Интермодалният терминал край Пловдив - бърз и eфективен комбиниран превоз на товари





Бр. 2 СП. ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА
Първият терминал за интермодални превози в България е изграден край Пловдив. В края на март 2017 г. обектът бе въведен в редовна експлоатация, а Министерството на транспорта и информационните технологии стартира избор на концесионер оператор за неговото технологично оборудване и експлоатация в следващите 27 години.
Със стратегическото си местоположение – по трасето на модернизираната жп линия София - Пловдив - Бургас Интермодалният терминал в Южен централен район допринася за цялостното развитие на транспортно-комуникационната система на страната и за нейното по-ефективно включване в Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T).
Проектът се реализира със средства от Европейския фонд за регионално развитие чрез ОП "Транспорт 2007 – 2013 г." и национално съфинансиране. Общата му стойност възлиза на 13 940 446.325 лв.
ИМТ Пловдив ще осигури възможност за бърз и ефективен комбиниран превоз на контейнерни товари от тирове с железопътен транспорт и ще спомогне за намаляване на трафика по републиканската пътна мрежа.
Подготовката на проекта
Предпроектните проучвания, изборът на площадка, изготвянето на финансов и икономически анализ на разходите и ползите, разработката на идеен проект и ПУП, както и стратегия за публично-частно партньорство (ПЧП) за експлоатацията бяха изготвени в периода 2009 - 2011 г. от обединение "НЕТ инженеринг - Трансгео" в рамките на проект "Техническа помощ за изграждане на интермодален терминал в Южен централен район – Пловдив", финансиран по програма TEN-T.
С Решение на Министерския съвет от 8 юли 2011 г. ИМТ Пловдив бе обявен за обект с национално значение и включен за финансиране по ОП "Транспорт 2007 - 2013 г.". Общата му стойност възлиза на 13 940 446.325 лв. Бенефициент е НК "Железопътна инфраструктура". Договорът за инженеринг - технически проект и СМР, беше подписан на 23 май 2014 г. с "Трейс Груп Холд" АД. Строителният надзор се осъществява от ДЗЗД "Рубикон-Тест".
Строителството
Терминалът е разположен на терен от 71 450 кв.м в района на жп гара Тодор Каблешков, която е част от жп възел Пловдив. Състои се от четири подобекта - терминална площадка за товаро-разтоварни операции; железен път и контактна мрежа; административна сграда с митнически пункт, КПП и паркинг; довеждащ път.
Площадката на терминала
служи за товаро-разтоварни операции на контейнери от вагон на автомобил и обратно, с маневриране на мобилен кран, и за временно складиране на интермодални терминални единици. Простира се на площ 32.5 дка и е покрита с 8-сантиметрови бетонови блокчета. На площадката са обособени зони за временно съхранение на контейнери; на сменяеми каросерии; на полуремаркета и ремаркета; на хладилни контейнери; на повредени контейнери.
Предвидена е територия с площ 21 115 кв.м за бъдещо разширение на товаро-разтоварната площадка на терминала
Административната сграда
е разположена между товаро-разтоварната зона и паркинга. Сградата е двуетажна, без сутерен, с плосък покрив със ЗП 359 кв.м и РЗП 595 кв.м. Първото ниво е разделено на три функционални зони. Едната е за оформяне на документите на превозвачите със самостоятелен достъп откъм паркинга. Втората зона е за административния персонал с приемно фоайе и контролиран достъп до служебните помещения, сървър, връзка с втория етаж и асансьор за хора с увреждания. Третата зона включва обслужващи помещения за работещия в терминала персонал (съблекални, душове, складови помещения, кухненски бокс).
На второто административно ниво се намират заседателна зала, директорски кабинет и офис помещения за ползване от спедиторски фирми.
От двете страни на административната сграда са разположени открити навеси за митническа проверка и контрол на достъпа, пункт за зареждане на мобилните товарачи, автомивка и компресор, които са изпълнени от монтажни метални носещи и покривни конструкции.
Паркингът
разполага с 22 паркоместа за тирове и 17 паркоместа за леки автомобили, от които две места са предназначени за инвалиди. Общата му площ е 6369 кв. м. Направен е с усилена асфалтова настилка за тежкотоварни превозни средства.
Железният път
е с обща дължина 3 км, от които 2.4 км са електрифицирани. Изграден е изцяло от нови материали – релси тип 49 Е1 (49 kg/m), стоманобетонови траверси с еластични скрепления, безнаставов път. Построени са три приемно-отправни коловоза (5-ти, 6-ти и 7-ми) с полезни дължини съответно - 638 м, 541 м и 541 м; и един товаро-разтоварен коловоз с дължина 645 м, от които 520 м в рамките на терминалната площадка.
Инженерна и комуникационна обезпеченост
Терминалът е съоръжен с необходимите съобщителни връзки, видеонаблюдение и периметрова охрана на цялата територия. Изпълнено е ново външно електрозахранване 20кV на КТП, осветлението е на 25-метрови пилони със специални сваляеми тераси с прожектори. Водоснабдяването за питейни и противопожарни нужди е от водопроводната мрежа на с. Златитрап.
Пътна връзка
За осигуряване на транспортното обслужване на терминала е извършена реконструкция на съществуващия четвъртокласен път PDV – 1251 с цел възстановяване на носимоспособността на настилката (L 752.52 м). Изградена е и нова пътна връзка с усилена настилка, свързваща паркинга на терминала с довеждащия общински път.
Инж. Васил Шилов, ръководител-проект, "Трейс Груп Холд": Товаро-разтоварната площадка е с усилена настилка като на самолетна писта
Проектът е много мащабен и е първи по рода си в България. От общия обем СМР 80% са инфраструктурни дейности, а 20% е сградно строителство.
Едно от основните предизвикателства, с които се сблъскахме при строителството на ИМТ Пловдив, беше липсата на утвърден норматив за устойчивост на терминалната площадка за товаро-разтоварните дейности. След направени статични изчисления проектантският екип предложи да се приравни към натоварване на писта за кацане на три типа самолети. Направена е настилка от 8 см бетонови блокчета върху много здрава земна основа.
Изграденият железен път с обща дължина 3 км е изцяло от нови материали – релси тип 49 Е1 (49 kg/m), стоманобетонови траверси с еластични скрепления, безнаставов път.
Проект Изграждане на интермодален терминал в Южен централен район на планиране в България - Пловдив Бюджет 13 940 446.325 лв. Финансов източник ОП "Транспорт" и национален бюджет Бенефициент ДП НКЖИ Проектант Обединение "НЕТ инженеринг - Трансгео" (ПУП, идеен проект) Инженеринг "Трейс Груп Холд" АД (технически проект и СМР) Строителен надзор ДЗЗД "Рубикон-Тест" Застроена площ 71 450 кв.м |