Избират вариант за Източната тангента от "Ботевградско" до "Шипченски проход"
"Софпроект ОГП" представи трите варианта за развитие на трасето на Източната тангента от бул. "Ботевградско шосе" до бул. "Шипченски проход" на заседание на Столичния общински експертен съвет за устройство на територията. Подкрепен като цяло беше "лилавият" вариант, "зеленият" също имаше своите поддръжници. Авторите на транспортно-комуникационните решения ще добавят обосновка към икономическите анализи, описание на процедурите и оценка на времето за тях, като защитят предпочитания и от тях лилав вариант. Експертният съвет очаква убедителна защита от страна на проектантите. Участие в обсъжданията взеха главният архитект арх. Здравко Здравков, инж. Иво Янакиев от НКЖИ, Бойка Кадинова от НАГ на СО, арх. Иван Аврамов, председател на Районната колегия КАБ - София, инженерът на столицата Деляна Сеченска, арх. Ангел Захариев, водещ проектант и член на "Група Град" и други.
Според класификацията Източната тангента е част от първостепенната улична мрежа на София, втори клас. Началото при "Шипченски проход" е с пътен възел тип "прибран диамант", един и същ за трите варианта. Краят е при бул. "Ботевградско шосе". И при трите варианта крайните точки не се променят.
Инж. Ангел Янев, ОП "Софпроект - ОГП" разгледа по-подробно транспортно-комуникационните решения:
-вариант 1 – "черен" според ОУП на София,
-вариант 2 – "зелен" на "Виаком", разработен от покойната вече Кети Александрова,
-вариант 3 – "лилав", подготвен от ОП "Софпроект – ОГП".
"Черен" вариант
Трасето следва заложеното в Общия устройствен план на София започва при "Шипченски проход", стига до Транспортното жп училище "Тодор Каблешков" , минала през Слатина, пресича "Рилска обител", известна като Товарната тангента, заобикаля летище София и се влила в съществуващото трасе. Този вариант струва общо 16 млн. лв., в които влизат 9 млн. лв. за строителство, 5.5 млн. лв. за отчуждения на имоти, 1.5 млн. лв. за отчуждения на сгради. Недостатък на варианта според експертите е преминаването през транспортното училище и събарянето на едно от общежитията там. В този вариант, напомни арх. Ангел Захариев, който участва в дискусията, не е включена стойността на връзката с Товарната тангента, която следва да бъде изградена.
"Зелен" вариант
Трасето започва от бул. "Шипченски проход", пресича бул. "Цветан Лазаров", заобикаля кв. "Христо Ботев, пресича ул. "Рилска обител", заобикаля Летище София и достига до бул. "Ботевградско шосе". "Зеленият" вариант е на стойност 17.2 млн. лв., от тях 3.5 млн. лв. са за отчужденияе на имоти, 4.5 млн. лв. са за отчуждение на сгради, строителната стойност е 9.2 млн. лв. Този вариант се определя като среден между "лилавия" и "черния" по отношение на икономически ползи и разходи и по отношение на решенията, които предлага.
"Лилав" вариант
След "Асен Йорданов" трасето минава край ПЖИ ( ВТУ"Тодор Каблешков"), през "Слатина" при гара "Разпределителна" свива на запад, минава на второ ниво и осигурява безконфликтни развръзки към територията във всички посоки. Така стига до изградената част на Източната тангента при "Ботевградско шосе". Този вариант ще струва 12.5 млн. лв., от тях 6 млн. лв. е строителната стойност, 3 млн. лв. са за отчуждаване на имоти, 3.5 млн. лв. са за отчуждаване на сгради.
По време на обсъждането стана ясно, че трасето на тангентата по "черния" вариант, заложен в ОУП, налага малък габарит на трасето, легнали полицаи и бавно придвижване на автомобилите. "Зеленият" и "лилавият" варианти могат по-смело да обхванат транзитното движение и да го изтласкат от "Искър" към Северната скоростна тангента.
