Стартира изграждането на метрото в "Овча купел"



ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА, БР. 3
Метрото в "Овча купел" е етап 2 от изграждане на подземната железница за трети метролъч. Започва от метростанция 14 "Красно село", преминава зигзагообразно през "Овча купел" и стига до жп линията София - Перник, където ще бъде построена жп спирка. Цялото трасе е съставено от 4 км трасе, 4 метростанции. Разделено е в две позиции - всяка с по 2 метростанции и с трасе от по около 2 км. Активното строителство започна през юни. Изграждането на втория метродиаметър ще отнеме 30 месеца и ще завърши през август-септември 2019 г., каза проф. д-р инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД.
УЧАСТЪК 1 ОТ УЛ. "ЖИТНИЦА" ДО КРЪСТОВИЩЕТО НА УЛ. "МОНТЕВИДЕО"
Първият лот от разширението на трета метролиния в посока кв."Овча купел" е с обща дължина 2336 м. Участъкът започва в км 11+941 при ул. "Житница", непосредствено след метродепото, което е в процес на строителство, и завършва при кръстовището на ул. "Монтевидео" и регулацията на бъдещия бул. "Западна тангента" при км 14+277. Трасето минава през територия, в която имената на улиците преобладаващо са номера, някои са с пролетни имена - "Кукуряк", "Босилек", "Роса"; от време на време се появяват по-значими наименования като "Президент Линкълн", "Монтевидео", "Маестро Кънев". Дали това ще се отрази на вътрешния дизайн и оформление на станциите, ще кажат архитектите.
Метротрасето е разработено на основа на действащите регулационни планове и одобрените кадастрални карти за района. Определени са зоните, в които метроконструкцията се пресича със съществуващи подземни комуникации и са анализирани възможностите за освобождаване от съществуваща инфраструктура, казват проектантите от "БИАС-М".
Метроучастъкът е предназначен да обслужва бързоразвиващ се район от град София и е съобразен със съществуващите към момента линии на градския транспорт - трамвай и автобуси.
Успоредно с изграждането на участъците от метротрасето ще се извършват преустройство и реконструкция на всички инженерни мрежи, засегнати от строителството, както и възстановяване на пътните платна, вертикална планировка, озеленяване и благоустройство в обхвата на обособена позиция №1. Почвената среда, в която предстои да се изпълни съоръжението, се състои основно от прахова глина с песъчливи прослойки. Метроконструкциите, напомнят проектантите, се изчисляват в строително и в експлоатационно състояние за: основни съчетания на натоварването (собствено тегло, постоянни товари, експлоатационни и подвижни товари и т.н.), както и за сеизмични въздействия. В проекта е предвидено използването на съвременни високотехнологични материали, методи и оборудване.
Проект: Проект за разширение на метрото в София, Трета метролиния, втори етап, обособена позиция №1 (Лот 1) Проектант: "БИАС-М" ЕООД - Подизпълнител - проектант по част "Инженерни мрежи": "Старт Инженеринг" АД - Водещ проектант: инж. Димитър Ганчев Изпълнител: Обединение "Метро запад", съставено от "Джи Пи Груп", "Станилов"ЕООД, "Интерпро", "БИАС-М" с подизпълнител е "Старт Инженеринг" АД Стойност на трасето: 80 973 184.56 лв. без ДДС, 97 167 822.2 лв. с ДДС Дължина на лот 1: 2336 м Брой метростанции: 2 подземни |
МЕТРОСТАНЦИЯ 15-III: ПОД БУЛЕВАРД "ПРЕЗИДЕНТ ЛИНКЪЛН", С 4 ВХОДА
МС III-15 Дължина: 154 м Ширина: около 20 м Разположение: под ул."Президент Линкълн", непосредствено след кръстовището с бул. "Овча купел" Дълбочина: 13.5 – 15 м под терена Пешеходен поток: 20 000, формира се основно от живеещите и работещите в района, както и ползващите близките спирки на градския транспорт Перони: 2 странични с дължина по 100 м Подходи за достъп: общо четири – три преди и един след станцията. При кръстовището на ул. "Президент Линкълн" и бул."Овча купел" са организирани три входа. При северния вестибюл - един вход, разположен от южната страна на ул. "Президент Линкълн" Ескалатори: два Вестибюли: разположени на първо подземно ниво |
Лот 1 започва с участък от метродепо "Земляне" до станция МС III-15. Той представлява двупътно метротрасе. Конструкцията е открита (надземна) в зоната непосредствено след депото, като впоследствие става тунелна (подземна), така че да премине под бул. "Овча купел" и да се включи към станция МС15. При корекцията на р. "Владайска" ще се изгради мостово съоръжение, по което влаковите състави ще преминават над реката. Останалите открити участъци ще се изпълнят като стоманобетонови U-образни рамки. Покритите тунели е предвидено да се изпълнят с монолитна стоманобетонова конструкция.
Метростанция МС III-15 е подземна, с дължина 154 м и ширина около 20 м, разположена е под бул. "Президент Линкълн", непосредствено след кръстовището с бул. "Овча купел". Изпълнява се на дълбочина 13.5 – 15 м под терена.
Пешеходният поток към тази станция се формира основно от живеещите и работещите в района, както и ползващите близките спирки на градския транспорт.
