До октомври: Екипът на Ян Гел ще изготви препоръки как София да стане по-добро място за живеене
Според датските урбанисти "Хилтън" закрива Витоша, Ларгото не е добър пример










До октомври екипът на известния датски урбанист Ян Геел ще предаде на Столична община доклад с анализ за състоянието на градската среда и план с мерки за нейното подобряване. След като усилено се занимаваме с инфраструктурата и транспорта на столицата вече е време и "да подредим къщата" като направим града по-удобен за пешеходците и обитателите с повече места за рекреация в ежедневието. Това изтъкна кметът Йорданка Фандъкова на една от заключителните срещи с екипа на Jan Gehl Architects, ръководен от Хенриет Вамберг. Представителите на датското бюро за градско планиране бяха за седмица в София и се запознаха с градските пространства на територията на централна градска част и историческия център, които са в обхвата на възложеното от Столична община проучване. Визията за София до 2020 година включва развитието на София като град на хората и за хората, град на умни и креативни решения, автентичен, зелен и атрактивен град. Обхватът на работата на Геел е шест района от всички 24 на площта на столицата: Възраждане, Сердика, Красно село, Средец, Триадица, Оборище.
Мястото на автомобилите е на последно място в пирамидата, предпочитанията и грижата трябва да бъдат отдадени на пешеходците, велосипедистите и градския транспорт, изтъкна главният архитект на столицата Здравко Здравков. Под негово ръководство до август екип от млади архитектекти и урбанисти начело с арх. Павел Янчев ще бъде обучен и ще извърши проучвания на терен, които ще бъдат предадени на Jan Gehl Architects за изготвяне на финалния доклад и предложения.
"Ние създаваме градовете, после те влияят върху нас", е едно от посланията на известния архитект Ян Геел.
Хенриет Вамберг, Gehl Architects: София има отлични изходни данни за прекрасно място за живеене
София е красив град с много добра пететажна структура на сградите, много зеленина, дървета, множество паркове, изтъкна Хенриете Вамберг по време на своята публична лекция в УАСГ в четвъртък.
Сред активите на столицата с голям потенциал са минералните извори, парковете в центъра като Паметника на Съветската армия или пред Народния театър, исторически сгради, прекрасни малки улици с дървета и вътрешни дворове.
Всички добри изходни съставки са налица, но с течение на времето са станали натрупвания, довели до нарушения - колите, които влизат в града, и местата, където те паркират - около черкви и исторически паметници, което нарушава качеството на живот на пешеходците. Няма светофари и пешеходците трябва да пресичат на случайни места. Настилките по тротоарите са с компрометирано качество.
Разрешени са редица високи сгради като хотел "Хилтън" така, че закриват планината. Общественото пространство се нарушава и от комерсиализацията - на прекалено много места има малки магазинчета, павилиончета. Зоните за сервиране на заведенията са прекалено големи и пречат на пешеходците. Ниска оценка получи и проектът за Ларгото.
Много е важно да има избор за мобилността - мотоциклет, велосипед, автомобил, градски транспорт или пеша, и те да бъдат комбинирани в зависимост от това кога, къде и кой - деца, възрастни или стари хора. Децата трябва отрано да свикват да правят тези избори, а не родителите им да ги карат навсякъде с кола. С 600 автомобила на 1000 души от глава на населението София е на едно от първите места в Европа. Париж е с 53% пешеходен трафик, Копенхаген е 36% велосипеден трафик, показва статистиката.
Главният архитект Здравко Здравков: Трябва да мотивираме хората да слязат от личните си автомобили
България е на първо място в Европа по брой на автомобилите на глава от населението, затова основният проблем е как да мотивираме хората да слязат от личните си автомобили. Столичният град е завзет от автомобилите. Трябва да намерим етапни и радикални решения за паркирането, като в перспектива решим и преминаването на транзитния трафик от изток на запад. Това може да стане с довършване на велотрасетата, с което сме се захванали. По бул. "Дондуков" ще бъде създадено едно трасе изток-запад от "Владимир Вазов" по "Тодор Александров". Трябва да довършим и трети метродиаметър, и свързваме със системата на веломрежата - търсим свързаност.
София е като един атлет, облечен с лоши дрехи - трябва да свалим тези дрехи, за да покажем красотата на града. Затова вече работим по промените в нормативната уредба в Закона за устройство и застрояване на Столична община за въвеждане на нова наредба, която да регламентира всички намеси в града, както и по подобряване на средата с извеждане на автомобилния трафик от центъра.