Модернизиране на жп възел Пловдив








Бр. 2 на Списание ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА
Проект "Развитие на железопътен възел Пловдив" е част от техническата помощ за подготовка на проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив - Бургас – фаза 2", стартирала за изпълнение през юли 2014 г. Целта на техническата помощ беше да се достигне проектна готовност, с която да се гарантира изпълнение на заложените дейности за финансиране по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020". Реално с втория програмен период се цели да се завърши стартиралата през първия програмен период (по ОПТ 2007 - 2013) модернизация на железопътната линия Пловдив - Бургас (VIII главна железопътна линия).
В обхвата на техническата помощ са включени 13 проекта, с които се обхващат системите за сигнализация и телекомуникации по цялата дължина от Пловдив до Бургас, обновяване и модернизация на отделни участъци, които не са били обект на Пловдив – Бургас, фаза 1, премахване на съществуващите прелези с изграждане на безконфликтни пресичания на две нива (надлези/подлези). Ангажимент на проектантския екип на "Тракия Консулт" към проекта е и изработване на подробни устройствени планове и подготовка на документация за отчуждаване на засегнатите от проектните решения имоти. Поради големия и разнороден териториален обхват (реално се взаимодейства с всички общини, през землищата на които преминава линията от Пловдив до Бургас) за някои от обектите процедурите по одобрение и съгласуване на изработените ПУП-ове продължават и в момента.
ОБХВАТ НА ПРОЕКТА
"Развитие на железопътен възел Пловдив" включва всички гари и междугария от участъците Пловдив – Пловдив-разпределителна – Крумово, Пловдив-разпределителна – Тракия – Скутаре и Пловдив – Филипово – Скутаре и преминава през територията на трите общини – Пловдив, Родопи и Марица. Проектът предвижда обновяване на трите подсистеми на железопътната инфраструктура ("Инфраструктура", "Енергия" и КУС-ЖЛ), премахване на съществуващите прелези, изграждане на пешеходни надлези за безконфликтно преминаване през железопътната линия, изграждане на шумозащитни екрани и огради в урбанизираните зони.
По важни акценти от проекта са:
- Удвояване на железопътната линия и изграждане на естакада в междугарието Пловдив - Филипово
- Комуникационно-транспортен пробив под централната жп гара Пловдив, демонтаж на старата пасарелка в гара Пловдив и изграждане на нова
- Закриване на прелезите и изграждане на надлези при път Пловдив - Павел баня (продължението на Брезовско шосе), с. Скутаре и път Трилистник - Рогош.
За всички гари са разработени нови коловозни развития, а на местата където е необходимо са осигурени скоростни превключвания (100 км/час) между коловозите. Коловозното развитие на гара Тракия се демонтира и тя ще продължи да функционира като железопътна спирка.
ФИНАНСИРАНЕ
Поради надхвърления лимит по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020" проект "Развитие на жп възел Пловдив" е извън обхвата на формуляра за кандидатстване. В началото на 2017 г. ДП НКЖИ кандидатства за финансиране на проекта по Механизма за свързана Европа (МСЕ).
Действително разработените проекти по техническата помощ надхвърлиха финансовата рамка на ОПТТИ (Приоритетна ос 1) и поради това, че възел Пловдив е най-голямото перо от всички проекти (с инвестиционна стойност от 350 млн. лв.), ДП НКЖИ определи да се търси друг начин за финансиране. Първоначално се смяташе да се използва евентуален резерв от ОПТТИ и съвместно с община Пловдив чрез ОП "Региони в растеж" да се финансират определени участъци с най-голямо значение за града.
Със свободния ресурс по МСЕ, за който ДП НКЖИ кандидатства, е ясно, че в пълния си обем проектът за възел Пловдив няма как да бъде реализиран. В подготвения формуляр са включени за финансиране жп отсечките от Пловдив до Крумово и от Пловдив-разпределителна до Скутаре (вкл. гарите Пловдив, Крумово и Скутаре), като целта е да се свържат обновените и модернизирани участъци по проектите за София - Пловдив, Пловдив - Свиленград - турска/гръцка граница и Пловдив - Бургас. С участъците, предвидени за финансиране по МСЕ, ще се постигне обновяване на съществуващата инфраструктура, което ще доведе до подобряване на комфорта на движение и леко увеличаване на проектните скорости.
