Пламен Костов: Изграждането на пристанищна инфраструктура изисква специфични умения







По време на ХII конференция "Стратегическа инфраструктура и инвестиции, България 2017" Пламен Костов, ръководител на проект в "Станилов"ЕООД, показа етап от изпълнението на проект за кейови места за обработка на товари и вертикална планировка на пристанищен терминал "Бургас Изток 2". Той заяви, че изграждането на пристанична инфраструктура изисква специфични умения.
Проектът е: "Изграждане на кейови места за обработка на товари и вертикална планировка на пристанищен терминал "Бургас – Изток 2", драгажни дейности в акваторията и зона за маневриране. Стационални ХТС за швартоване на кораби към кейови места за обработка на товари".
Пристанищен терминал "Бургас Изток – 2" е избран за основна логистична база: /"Южна база за трансбордиране" (STB)/ на мащабен международен проект, свързан с транспортиране на предварително асемблирани тежки товари (PAUs). За целта е предвидено изграждане на две кейови стени по 60 м с разстояние по между им 42.00 м за приставане на океански плавателни съдове (OGV) и малки модулни плавателни съдове (MCV), както и морско/речни кораби и баржи (МСВ).
Конкретният проект е свързан с изграждане на 2 кейови стени по 60 м с разстояние между тях 40 м. Първата стена е кей за океански кораби, а втората е за морски и речни кораби и баржи. Зад двата кея ще бъдат изградени задтилия с площ около 15 ха,
покрити със стоманобетонова настилка, с хоризонтални отводнителни галерии и допълнителни съоръжения.
Подобекти са кеят за океански кораби, долфини за океански кораби, кей за морски, речни кораби и баржи, долфини за морски, речни кораби и баржи, зона за съхранение на товари и стоманобетонови настилки.
Изграждането на кея за океански кораби е специфичен процес. Представлява гравитационно съоръжение, изградено от два 30-метрови кесона. За устойчовостта им се прави изкоп с дълбочина 19.8 м, прави се скална възглавница, кесоните се произвеждат в специална инсталация, спускат се на вода, придвижват се и се баластират по така наречен достроечен кей, където се доизграждат на височина. След това се издърпват в плаващо състояние до обекта, потапят се върху уплътнена каменна заскалявка и се запълват със скална маса и пясък. За по-голяма бързина се изпълняват по два кесона едновременно.
Долфините за океански кораби са плътни паралелепипедни стоманобетонови конструкции, изпълнени върху стоманени пилоти. Пилотите се набиват, като се разполагат в ос, перпиндикулярно на ръба на кея. Долфините се свързват помежду си и с кея чрез пешеходни стоманени пасарелки, оборудвани с фендери и 80-тонни боларди.
По аналогичен начин се правят и кеят за морски, речни кораби и баржи, както и долфините за морски речни кораби и баржи, но те са на по-малка дълбочина.
Строителството минава през 3 етапа. Екипите на "Станилов" ЕООД работят в началната фаза на проекта. Договорът между "БМФ Порт Бургас" ЕАД като възложител и "Станилов" ЕООД като изпълнител е подписан на 9 март 2017 г.