Пазар на търговски площи 2016
Липсват нови площи, надпреварата между търсещите разширение магазини се засилва












Интерес от страна на потребители и наематели диктува оживлението в сегмента на търговските площи. Основният двигател на пазара обаче са именно ритейлърите и търговските вериги. Надпреварата между търсещите разширение магазини става все по-ожесточена поради липсата на нов обем площи, което съответно означава лек ръст на наемите. Но оттеглянето на Carrefour и намаляването на броя обекти от магазинната мрежа на "Пикадили" отвори място за нови вериги и в търговските центрове.
Общият обем търговски площи в страната от началото на годината е постоянен - 760 хил. кв.м, изчисляват консултантите на MBL|CBRE. Моловете допринасят за 93% от обема, а аутлетите и ритейл парковете за 7%. "Непроменена е и средната плътност на търговските площи, която възлиза на около 100 кв.м на 1000 жители в цялата страна и 276 кв.м на 1000 души в София", посочва в доклада на компанията Росен Генев, мениджър "Търговски площи" във Forton.
Многото освободени площи от Carrefour повлияват осезаемо на пазара в София, давайки отражение в значително по-висок процент на свободни площи в сравнение с предходното тримесечие – делът расте от 13.3% на 18%. "Междувременно процентът на незаети площи в търговските центрове извън София отбеляза несъществено изменение – от 19.5% на 18.9%", отчита Мими Белчева, мениджър "Търговски площи" в MBL|CBRE.
"Търговските центрове в столицата като цяло се характеризират със стабилни темпове на усвояване на площи и наемни нива. Интересна ниша са хранителните супермаркети и площите, които сега се появяват на пазара в резултат на преструктуриранията, които наблюдаваме при някои хранителни вериги. Положителната новина е, че това са площи, които в по-голямата си част могат да се реализират успешно с други наематели", коментира Боряна Пенева, мениджър "Търговски площи" в Colliers International.
Според Стефан Косев, управляващ партньор в Regent's Property Advisors, търговските центрове в столицата ще продължат борбата си за надмощие, а някои и за оцеляване.
"Релокацията на ключови и важни наематели от един търговски център в друг ще покажат предпочитанията на търговците, а оттук ще дойдат и съответните равносметки за необходимостта от допълнителни търговски площи", коментира експертът.
Нови хоризонти
Потенциалът на пазара извън столицата е голям – за това се съгласяват и консултантите и ритейлърите. Модната LC Waikiki откри нов обект в "Ритейл парк Пловдив", CCC отвори нов магазин за обувки в плевенския "Панорама мол", а дрогериите DM и Lilly също разшириха присъствието си извън София. Сред разширявания са и влизането на "Зора", "Доминико" и JYSK в "Ритейл парк Варна" и на шведската верига H&M в габровския "Тера мол".
Sport Depot откри два нови магазина през 2016 г. - в Park Center и мол "Марково тепе" в Пловдив. И двата от среден формат – 600 кв.м. "Извън София имаме магазини в практически почти всички големи и интересни градове, единствено не сме представени в Северозападна България и няколко големи града в централната част на страната. Тоест за нас потенциал има и вече сме го реализирали, дори разширяваме част от магазините си", коментира изпълнителният директор Kрасимир Цонов.
Търговска експанзия
"Секторът на бързооборотните стоки в момента е активен главно заради апетита на бързо разрастващите се търговци да заемат нишата, освободена от Carrefour и Penny Market, както и от реорганизацията на "Пикадили", посочва Росен Генев от Forton. Този тип вериги продължават да са сред най-активните участници на пазара. Излизането на Carrefour от няколко търговски центрове освободи място за нови вериги. Супермаркет CBA пък заменя "Пикадили" върху 1300 кв.м в "Мол Велико Търново". Най-големият обект на Carrefour в столичния The Mall обаче все още няма нов обитател.
"През изминалата година наблюдавахме раздвижване на пазара на търговски площи по две основни причини. Първата е откриването и промяната на моловете. Втората причина е именно освобождаването на търговски площи след напускането на българския пазар от Penny и Carrefour", смята и Андрей Петров, ръководител направления експанзия и продажби, прокурист на "dm България".