Прокрадна се и въпросът дали ОУП на София е толкова лош, че се отхвърля. От отговорите стана ясно, че в голямата картина този документ отговаря на изискванията, но с времето териториите се променят, животът се промена и когато е нужно конкретно решение за конкретна зона, е нужно той да бъде прецизиран.
Според ОП "Софпроект" "зеленият" и "лилавият" варианти са по-доброто решение, защото предлагат по-добра връзка с ул. "Рилска обител", така наречената Товарна тангента, и решават проблема с кв "Христо Ботев", като го заобикалят и разделят територията на жилищна и индустриална. Инж.Ангел Янев напомни още, че и трите варианта са съобразени със запазване на съществуващата жп мрежа. Ако отпадне тази жп линия, нивелетата на трасето ще се свали и съоръжението ще стане по-евтино.
Деляна Сеченска каза,
че трудно ще се проведе товорното движение по "Рилска обител", поради разминавене с намеренията на НКЖИ. Тя направи уточнения за периода на временния ОУП , когато се налага съгласуване на трасето на Източната тангента с НКЖИ, но по онова време не е имало кой да даде отговор на въпроса защо има жп линия при ул. "Риска обител" (Товарната тангента). Тя напомни, че все още се очаква проекта на жп възел София. Напомни също, че жп спирка може да има в кв. "Хаджи Димитър" вместо в зоната на товарната тангента, където има коловоз, който да достига до основната жп линия.
Бойка Къдрева, напомни,
че вариантът по ОУП има най-малко отчуждаване и не изисква време за процедурни промени. По този повод поиска от авторите на проектите да предоставят информация за всеки вариант, свързана с процедурите, които трябва да се приложат за него, и времето, което това би отнело.
Инж. Иво Янакиев, НКЖИ, каза,
че все още не е решен въпросът с железницата в този район. От гледна точка на на-малките промени и за железниците НКЖИ предпочита на първо място "зеленият" вариант – за надлеза няма да се налага да се демонтират коловози. На второ място е "лилавият", защото пресича Товарната тангента под прав ъгъл и демонтажът на релсов път ще е малък.
НКЖИ е отворен за разговори по развитието на Източната тангента, допълни инж. Янакиев.
Арх. Ангел Захариев, водещ проектант и член на "Група Град", обясни,
че основен булевард, който обслужва и летището, и цялата индустриална зона на изток, е "Брюксел". От гледна точка натранспортното осигуряване на територията е много важна връзката с бул."Неделчо Бончев" и ул. "Рилска обител". От гледна точка на обслужване на индустриалната зона "зеленият" и "лилавият" варианти са в пъти по-добри от останалите. И ако се следва решението по ОУП, то тогава трябва да се включи и доизграждането на тази улица при летище София, т.е. сметката на трасето ще се увеличи, заключи арх. Захариев.
Арх. Иван Аврамов обобщи,
че връзката със съседните територии около и пред летището се облекчава при "зеления" и при "лилавия" варианти.Той подкрепи арх. Ангел Захариев за остойностяването на липсващата при "черния" вариант улична връзка – това би увеличило цената на варианта по ОУП като строителство и отчуждения.
Другото важно предимство е, че по "лилавия" вариант се структурира най-добре въпросната зона. Ясно е обособена жилищната територия, без трасето на Източната тангента да пресича кв. "Христо Ботев". Ясно обособена е и територия за бизнес развитие, източната индустриална зона. По този вариант тангентата най-добре отговаря на градската инфраструктура. Що се отнася до промяната на ОУП, каза арх. Аврамов, компетентна юридическа консултация може да докаже, че корекция не би била нужна, защото началната и крайната томчка на трасето не се променя. Но арх. Аврамов остави крайното решение на юристите. Той подкрепи лилавия вариант като най-късо, най-евтино трасе, който най-добре структурира територията.