в Направление "Архитектура и градоустройство".
Проектът е изготвен от проектантски екип, в който участват Нурхан Реджеб, Маялен Ланда Ореги, Павел Янчев, Силвия Чакърова, Деспина Кънева и Галина Алексова.
Идеята за създаването на новата велоалея по една от ключовите столични улици е свързана с намерението на Столична община да промени досегашния транспортен модел и да превърне София в град за хората. Целта е да се стимулира пешеходното и немоторизирано движение в централните градски части.
Идейната разработка обхваща бул. "Патриарх Евтимий" от кръстовището на бул. "Васил Левски" и ул. "Граф Игнатиев" до кръстовището на бул. "Христо Ботев", бул. "Прага" и бул. "Генерал Скобелев". Проектантите предлагат два варианта за изграждането на велоалеята.
Вариант 1
Вариант 1 цели по-голямо приоритизиране на пешеходното и велосипедно движение в центъра на София и ограничаване на достъпа на автомобили. Той предвижда обособяване на два пешеходни тротоара (северен – 5.2 м, южен – 4.8 м), двустранни еднопосочни велоалеи (2 м всяка), озеленяване (по 2 м от всяка страна), лента за паркиране (2.5 м), лента за движение (3 м) и бус-лента (3.5 м). Предвидено е успоредно паркиране, но при преценена целесъобразност, то може да бъде променено в паркиране под 60 градуса.
Вариант 2
Вариант 2 е компромисно решение със запазване на по-голям брой на лентите за движение за автомобили. Двустранните велоалеи (2 м) се запазват и се предвиждат две ленти за движение на автомобили (3 м), обособена бус лента (3.5 м) и лента за паркиране, която е отделена от велосипедното движение с озеленяване с цел сигурност на велосипедистите. Не се променя габарита на тротоара в различните части на улицата.
Етапност на изпълнението
1. Вариант 1 може да бъде реализиран етапно, като първоначално лентата за автомобилно движение и бус-лентата могат да бъдат споделени – за автомобилно движение и градски транспорт, т.е. да не се обособява бус-лента. След определен период (2-5 години) може да бъде обособена бус-лента.
2. Вариант 2 и Вариант 1 могат да бъдат разглеждани и като последователни етапи на един дългосрочен проект. Вариант 2 може да бъде реализиран първоначално и временно като етап 1, а Вариант 1 да бъде реализиран след определен период (2-5 години) като дългосрочен етап 2.
В този случай лентата за движение от Вариант 2 след определен период (2-5 години) може да бъде превърната в ивица за озеленяване. Трябва да се има предвид, че този вариант на етапност означава 2 ресурсоемки реконструкции на бул. "Патриарх Евтимий" в близък период от време, което трудно може да бъде обосновано и реализирано.
| Основни принципи при проектиране на средата:
- Приоритизиране на пешеходното и велосипедното движение - Запазване на габарита на тротоара - Непрекъснатост на велосипедното движение - Отделяне на велосипедното от пешеходното и автомобилното движение - Осигуряване на сигурност и удобство при придвижването на всички участници в градското движение – пешеходци, велосипедисти, автомобили и градски транспорт - Осигуряване на достъпна градска среда за хора в неравностойно положение, хора с детски колички и възрастни - Създаване на двустранна велоалея, съгласно добрите практики за проектиране на велоалеи по света - Създаване на непрекъснатост на движението на градския транспорт чрез изграждане на обособена лента за движение - Обособяване на допълнителни елементи на ландшафта като озеленени ивици и висока дървесна растителност - Етапност при изграждане на средата |