Развитие на летищата в България през 2017
ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА БР. 3
След като Европейската комисия одобри нови правила за държавната помощ на 17 май 2017 г. и опрости правилата за публични инвестиции в пристанища, летища, култура и най-отдалечените региони, тя на практика освободи тези от предварителен контрол на комисията и така улесни публичните инвестиции, насочени към създаване на работни места и растеж. Що се отнася до летищата, държавите членки вече могат да извършват публични инвестиции в регионални летища, обслужващи до 3 милиона пътници годишно, при пълна правна сигурност и без предварителен контрол от страна на комисията. Това ще улесни публичните инвестиции в повече от 420 летища в ЕС (през които минават близо 13% от въздушното движение). Регламентът също така позволява на публичните органи да покриват оперативните разходи на малките летища, обслужващи до 200 000 пътници годишно. Броят на тези малки летища е равен на броя на почти половината от всички летища в ЕС, но делът им от въздушното движение е само 0.75%. Докато тези малки летища могат да допринесат значително за свързаността на съответния регион, малко вероятно е те да нарушат конкуренцията на единния пазар на ЕС.
Политиката на България за летищата е като тази за пристанищата – предпочитан вариант на управление и експлоатация е концесията.
Към момента е открита процедура за предоставяне на концесия е Гражданско летище за обществено ползване Пловдив. Стойността на концесията е 82 735 328 лв., срокът е 35 години. Отворени са офертите на три кандидата: ДЗЗД "Силк Роуд Пловдив Еърпорт", съставено от "Принс Фонд Продет Кепитъл Лимитид" АД, "Пиктет Кепитъл Лимитид" и VLG Consult ("Ви Ел Джи Консулт" ООД); "Консорциум Летище Пловдив", в което попадат "Тракия икономическа зона" АД и "ПИМК Холдинг Груп"АД; обединение "Консорциум Хайнан Пловдив Еърпорт Инвест", в което са включени HNA Аirport Cоор LTD, Китай, и "Пловдив Еърпорт Инвест", Холандия. Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) е в процес на избор на най-подходящата кандидатура.
За Гражданското летище за обществено ползване София беше обявена процедура за концесиониране, която беше спряна по време на управлението на служебния кабинет – през март тази година. Съмнение събуди размерът на първичното концесионно възнаграждение, което възлиза на 550 млн. лева. Такава огромна сума оказва натиск върху летищните такси, които биха се повишили с 25 хиляди на година и това би довело до отлив на компании, които да летят до София. По това време концесията на летище София беше обвързана с възстановяването на БДЖ, което пък означава, че авиационният бизнес ще бъде свит за сметка на възстановяването на държавния жп превозвач. Тогава стана ясно, че първото, което е редно да се направи в такива случаи, е да се избере международен консултант. Именно това прави в момента МТИТС с помощта на Световната банка. Този консултант следва да разработи генерален план за развитието на летището и едва тогава да се стигне до концесиониране.
МТИТС възнамеряваше да предостави на концесия и летище Балчик за обслужване на търговски операции с въздухоплавателни средства с максимална излетна маса до 5700 кг или с пътниковместимост до 19 седалки. Въпросът е дали авиобазата в Балчик може да се превърне в рентабилно гражданско летище, като в близост са летищата във Варна и Констанца. През 2011 г. правителството реши неактивното военно летище в Балчик да стане гражданско. Тогава министрите заявиха, че промяната в предназначението на аеропорта ще подобри авиоуслугите по българското Черноморие, особено през активния туристически сезон. Впоследствие бе създадено и държавно дружество "Летище Балчик", а малко по-късно правителството възложи на "Летище София" експлоатацията, управлението и поддържането на летищен комплекс "Балчик". Летището обяви, че започва да приема граждански полети през 2012 г.
От проектите извън поддържането на летищата интерес представлява реконструкцията и рехабилитацията на пътеки за рулиране А и Н на летище Бургас на стойност 12 млн. лв. и срок за завършване на ремонта 2018 г., инвестицията е на "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" АД. Изпълнител е консорциум "АЛФА" ("Лог-Сиберия" ЕООД, "Техноимпортекспорт" АД).