Изобретиха асансьор без въжета, който се движи хоризонтално по сградата
Новото съоръжение се очаква да доведе до революция в проектирането на небостъргачи




Германската компания ThyssenKrupp създаде странично движещ се асансьор, който се очаква да предизвика революция в проектирането на небостъргачи.
Новото съоръжение MULTI се задвижва без въжета (rope-free), като използва магнитна левитация (маглев) с линеен мотор. Същата технология намира приложение най-вече при свръхскоростните влакове (на въздушна възглавница), както и в промишлените системи.
Иновативният асансьор ще се движи не само вертикално, но и хоризонтално, като на практика ще обикаля сградата. Така отпада проблемът "една шахта - един асансьор" и по трасето ще пътуват дузина кабини. На всеки 15-30 секунди ще пристига нов асансьор, с което драстично ще се увеличи капацитетът на превозваните пътници.
Кабините и вратите ще бъдат направени от олекотени въглеродни сплави, с което тежестта ще бъде намалена с до 50%
Сред предимствата на MULTI ще бъдат: осезаемо съкращаване на времето за изчакване и по-малко замърсяване на околната среда. Проучване на студенти от Колумбийския университет в САЩ показва, че офис служителите в Ню Йорк губят близо 3 пъти повече време, докато чакат асансьор, отколкото да пътуват в него.
Първият футуристичен асансьор от серията ще бъде в сградата East Side Tower в Берлин на холандската компания OVG, която се очаква да бъде завършена през 2020 г. (в нейното портфолио е и най-устойчивата офис сграда в света - The Edge в Амстердам).
Откритието на германската компания е в отговор на нарастващото градско население по света. В момента 50% от населението на планетата живее в градове, като се очаква до 2050 г. броят да се увеличи с още 2,5 млрд.
В същото време проектирането и строителството на високи сгради е в разцвета си. От 2000 г. досега броят на небостъргачите (над 200 м) се е утроил. В процес на строителство са още над 180 сгради с височина над 250 метра.
"Сградите се превръщат в нещо като вертикални градове и те се нуждаят от гъвкава транспортна система, подобна на метрото. Скоростта сама по себе си не решава предизвикателствата, поставени от високите сгради", заяви Маркус Йетер, завеждащ изследователското звено в компанията.
Експерти коментират, че създаването на странично движещия се асансьор ще доведе до отпадането на редица ограничения при проектирането на небостъргачи, най-вече свързани с формите им.