878.5 млн. лв. с ДДС ще струва лот 3.2 на АМ"Струма" - 23.8 км трасе от Крупник до Кресна
![](https://gradat.bg/sites/default/files/styles/page_article_thumb/public/mainimages/o_2956648.jpg?itok=3l104wmk)
![](https://gradat.bg/sites/default/files/styles/page_article_thumb/public/mainimages/o_2956650_0.jpg?itok=X351DlrC)
![](https://gradat.bg/sites/default/files/styles/page_article_thumb/public/mainimages/o_2956651_0.jpg?itok=ls064l4c)
Предложението на "Пътпроект 2000" ООД е класирано на първо място в конкурса за изработването на разширен идеен проект на автомагистрала "Струма" в участъка Крупник - Кресна. Ще бъдат изградени общо 7 тунела - пет по лявото платно от трасето и два при обхода на Кресна. Инвестиционната стойност на трасето Крупник-Кресна (23.8 км трасе), лот 3.2 от АМ "Струма" е 729 241 729,60 лв. без ДДС, а с ДДС е 878 531 583 лв.
Двама участници подадоха оферти в конкурса. На първо място е класирано предложението на "Пътпроект 2000" ООД, което получава 93,278 точки, а на второ е "Пътпроект" ЕООД - 89,859 точки.
Предложенията бяха отворени на 20 април 2017 г. в Агенция "Пътна инфраструктура" на публично заседание. Жури обяви резултатите от оценяването и класирането на конкурсните проекти и отвори плика със списъка и номерата на участниците в конкурса, които до момента бяха анонимни.
Предложената от "Пътпроект 2000" ООД проектна стойност за изграждането на участъка е 732 109 652,44 лв. без ДДС, а на "Пътпроект" ЕООД 729 241 729,60 лв. без ДДС. Дружеството предложило по-висока цена е включило в проекта си подобрения на съществуващите в момента напречни връзки между двете платна към бъдещото трасе, обясни председателят на журито арх. Петър Диков, представител на Сдружение "Български форум за транспортна инфраструктура". Председателят на журито подчерта, че и двата идейни проекта са разработени на високо професионално ниво и за кратко време въз основа на тях може да се стигне до подготовката на следващия етап - технически проект.
Като иновативно решение журито открои предложението на "Пътпроект 2000" ООД за изграждане на виадукт при км 394+151.90, ляво платно, чрез изпълнение на конзолен монтаж с централен отвор от 302 метра. Подобни съоръжения са уникални, обясни членът на журито инж. Павел Диковски, председател на Българска браншова камара "Пътища".
И двата екипа са се опитали да минимизират броя на съоръженията, които трябва да се изградят, тъй като те оскъпяват построяването на трасето като обем на инвестициите, но въпреки това тунелите и виадуктите са неизбежни поради сложността на терена през Кресненското дефиле, обобщи арх. Диков.
Постъпилите конкурсни проекти са оценявани по предварително обявена методика за определяне на комплексната оценка. Тя включва количествени показатели, част от които е и проектната стойност на строежа, напомнят от АПИ. Най-високо е оценен проектът, който предлага максимално безопасно и устойчиво проектно решение. Геоложкият анализ на терена, през който ще премине трасето, е изключително важен компонент при подготовката и реализирането на сложен инфраструктурен проект, какъвто е лот 3.2 на АМ "Струма".
Конкурсът е за "Изработване на разширен идеен проект с парцеларен план за АМ "Струма", лот 3.2, участък Крупник - Кресна, ляво платно с приблизителна дължина 23,8 км и обходен път на гр. Кресна - част от дясно платно с приблизителна дължина 5,45 км". Целта му е агенцията да придобие разширен идеен проект с подробно геодезическо заснемане и инженерно-геоложко проучване и парцеларен план за този участък от автомагистралата, въз основа на който впоследствие ще може да се възложи проектирането на фаза технически проект и строителство на 23,8 км ляво платно на АМ "Струма" в участъка между Крупник и Кресна и на 5,45 км обходен път на гр. Кресна - част от дясно платно.
Конкурсът се провежда с присъждане на награди за участниците. Наградният фонд е 2 500 000 лева за 3 награди – за първо място – 85%, за второ – 10% и за трето – 5%. Наградният фонд дава правото на възложителя проектът да бъде използван.