Косвените ползи за жителите на Пловдив ще са от по-ниските нива на шум вследствие на новото горно строене, както и предвидените шумозащитни екрани. Идейният проект предвижда изграждане на шумозащитни огради там, където линията е в близост до жилищни сгради, а на останалите места в урбанизираните територии са предвидени огради за възпрепятстване нерегламентираните и опасни пресичания на железопътната линия. За безконфликтно преминаване са предвидени пешеходни надлези (гара Пловдив, при ул. "Авксентий Велешки", Скутаре).
Считам, че най-голяма полза за населението на град Пловдив ще има, ако се реализира изграждането на железопътната естакада в междугарието Пловдив – Филипово.
КОМУНИКАЦИОННО-ТРАНСПОРТЕН ПРОБИВ ПОД ЦЕНТРАЛНА ЖП ГАРА
е стратегически важен за Пловдив инфраструктурен проект, който ще свърже южните квартали с центъра на града.
Трасето на пробива е съобразено и следва предвиденото в ОУП на гр. Пловдив подземно преминаване от бул. "В. Априлов" към бул. "Македония" под района на гаровия комплекс. То е успоредно на съществуващия пешеходен подлез, има предвидени спирки на масовия градски транспорт и преминава под бъдещата "Южна тангента". Проектирани са удобни вертикални пешеходни връзки. Подземното преминаване продължава и под пероните на автогара "Родопи".
Развръзките с "Южна тангента" се осъществяват чрез две кръстовища със светофарни уредби, съответно на бул. "Македония" и "Южна тангента". При това решение се осъществява и вертикална връзка (пешеходна) между спирките на МГОТ в подземното преминаване, автогара "Родопи", стадион "Спартак", обществено обслужващи обекти (магазини "Билла" и "Бриколаж"), административна сграда на ДП НКЖИ.
В предложеното решение се нарушава директната връзката на бул."В. Априлов" с колелото на централната гара. Развръзките се осъществяват по ул. "Велико Търново" чрез две светофарни уредби - съответно на бул. "В. Априлов" и бул. "Руски".
Напречният профил на тунела е:
- две пътни платна по 7.50 м
- средна разделителна ивица -3.00 м
- два спасителни тротоара по 0.75 м.
Спирките за градския транспорт са предвидени под бъдеща сграда от гаровия комплекс и под трасето на "Южна тангента" и част от терена на автогара "Родопи". Спирките ще се разположат в "джобове" с дължина 45 м, тротоари пред тях и пешеходни подлези, и асансьори за връзка с ниво терен на жп пероните, терена на автогара "Родопи" и тротоарите по "Южна тангента". Надлъжно пешеходно движение в транспортния тунел не се предвижда, защото се осъществява по съществуващия пешеходен подлез.
Комуникационно-транспортният пробив под Централната гара е комплексен проект и ангажимент към него имат ДП НКЖИ, община Пловдив и дружеството осъществяващо концесията на Централна гара Пловдив. С планираното финансиране по МСЕ ще може да се изгради подземното съоръжение в частта си под коловозите на централна гара Пловдив. Друга част от тунела се намира под бъдеща сграда, предвидена в инвестиционната програма на концесионера и тя съответно е неразделна част от конструктивните елементи на сградата. Останалата част от тунелното съоръжение, пътните подходи и връзките с уличната мрежа са ангажимент на община Пловдив.
