Транспортното проучване при големи сгради с над 20 000 кв. м РЗП в София вече е задължително
Столична община е въвела задължение за представяне на транспортен анализ от страна на инвеститори, които планират да изграждат сгради с над 20 000 кв. метра разгъната застроена площ. Това стана ясно от думите на главния архитект Здравко Здравков при представяне на отчета му за първата година на поста.
"Макар това проучване все още да не е регламентирано в нормативната уредба, на практика то вече функционира. Трафик анализът се изисква с решение на Общинския експертен съвет по устройство на територията (ОЕСУТ) или на комисиите към Столичния общински съвет (СОС), когато проектът се разглежда там", обясни арх. Здравков на въпрос на "Градът". И даде пример с едно от последните заседания на комисията по околна среда към СОС, когато бе поискан трафик анализ във връзка с намерението за строителство на 22-етажна сграда на бул. "България" (на мястото на търговски обект на "Мартинели").
Инвеститорът "България билдинг" планира да изгради там бизнес комплекс с офиси и апартаментен хотел. Но екокомисията към СОС поиска първо да се направи симулация на транспортните потоци след пускане в експлоатация на сградата. Комисията по устройство на територията и архитектура също отложи гласуването на градоустройството за проекта, като поиска анализ дали инженерната инфраструктура около терена ще има капацитет да понесе новата висока сграда.
"Транспортното проучване дава ясна посока как тези сгради ще повлияят не само на местата за паркиране и гариране, но и по отношение на натоварването на прилежащите булеварди и кръстовища. При изграждането на големи обекти възникват проблеми с трафика, затова ОЕСУТ изисква трафик анализ в тези случаи ", поясни главният архитект. И допълни, че за офис сградата "Скай Форт" на бул. "Цариградско шосе" се е наложила промяна в локалното платно, тъй като се създавали предпоставки за задръствания.
Припомняме, че изискването за трафик анализ при изграждане на големи сгради бе заложено в промените в Закона за устройството и застрояването на Столична община, внесени в Народното събрание в края на 2016 г. Конкретният текст гласеше:
"За одобряване на подробни устройствени планове, предвиждащи строителство на сгради с РЗП над 20 000 кв. м с жилищно или обществено предназначение, се изисква доказване на транспортно-комуникационното обезпечаване на територията въз основа на анализ и симулация на транспортното обслужване с отчитане на съществуващия и бъдещия трафик в достатъчен за обслужването обхват."
Идеята беше впоследствие СОС да приеме специална наредба за анализ и симулация на транспортното обслужване. В крайна сметка промените в ЗУЗСО не бяха приети, тъй като не стигна времето на предишния парламент.