Според него най-активни в усвояването на свободните площи са били веригите за търговия с бързооборотни стоки като dm, Lidl, Billa и други. "Така не само че ускорихме експанзията си, но и подпомогнахме ръста на пазарния ни дял", обясни Петров. През последната финансова година (октомври 2015 г. – септември 2016 г.) веригата е открила 11 нови магазина. "Част от тях са в големи градове, в които разширяваме присъствието си. Други са в населени места, където до момента не е имало наш филиал, като Благоевград и Монтана", каза Петров.
За следващата година от dm планират да открият между 8 и 12 нови магазина. Те ще бъдат основно в големите градове София, Пловдив, Бургас и Варна. Ще бъдат отворени и филиали в по-малки населени места като Разград, където ще открият обект през февруари 2017 г. "Важна част от експанзията ни е и разширяването на логистичния ни център в град Елин Пелин. В момента тече проект за удвояване на неговия капацитет, който очакваме да приключи към април 2017 г.", заяви Петров.
През изминалата година българската "Фантастико" откри два нови търговски обекта на територията на София - в кв. "Разсадника" и в кв. "Гео Милев". "При изграждането и на двата магазина се базирахме на вече създадената фирмена идентичност както за функционалната организация на търговската зала, така и във визуално естество, с модерни нюанси, допълнения и иновативни технологии", разказа Илия Гешанов, директор "Експанзия и управление на недвижимата собственост" във веригата.
"Като нов обект за 2016 г. може да отбележим и създаването на централен логистичен център в Елин Пелин, който ще поеме дистрибуцията на стоките за всички магазини. Предстои откриването и на нов супермаркет в същия град", коментира Гешанов.
Billa също увеличи броя на обектите си от началото на годината. До момента веригата е открилa общо 10 нови магазина – пет в София и по един във Варна, Бургас, Пазарджик, Русе и Кюстендил, a съвсем скоро ще отворят врати и още два – в Хасково и София. Така обектите в страната вече са 108, като 40 от тях са в столицата. "Разбира се, следим с интерес и централните зони на някои областни градове, където виждаме, че има приток на инвестиции и се създават нови работни места. Насочили сме вниманието си и към освободените помещения в най-добрите търговски центрове в София и Варна. В някои от тях се надяваме да открием магазини, но подбираме моловете внимателно и бихме се спрели само на тези с добро местоположение и увеличаваща се посещаемост", коментира Бойко Сачански, управител на "Billa България".
"В края на 2014 г. открихме магазин в "Мегамол" в София и сме щастливи, че той се приема изключително добре от клиентите ни и техният брой се увеличава непрекъснато. Следващият ни мащабен проект е откриването на нов магазин в Serdika Center, който ще бъде със специална концепция, адаптирана към мол от подобен тип", заяви Сачански.
Междувременно Billa подготвя и няколко нови инициативи. Една от тях е заимствана от колегите им в Германия и Чехия, които имат партньорски проекти с бензиностанции. Планът е тази практика да бъде приложена и в България.
Активна година в мола
Стабилни наемни нива, висока запълняемост и нови наематели. Това са показателите, които потвърждават, че 2016 г. е била успешна за повечето търговски центрове в страната. "Годината беше трудна, но в крайна сметка бихме я определили като доста успешна. Отчитаме ръст както на броя клиенти, така и на реализирания оборот в търговския център като цяло", коментира Димитър Кехайов, център мениджър на столичния Serdika Center.
В мола са провели много и различни маркетингови кампании, с които да привлекат нови клиенти. "Много сме радостни, че успяхме да поздравим с добре дошли при нас и нови марки като CCC, Moto POINT (концепция за всички фенове на мотоциклетизма), PINKO, CARPISA (магазин за куфари, чанти и аксесоари), магазин за детски играчки COMSED, за детски дрехи ORIGINAL MARINES и супермаркет Billa с предстоящо откриване през пролетта. Както и единствените в София TWIN SET Lingerie и Adidas Kids", заявява Кехайов. В момента Serdika Center е запълнен 100%, а наемните нива са останали стабилни през изминалата година.
За друг мол, извън столицата - Mall Plovdiv, годината започна с промяна в собствеността. Ирландската компания за управление на инвестиции в недвижими имоти Avestus Capital Partners придоби 50-процентния дял на партньора си GE Capital Real Estate в търговския център. Така Avestus стана едноличен собственик на дружеството "М.О.П риъл истейт", което се управлява от Ноа Мааян, асет мениджър на Mall Sofia.