ЖЕЛЕЗОПЪТНА ЕСТАКАДА ПЛОВДИВ - ФИЛИПОВО
От самото начало на проекта естакадата в междугарието Пловдив - Филипово се превърна във важен акцент на проекта. Всички сме наясно с проблемите на съществуващата жп линия – задръствания, образуващи се при спуснатите бариери на прелезите, допълнително замърсяване на въздуха от престоя на автомобилите, високи нива на шум вследствие на остарялото горно строене. Още с първоначалното представяне на предпроектните проучвания пред ръководството на общината идеята за естакада се прие радушно и заедно с пробива под централна гара беше определена като приоритет за града от кмета инж. Иван Тотев. Анализите и проучванията, които извършихме, доказаха, че от всички участъци във възела само междугарието Пловдив – Филипово ще е с недостатъчен капацитет при сбъдване на прогнозния трафик. Затова предвиждаме удвояване на жп линията, изграждане на нови надлези и нов мост над р. Марица (съществуващият стоманен мост е на повече от 110 г. и е с изчерпан експлоатационен период).
Тази отсечка е важна за жителите и гостите на града и аз не мога да се съглася с коментари и нагласи за това, че линията е изиграла историческата си роля и трябва да се закрие. Тази линия позволява да се организират работнически влакове по направлението Асеновград – Пловдив - Филипово – Бенковски – Панагюрище. Свидетели сме на изключително бързото развитие на "Тракия икономическа зона", където ежегодно се разкриват стотици, дори хиляди работни места. Дори да отчетем само действителното положение, ежедневно по линията преминават 11 чифта влака по направленията Панагюрище, Хисаря и Карлово. Едно потенциално затваряне на тази жп линия би довело до ограничаване на функционалността на железопътния възел, свързано е с увеличаване на времeпътуването, усложнена организация вследствие необходимост от смяна на посоката на движение на влаковите състави и т.н. Превозите с железопътен транспорт биха направили поредно необратимо отстъпление пред автомобилния транспорт.
В процеса на проучванията проиграхме решение с "потапяне" на железопътната линия под трите прелеза, но освен твърде многото усложнения от подземната инфраструктура това решение не е възможно за реализация по следните причини:
- Първото кръстовище на бул. "Пещерско шосе" е много близо. За да се "потопим" на минимум 10 m, е необходим наклон 30 промила и вертикални криви с големи алгебрични разлики. Максималните наклони при естакадата, с които са правени разчетите за времeпътуване, са 14-15‰
- След последния прелез (бул. "6-ти септември") изкачването към новия мост е възможно с наклон 20 промила, който също надхвърля разчетения
- Тежки геоложки условия с високи нива на подземните води, които биха били оскъпили с около 50% спрямо решението с естакада.
Нивелетата на съществуващата линия "подсказа" за решение с естакада – в този случай съществуващият и проектният наклон на линията са разнопосочни, вследствие на което се преодолява по-голяма денивелация за по-малко разстояние.
За самата естакада предвиждаме да е с дължина 1122 м, а на мястото на прелезите да се реализират кръгови кръстовища съгласно изготвения през 2012 г. генерален план за организация на движението на гр. Пловдив. Със съвременните средства за намаляване на шума въздействието върху околната среда от железопътния трафик значително ще се намали, а площта под естакадата може да бъде използвана за паркинги, велоалея, парково пространство, места за спорт и др.
Реализацията на този участък е под въпрос
Основната причина този участък да остане встрани от плана за финансиране по МСЕ е ограниченият финансов ресурс. Но не по-малка причина за неясното бъдеще на тази част от проекта е липсата на достатъчна подкрепа от обществеността или поне от тези хора, които представляват тази общественост. Както споменах, наш ангажимент е и изработването на подробни устройствени планове и подготовка на документация за отчуждаване на засегнатите имоти. Наред с всички трудности, с които се сблъскахме при подготовката на заданието и опорните планове (например грешни и неактуални регулационни планове), вече повече от една година не може да се достигне до решение за допускане до градоустройствена процедура за частично изменение на плана за улична регулация.
Проект "Развитие на железопътен възел Пловдив" Бенефициент НК "Железопътна инфраструктура" Финансов източник Механизъм за свързване на Европа (МСЕ) Стойност 224 870 976.80 лв. Проектант ДЗЗД "Тракия Консулт" с водещ партньор "Трансгео" ООД |