Иван Зайков, AGC маркетинг мениджър за Югоизточна Европа: Все по-актуални са стъклата с променливи параметри в зависимост от сезона, слънцегреенето и нуждата от засенчване
Брой 2 на сп. ГРАДЪТ


AGC Glass е производител №1 на стъкло в света с най-широка продуктова гама и лидер по отношение на внедрени нови технологии в продуктите от стъкло. Мисията на AGC е да задава посоките и да върви винаги крачка напред. Навсякъде по света, където архитектурната идея и замисъл изисква нещо по-специално, ще намерите продуктите на AGC. Едни от най-знаковите сгради, проектирани от топ архитекти в света, в Европа и в България, са остъклени с продуктите на AGC: The Shard в Лондон, My Zeil във Франкфурт, гарата в Лиеж, новата централа на НАТО в Брюксел, но също така и на родна почва: "Милениум център" до НДК, "София Сити Тауър" на площад "Македония", летищата в София, Варна и Бургас, обновената централна гара...От фасадите на сградите до дисплеите на смартфоните: продуктите на AGC са навсякъде около нас и всеки от нас ги вижда поне веднъж дневно. AGC Glass произвежда 4000 км стъкло дневно, количество, което за 10 дни обикаля земното кълбо.
Най-важните параметри за оценка на качеството и ефективността на стъклото
Доскоро най-голям акцент се поставяше на селективността на стъклата. Сградите обаче стават все по-високи и сложни, тежки за изпълнение. Много е важно професионалното и сигурно изчисление на оптималния стъклопакет. По-големите размери и безопасността изискват по-дебели стъкла, но само 2 мм по-дебело стъкло тежи с 5 кг повече на кв.м. При един проект от 55 000 кв.м, какъвто е например "Милениум център", това означава 275 тона по-тежка фасада. Ако сградата е висока 800 метра, можете да си представите за какво става въпрос. Това означава и по-сложна логистика, 10 камиона в повече транспорт. Тук акцентът е върху по-сложното изчисление на стъклата и коректното определяне на дебелините, които да издържат на напрежението и ветровото натоварване в зависимост от ориентацията, височината и т.н.
Стъклото също така дава визията на сградата. По желание на архитектите ние сме в състояние да изработим покритие по поръчка – в нюанс по желание и с желаните параметри на засенчване, светло и топлопреминаване.
С развитието на технологиите се върви в посока на създаване на стъкла с променливи параметри в зависимост от сезона, слънцегреенето и нуждата от засенчване, т.е. селективността вече не е най-важният параметър.
Коректният подход за избор на подходящо стъкло за дадена фасада
Идеалният подход е да тръгнем от това как искаме да изглежда сградата. AGC Glass e фирмата, която предлага най-голямо разнообразие на стъкла: в различни цветове, оцветени в масата и оцветени от покритието, неутрални, кристално бели, силно или слабо рефлексни, принтирани, орнаментни, лаково боядисани, закаляеми или не, с вградени LED диоди, с цветни, безцветни и ли матови фолиа... Както споменах, ако архитектурната идея изисква ексклузивност, в състояние сме да отговорим и на това.
Следващата стъпка е да се обърнем към специалист, който да изчисли адекватните дебелини в зависимост от конкретните параметри на сградата, местоположението, предназначението и т.н. Тук не бива да се икономисва, но не бива и да се прекалява в прекаленото осигуряване: твърде дебелите стъкла изискват по-стабилни, широки и тежки профили и утежняват фасадната конструкция.
Икономии и добавена стойност от по-доброто стъкло
- Икономиите са големи и в 3 направления: икономии за отопление през зимата, икономии за охлаждане през лятото, икономии за осветление. Цената на стъклото представлява от 3 до 5% от цялата стойност на сградната обвивка, но изборът на добро стъкло може да осъществи енергийни икономии от 30 до 50% спрямо продукт с по-лоши параметри. Компромисът по отношение на стъклото е най-лошият избор, защото директно рефлектира върху визията, а визията е нашето първо емоционално възприятие за сградата и за желанието ни да бъдем нейни обитатели. Компромисът по отношение на стъклото рефлектира силно и върху джоба ни като собственици или наематели.
Иновациите
Неотдавна AGC лансира на пазара 8 продукта (4 закаляеми и 4 незакаляеми) в еднаква цветова гама и с еднаква рефлексия, но с различен процент на енергийно и светлинно преминаване (40, 51, 61, 72%). Това позволява оптимизиране на параметрите на една фасада чрез избор на най-адекватното и различно стъкло съответно за по-слънчевите и по-сенчести фасади (различни параметри за юг-запад и север-изток), без компромис с визията. С тези продукти вече е остъклена фасадата на City Tower на площад "Македония" в София.
България винаги и била един от лидерите във внедряването на новите технологии и продукти, с което се гордеем. Ние бяхме първите в Европа, които използвахме антибактериални стъкла в няколко български болници (болница "Свети Иван Рилски" в Стара Загора, болницата в Търговище, "Пирогов", болница "Лозенец"), а в момента това се превръща в стандарт в Европа. Миналата година актуализирахме цветовете на гамата "Лакобел" и "Мателак", така че да сме в крак с най-новите цветови тенденции поне за следващите 5 години. Имаме ексклузивна линия от металикови цветове и цветове със специални ефекти, които само ние сме в състояние да произведем. Много от фасадните стъкла са също за пръв път използвани в България и снимките на сградите са в каталозите на AGC.
В световен план се гордеем с централата на Apple в Купертино, Калифорния, където са използвани стъкла с размер 18 на 3 метра с покритие по поръчка.
Много скоро ще представим един изцяло нов продукт, който бих нарекъл революционен и който доскоро можеше да се види само в научнофантастичните филми. Официалното му представяне ще бъде по време на конференцията, която AGC организира заедно с партньори от 26 до 28 май в Банско.