Българските пристанища през 2017 г.


ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА, БР. 3
Европейската комисия опрости правилата за публични инвестиции в пристанища, летища, култура и най-отдалечените региони, като на 17 май 2017 г. одобри нови правила за държавна помощ. С тях някои мерки за публична подкрепа в тези сектори се освобождават от предварителен контрол на Комисията. Сега държавите членки могат да извършват публични инвестиции в размер до 150 милиона евро в морски пристанища и до 50 милиона евро във вътрешни пристанища при пълна правна сигурност и без предварителен контрол от страна на комисията. Регламентът позволява на публичните органи да покриват разходите за драгиране в пристанищата и по водните пътища за достъп.
Българските пристанища са подчинени основно на принципа на концесионирането. ДП "Пристанищна инфраструктура" обновява портовете според своята инвестиционна програма.
В момента експертите от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията подготвят процедури за няколко пристанищни терминала по поречието на река Дунав. Това са Видин-център, Русе-запад, Русе-изток 1 (включващ корабни места от №1 до №8), Русе-изток 2 (включващ корабни места от №9 до №14) , Зимовник – Русе.
Потенциални обекти на концесия са Пристанището за обществен транспорт с национално значение Варна и фериботният терминал Силистра.
За Интермодалния терминал Варна ДП "Пристанищна инфраструктура" кандидатства за еврофинансиране още през 2016 г. Стойността от 845 млн. лв. разколеба принципала и най-вероятно той ще фигурира в списъка на обектите за публично-частното партньорство.
Инвестиционната програма на ДП "Пристанищна инфраструктура" за 2017 година предвижда:
- Възстановяване на пристанищно съоръжение при нос Шабла - "морска естакада" с островна площадка.
- Втори етап от ремонтно-възстановителни и укрепителни работи по варненския вълнолом
- Ремонт на подемно преходен мост 2, жп подходи и прелез към него на фериботен комплекс Варна
- Изработването на генерален план на пристанищата за обществен транспорт с национално значение Варна и Бургас
- Рехабилитацията за постигане на проектните дълбочини на пристанищните терминали в района на Бургас
- Изпълнението на сграда за конгресен, научноизследователски център за контрол и изследване на Черно море в Бургас и други
- Трети етап от ремонтирането на варненския вълнолом, драгиране на пристанище Варна-изток (двата басейна), изработване на работен проект за Морска гара Варна; Изграждане на съоръжения за ремонт на навигационни средства и плавателни съдове и възстановяване на прилежаща инфраструктура
- Трети етап от изграждането на комуникации и настилки в тила на 5 кейово място, пристанищен терминал Варна-запад.
- Ремонт на Дома на транспортните работници в гр. Варна
- Рехабилитация на вълнолома на територията на пристанищен терминал Бургас-изток 1
- Ремонт на зоната между жп коловози източен кей и жп коловози тилов път на пристанищен терминал Русе-изток
- Рехабилитация на източен кей в пристанищен терминал Лом
- Изграждане на пътна връзка на Пристанищен терминал Видин-юг.
ИМТ Варна В одобрения вариант на изготвения идеен инвестиционен проект е предвидено Интермодален терминал Варна да включва три товарни терминала с пристанищна зона и инфраструктура за достъп. Основни компоненти на пристанището са: Контейнерен терминал, Зърнен терминал, Терминал за генерални товари, Зона за служебни кораби и Митническа зона. Всеки терминал ще включва: Кейова стена и кейова площадка, Зони за складиране/съхранение, Железопътен терминал и КПП за достъп. Параметрите са: · Контейнерен терминал с две корабни места за обработка на 400,000 TEU/г. контейнери · Зърнен терминал с две корабни места за обработка на 3 милиона тона/г. зърно · Терминал за генерални товари с едно многофункционално корабно място за обработка на 200 000 тона/г. товари · Кей/корабно място за служебни кораби, влекачи, бункеровчик и др. · Оперативна акватория, зона за маневриране и зона за подхождане на корабите с дълбочина минимум 12.50 метра · Максимална дължина на корабите – 250 метра. Предвидено е всеки терминал да се обслужва от самостоятелни жп линии за товарни влакове, поради което терминалите имат достъп за релсов път, който да ги свързва с жп разпределителен парк, разположен близо до пристанището. Всеки терминал ще разполага със свои собствени съоръжения за железопътен превоз. Предвидени са съоръжения за митническо сканиране и проверка на товара. Митницата и зоната за сканиране ще бъдат свързани с главните пристанищни пътища. Митническата зона предвижда обща площ приблизително 11 200 кв.м, включително склад с площ 1840 кв.м, офис, склад за митнически контрол, портал за сканиране на съоръжения и битови помещения. При изготвянето на идейния инвестиционен проект е прието, че всеки терминал ще бъде предоставен като отделна концесия, но е предвидена и възможност за обединяване на терминали, в случай че това се окаже по-благоприятно за концедента. Прогнозната стойност на инвестицията е около 845 млн. лв. |