Проект за високоскоростна жп магистрала Крайова - София - Солун представи частна фирма
Проект "Високоскоростна железопътна магистрала Крайова - София – Солун. Общи транспортна инфраструктура и съоръжения на железопътната магистрала и АМ "Струма" в участъка Благоевград – Кресна" представи дружеството "Лардж Инфрастръкчър Проджектс".
Новата железопътна магистрала ще свързва гр. Крайова ( Румъния ) със Солун: през стената на нов язовир на река Дунав, през Стара планина в близост до гр. Берковица, край София, оттам по долината на река Струма през планината Беласица до Солун.
Железопътната отсечка Крайова – София – Солун е идентицирана от Connecting Europe Facility (Механизма за свързана Европа) като част от основната мрежа на Ориент- Източно Средиземноморския коридор на TEN-T, казват от компанията.
Според проекта железопътната линия ще бъде двупътна, електрифицирана, за комбинирано движение на пътнически и товарни влакове, с характеристиките на железопътна магистрала, като скоростта на пътническите влакове ще бъде 250 км/час.
В рамките на проекта е създадено решение за общи трасе и съоръжения на новата железопътна магистрала и АМ "Струма" в участъка Благоевград – Кресна, каза Румен Михайлов, управител на "Лардж Инфрастръкчър Проджектс".
По време на презентацията Румен Михайлов и инж. Пламен Стойков от "Пи Ес Консулт", представиха комбинираното трасе на жп магистралата и новата АМ "Струма" с тунели и мостове, като с проектното си решения замениха тунел "Железница" от лот 3.1. на АМ "Струма" ( 2200 м) с два къси тунела с дължина 695 м и 460 м. Предложиха дори и корекция на строящия се лот 3.1 на аутобана.
Прогнозната стойност за трасето в частта от Симитли до Кресна - жп и пътна, е 650 млн. евро – без стойността на гарите (всяка по 50 млн. евро), които да бъдат набавени чрез държавно гарантиран заем, казаха представителите на двете компании. Срокът е общо 4 години - година и половина за подготовка, а за изграждане 2 години и половина.
След представянето последваха въпроси и изказвания.
Арх. Петър Диков, "Институт за градско прланиране"АД, изрази категоричното си становище, че проектът не е от интерес за България, а по-скоро за Румъния. Той посочи жп трасето Карнобат – Синдел и Русе - Варна като полезни за страната и товарите, напомни, че съществува и железница Ямбол – Елхово, която може да бъде удължена в посока Турция и използвана.
Проф. д-р инж. Юлиян Тотев, ръководител на катедра "Транспортни съоръжения" във Факултета по транспортно строителство на УАСГ, изрази сериозно съмнение относно метода на строителство и срока на изграждане на тунелите - посочените срокове за него са твърде оптимистични, всъщност - невъзможни.
Инж. Росен Колелиев, управител на "Пътища и мостове" и председател на секция "Инженерна инфраструктура" в КСБ, постави въпроса дали са направени проучвания за спестените емисии въглероден диоксит, напомни колко важни за страната ни са пристанищата в Русе, Варна и Бургас, както и бъдещите интермодални терминали във Варна и Русе.
Мария Чакърова, директор на дирекция "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в ДП НКЖИ, подкрепи проекта на "Лардж Инфрастръкчър Проджектс", защото предлага комбинирано жп и пътно решение в зоната на Кресна.
Арх. Димитър Димитров от Инициатива "Граждани за устойчиво развитие", застана на страната на представения проект и междудругото нарече нарече АМ "Струма" карикатурен проект.
В залата присъстваха представители на проектантски и консултантски фирми, експертити от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, включително и ръководителят на управляващия орган на ОПТТИ Галина Василева, председателят на Българска браншова камара "Пътища" инж. Павел Диковски, инж. Иван Иванов от Българска браншова камара по "Пътна безопасност" и други.