Възвръщат зелената разделителна ивица по бул. "Патриарх Евтимий" в София



в София"Докато се изгражда метрото в центъра, имаме намерение да направим велоалеи по бул. "Патриарх Евтимий" и да възстановим зелената разделителна ивица с дървета по булеварда, премахната от там през 70-те години на миналия век."
Това каза главният архитект на София арх. Здравко Здравков, който участва в българо-холандски семинар за "Планиране и изграждане на велосипедна инфраструктура на територията на Столична община". Идеята подлежи на обсъждане. Възвръщането на образа на автентична София проличава в последните ремонти в града. Арх. Здравков призова към промяна в начина на придвижване, като единият вариант е с велосипеди.
Булевард "Патриарх Евтимий" претърпява реконструкция в края на 70-те години на ХХ век във връзка с изграждането на НДК и прилежащия към него парк. Дотогава между улица "Фритьоф Нансен" и булевард "Витоша" и в дълбочина до булевард "Скобелев" (днес този участък преминава под земята в автомобилен тунел) е разположен парк, ограден с висок зид. Самият той е изграден върху някогашните казарми на Шести пехотен търновски полк. По това време близо до мястото на сегашния паметник "1300 години България" са разположени паметни плочи с имената на загиналите през войните от софийските полкове, които са преместени на неизвестно място при реконструкцията. До реконструкцията от 70-те години западната част на бул. "Патриарх Евтимий" е изградена като класически булевард със средна озеленена ивица и едроразмерни дървета. До края на 60-те години на ХХ век, вечер, когато цистерните с вода минават и мият булеварда, поливачите отделят специално внимание на поливането на дърветата и зелената ивица. Булевардът е с двупосочно движение до средата на 90-те години на ХХ век, когато движението по него става еднопосочно - от "Граф Игнатиев" към булевард "Прага". Характерният градски транспорт още от 30-те години на 20 век е тролейбусна линия 1 (Единицата), която и днес минава по булеварда, а сега освен нея по целия булевард се движат също и тролеите 2, 5 и 8, а от пресечката с ул. "Георги Раковски" и тролейбусна линия 9. |
На 6-ти юли се проведе семинар за "Планиране и изграждане на велосипедна инфраструктура на територията на Столична община". Посолството на Кралство Нидерландия даде шанс част от опита на Холандия да бъде пренесен в българската столица, като се подпомогне развитието и популяризирането на велосипедния транспорт в града.
Събитието беше открито от Н. Пр. Том Ван Оорсхот, посланик на кралство Нидерландия, и от зам.-кмета по транспорт Евгени Крусев.
Евгени Крусев припомни, че София има велостратегия до 2019 г., когато се предполага, че в столицата ще има 200 км велоалеи. През 2016 г. те са близо 50 км.
Специални гости на събитието бяха експертите Maurits Cardozo и Rob van der Bijl от Холандия, които споделиха своя опит при изграждането на велосипедна инфраструктура.
Dr. Rob van der Bijl е специалист по градско планиране, независим консултант и велосипеден експерт с компетенции в сферата на градоустройственото планиране, публичния транспорт и проектирането. Неговият призив към урбанистите е да бъдат скромни, защото грандоманските проекти водят до тежки градоустройствени последици.
Maurits Cardozo е експерт с водещ опит в разработването на интегрирани комплексни решения при изграждането на велосипедната мрежа, като например при мостове, подлези и специфични улични пространства. Той напомни, че в големите общини в Холандия има по един специалист по велотрасета, а малките при необходимост наемат външни специалисти.
Холадния има 17 млн. жители население и 20 млн. велосипеди. Страната има традиции в ползване и изграждане на велосипедни зони. Експертите се позоваха на три варианта:
- отделени специализирани бързи вело трасета – това са велоалеи, по които колоездачите могат да се движат със скорост до 30 км в час – тези трасета са създадени през последните 5 години.
- зони за връзка с центъра и бизнес зоната.
- основна мрежа в различни дестинации – оттук се започва.
За Холандия е важно да се работи по темата за паркирането на велосипеди и върху връзките между жп транспорт и зони за паркиране на велосипеди.
Последните основни разработки за велотрасета в София са свързани с бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Генерал Скобелев", бул. "Васил Левски", и бул. "Княз Дондуков".