Инж. Тодор Тодоров, пътен експерт: Трябва да бъде стимулирано пешеходното движение в града

Решението на проблема с трафика в София е в т.нар. планове за управление на мобилността. Идеята е да се намалят пътуванията с автомобили и да бъде стимулирано пешеходното движение – по административен начин, чрез подобряване на градската среда, с ограничаване на местата за паркиране и др.
Това обяви транспортният специалист инж. Тодор Тодоров, старши експерт в "Мотт Макдоналд България", който изнесе презентация "Градът, сградите и трафикът" на Годишната конференция "Инвестиции и строителство на жилищни сгради".
По думите му създаването на много места за паркиране в града не е удачно, тъй като то акумулира все повече и повече автомобилен трафик. Според проучване, в което "Мотт Макдоналд" са участвали, автомобилният трафик може да бъде сведен до 10%, ако бъде осигурен градски транспорт на 250-500 м от домовете на жителите, а ходенето пеша бъде сведено до 4-8 минути.
Специалистът цитира изследване на "Евробарометър", според което 75% от софиянци одобряват услугите на градския транспорт, но далеч по-малък процент са доволни от чистотата на въздуха, нивото на шума и състоянието на сградите и улиците. Очевидният извод е, че тези отрицателни настроения се дължат на високите нива на автомобилния трафик, чийто дял е около 50%, коментира Тодор Тодоров.
Необходимо е да се търси и нов вид финансиране за градския транспорт, препоръча Тодоров. И даде пример със Страсбург, където трамвайната мрежа е финансирана с 54% дял на частното финансиране – от данъците на работодателите.
Експертът посочи, че е нужна методика за определяне на генерирания трафик от големите сгради. В Закона за устройството и застрояването на Столична община (ЗУЗСО) има предложение да се въведе изискване за транспортно проучване при строителство на големите сгради. "Там обаче се обръща внимание само на анализ на автомобилния трафик, а основната цел трябва да бъде прилагането на мерки за намаляване на генерирания трафик", каза той.
Тодор Тодоров постави и друг проблем - не се събират и обработват статистически данни, за да се даде възможност за изготвяне на методика за определяне на генериран трафик. Предизвикателство са и скептично настроените граждани, които не вярват на проучвания, защото се сблъскват ежедневно със задръстванията. Достъпността на градската среда за възрастните хора и децата все още остава проблем дори и в София.
Още за конференцията:
Арх. Здравко Здравков: Как да се развива София - като компактен или дисперсен град
Строителните предприемачи и община София готови да работят заедно
Урбанистът Нурхан Реджеб: Как големите проекти по света се случват в условията на диалог