Станцията е с два странични перона с дължина по 100 м. Подходите за достъп от прилежащите тротоари са общо четири – три преди и един след станцията. При кръстовището на ул. "Президент Линкълн" и бул. "Овча купел" са организирани три входа. Те се включват към междинно ниво, проектирано върху основния метротунел. То осигурява централно влизане към метростанцията, а също така изпълнява ролята и на пешеходен подлез за преминаване под бул. "Овча купел". В непосредствена близост до тези входове се намират спирките на трамвай №11, както и автобусната мрежа на градския транспорт.
При северния вестибюл достъпът се осъществява чрез един вход, разположен от южната страна на ул. "Президент Линкълн".
Входовете са оборудвани със стълбища и асансьори, като към два от тях са предвидени и ескалатори.
Вестибюлите към метростанцията са разположени на първо подземно ниво. В архитектурното решение е търсено максимално обединяване на пространствата и добра комуникация. Зоните за вход и изход са диференцирани и са съобразени с основните ходови линии на пътниците.
Метростанция III-15 е проектирана с монолитна стоманобетонова конструкция, която ще се изпълнява в изкоп, укрепен с шлицови стени и покривна плоча, изпълнявана по "Милански метод" (върху терена). Представлява комбинация от външна и вътрешна конструкция, между които се полага хидроизолация. Вътрешната конструкция се състои от дънна плоча, перонни плочи, контурни стени и подперонни стени. В зоните на вестибюлите, в северния и южния край на станцията са предвидени и междинни плочи. Шлицовите стени са с дебелина 60 см, подпрени с покривната плоча и един ред анкери.
В зоната на съоръжението се намира действащ канал ф2000 мм, който предстои да бъде изместен и реконструиран.
Статичната схема на носещата конструкция е рамка с корави възли, запъната в еластична почвена среда.
МЕТРОСТАНЦИЯ 16-III: ПОД КРЪСТОВИЩЕТО С "МОНТЕВИДЕО, С 6 ВХОДА
МС III-16 Дължина: 156.20 м Ширина: около 20 м (локално 22 м в източната й част) Разположение: под регулацията на бъдещия бул."Западна Тангента", като западният край на станцията е при кръстовището с ул. "Монтевидео" Дълбочина: 12.5 – 16 м под терена Перони: два странични с дължина по 100 м Входове: шест - два в началото и четири в края на съоръжението Ескалатори: четири Вестибюли: разположени на първо подземно ниво. |
Участъкът от МС III-15 до МС III-16 е двупътен подземен метротунел с междустанционна вентилационна уредба, интегрирана в основната конструкция на тунела. Съоръжението ще се изпълни като монолитно стоманобетоново.
В обхвата на участъка между МС15 и МС16 има следните особености: преминаване на канал ф2000 мм, топлопровод, естественото корито на дере. Предвижда се реконструкция на дерето и обособяването му в колектор. Топлопроводът поради малката засипка ще премине в обсадни тръби. Каналът ще бъде обособен над двупътния метротунел в колектор, частично вграден в покривната плоча.
Метростанция МС III-16 е подземна, с дължина 156.20 м и ширина около 20 м (локално 22 м в източната й част). Ситуирана е под регулацията на бъдещия бул. "Западна тнангента", като западният край на станцията е при кръстовището с ул. "Монтевидео". Изпълнява се на дълбочина 12.5 – 16 м под терена.
Пешеходният поток към тази станция се формира основно от живеещите и работещите в района, както и ползващите близките спирки на градския транспорт.
Станцията е с два странични перона с дължина по 100 м. Подходите, осъществяващи връзката между метростанцията и прилежащите улици, са шест – два в началото и четири в края на съоръжението. При кръстовището на бъдещия бул. "Западна тангента" и ул. "Монтевидео" в западната част на станцията ще бъдат организирани четири входа, които се включват към междинно ниво, проектирано върху тунелния участък след станцията. То осигурява централно влизане към нея, а също така изпълнява ролята и на пешеходен подлез за преминаване под ул. "Монтевидео". Към източния вестибюл достъпът ще се осъществява от два входа, разположени от двете страни на бул. "Западна тангента". Входовете са оборудвани със стълбища и асансьори, като към четири от тях са предвидени и ескалатори. В непосредствена близост са разположени спирки от автобусната мрежа на градския транспорт.
Вестибюлите към метростанцията са разположени на първо подземно ниво. В архитектурното решение е търсено максимално обединяване на обширните пространства и добра комуникация. Зоните за вход и изход са диференцирани и са съобразени с основните ходови линии на пътниците.
Метростанция III-16 е решена с монолитна стоманобетонна конструкция, която ще се изпълнява в изкоп, укрепен с шлицови стени и покривна плоча, изпълнявана основно по милански метод (върху терена).
В зоната на източния вестибюл от технологични съображения строителството ще се извърши по открит способ в изкоп, укрепен с шлицови стени.
След метростанция МС III-16 е проектиран тунелен участък с дължина 37 м, включващ междинно ниво за подлез под ул. "Монтевидео", с основен коридор над конструкцията на метротунела. Предвидено е да се изпълни с монолитна стоманобетонова конструкция по т.нар. милански метод.