Шест разклонения от съществуващите метролъчове предвижда перспективното развитие на метрото


Метрополитен"ЕАД обсъди с главния архитект на София арх. Здравко Здравков и неговия екип съществуващото и перспективното развитие на метрото в средносрочен план. След предварителните разговори екипът на арх. Здравков следва да възложи на ОП"Софпроект - ОГП" промени в Общия устройствен план там, където е необходимо.
Предвиждат се 6 отклонения от или продължения на съществуващите метролъчове: продължение на трасето след "Парадайз" с 2 МС; отклонение към Студентски град с 3 МС след първата нова МС след "Парадайз"; продължение от "Бизнес парк София" към ИКЕА с 2 МС; отклонение от Военна академия към "Слатина" и "Цариградско шосе" със 7 МС; продължение на метрото в жк "Люлин" по бул. "Царица Йоанна" до Околовръстното; отклонение към "Бъкстон" между МС 12 и МС 14 на трети метролъч. За продължението към ИКЕА и отклонението към "Слатина" и бул. "Цариградско шосе" има само решения на експертни съвети на НАГ, напомни проф. Стоян Братоев. Продълженията към Околовръстното след "Парадайз" и отклонението към Студентски град са отбелязани с пунктир в Генералната схема за развитие на метрото и в ОУП на София, същото се отнася и за продължението под околовръстното след "Бизнес парк София"
Първото предложение е за продължение на метрото от МС "Бизнес парк София" на бул. "Александър Малинов" с дължина 1.9 км и две метростанции към ИКЕА. Цялото трасе минава под локалното на околовръстното, може да се строи по тунелен способ с изключение на метростанциите. Първата е след завоя на околовръстното, на км 18+875 м, срещу "Декатлон", като единият от входовете й излиза на пешеходен остров отвъд Софийски околовръстен път, а след това към застроените зони пресичането става на ниво терен. Втората метростанция подминава кръговото при "Бистришко шосе" и бул. "Св.Климент Охридски" и се намира на км 19+902, като единият от входовете стъпва точно между ИКЕА и "Ринг Мол", там, където следва да слезе лифтът. Идейният проект е на "Рикат"ООД.
Второто трасе е отклонението след МС "Орлов мост", при Военна Академия "Г.С.Раковски", към "Слатина" и бул. "Цариградско шосе", за което има предварително проучване, направено от "Метропроект Прага" и е около 7 км със 7 метростанции. От ВА"Г.С.Раковски" трасето минава под парка на Военна академия, като първата метростанция е на "Ситняково", в близост до бившата баня там, сега фитнес център. Оттам нататък подземната железница тръгва под ул. "Гео Милев" и втората спирка е в подножието на зала "Фестивална", третата МС е в близост но ВТУ"Тодор Каблешков", четвъртата е на ул. "Асен Йорданов" и ул. "Шипченски прохад", петата - пред зала "Арена Армеец", шестата МС е при "София Тех Парк", а седмата – на бул. "Цариградско шосе" при The Mall.
Третото трасе е в кв. "Люлин". То представлява продължение на метрото по "Царица Йоанна" към околовръсното между люлинските микрорайони 2 и 3. Това трасе е предвидено още при изграждането на метрото в края на 70-те и е заложено като отклонение. Предвиждат се 2 нови метростанции, като втората опира Околовръстното, където ще има жп спирка за жп линията София – Волуяк – Кюстендил. "Люлин" има 160 хил. жители и се нуждае от разклонение на метрото. Отклонението би обслужвало още 30 хил. души в комплекса, напомни инж. Братоев.
Четвъртата връзка е продължението на трасето след "Парадайз" до околовръстното към Драгалевци при "Фантастико" с 2 метростанции. Още преди пускането в експолатация на МС "Витоша" при "Парадайз" станя ясно, че тази метростанция ще е много натоварена – над 20 хил. души дневно, което не е характерно за крайна спирка.
Петата връзка е отклонението към "Студентски град" с 3 метростанции, което започва между първата и втората нови МС от продължението на втори метролъч след "Парадайз", прави завой и стига до ул. "Осми декември" при зала "Христо Ботев".
Шестото продължение е предвидено от условната МС 13 от трети метролъч - между МС 12 "България" и МС 14 "Красно село" и по "Дойран" да продължи към "Бъкстон".
Според проф. Братоев това са идеи, които следва да бъдат облечени с проучвания, прогнози и документи, обсъждания и едва тогава да се превърнат в реалност - в противен случай си остават идеи на група хора. Според него след завършването на третия метролъч е важно продължението към "Люлин", "Студентски град", отклонението към "Слатина" и бул. "Цариградско шосе", от Бизнес парк София" към лифта. Той напомня, че за споренатите отклонения и продължения финансиране не е осигурено.
Припомняме, че за последните четири трасета няма идейни проекти, няма и предпроектни проучвания.