"Mall of Sofia имаше добра 2016 г. Тази година отворихме първия магазин на Thomas Sabo именно в мола, както и JV Gold, Pick & Mix & Hipo Toys. За Mall Plovdiv годината също беше успешна - отворихме Bershka, Pandora, а скоро в Cinema City ще отвори и 4DX", коментира Мааян. В Mall of Sofia заетостта е 98.5% с лек ръст на наемните нива, a Mall Plovdiv е запълнен на 99% с малко по-сериозен ръст на наемите.
Изминаващата 2016 г. е затвърдила успешното позициониране на Paradise Center. "За трите години откакто е официално отворен, успяхме да спечелим доверието не само на нашите клиенти, но и на търговците в него", коментират от мола. Tази година търговският център привлече няколко нови световни марки. Това е модният гигант Forever 21, чийто първи магазин в Източна Европa е именно в Paradise Center. Към търговския център се присъединиха още топ брандове като Armani Exchange, Benetton, Mango, Douglas, Love Moschino. За ценителите на средиземноморската кухня ексклузивно за България отвори врати световноизвестният ресторант Porto Maltese. "През декември предстои да бъде открит още един ресторант от създателите на Happy – SASA", разкриват от Paradise. Затова, че молът е предпочитано място за пазаруване и забавления, показва увеличението на посетителите с 30% за тази година. Заетостта в Paradise Center е малко над 97%.
Очаквания за 2017 г.
След изминалата добра година за търговския сегмент очаквано прогнозите на сектора са основно положителни. Все пак обаче политическата нестабилност е фактор, който търговците не пренебрегват. "Пазарът на спортни стоки не се различава много от пазара на обувки или ежедневни дрехи. Негативна тенденция би имало вследствие на политическата нестабилност, но никой не може да предположи със сигурност как ще се отрази", коментира Красимир Цонов от Sport Depot. Основните събития при веригата през предстоящия период ще са свързани освен с усъвършенстване и подобряване на продуктовата селекция и с проектирането на един от най-големите спортни магазини в България. Модерният обект ще бъде изграден на входа на София, непосредствено след Inter Expo Center и ще бъде на четири етажа. През 2017 г. Sport Depot започва нова верига магазини за спортни и лайфстайл обувки District. "В края на февруари ще открием два магазина в Paradise Center и Serdika Center в София. Отделно през март ще отворим собствен магазин Sport Depot в Бургас в среден формат", разказва Цонов.
Според dm пазарът ще продължи да се развива възходящо, тъй като търговците ще се стремят да увеличават присъствието си и да отварят нови обекти. Двигател на ръста за компанията ще бъде не само разширяването на мрежата, но и обогатяването на портфолиото от стоки. "Най-новите ни линии за dm са био- и натуралните продукти. Развитието им е в отговор на все по-голямото търсене от страна на хората, които искат да живеят по-здравословно", коментира Андрей Петров. "С откриването на нови магазини и с разширяването на логистичната ни база ще продължим да наемаме нови служители. Това означава, че ще развиваме професионално колегите ни, които ще заемат позиции във филиалите. Това е част от политиката на компанията да бъде добър работодател, като непрекъснато повишава уменията на хората и подкрепя кариерното им развитие", заявява Петров.
"През 2016 г. предприемачите инициираха строителство на офисни и жилищни сгради и затова очакваме да нарасне предлагането на нови търговски площи и на по-интегрирани локации", коментира Бойко Сачански. "Появяват се все повече възможности и за откриване на магазини в централните градски части. Billa разполага с много такива обекти. Наблюдава се тенденцията собствениците на тези търговски площи да търсят дългосрочни отношения със стабилен наемател, вместо да разчитат на неоправдано високи наеми, които водят до честа смяна на наемателя", коментира тенденцията Сачански. От веригата очакват 2017 г. да бъде успешна, а повод за оптимизма им са позитивните макроикономически показатели за икономическия растеж, по-ниската безработица и нарасналото потребление. "Следващата година ще бъде ползотворна и за Billa. Вече сме осигурили много добри локации, които ще открием през 2017 г.", коментира Сачански.
"Фантастико" е търговска верига, която се развива органично – новооткритите супермаркети са финансирани от компанията, като изборът на локации е прецизен, с визия за следващите 25 и повече години. Търговските обекти са с модерна визия, използвани технологии последно поколение и не на последно място с уникално озеленяване на прилежащите площи и заобикалящата ги среда. Занапред и по конкретно през 2017 г. ще се придържаме към този модел на работа", коментира Гешанов. През идната година от компанията очакват динамично развитие на пазара на търговски площи, като основните участници ще продължат с експанзията с различен темп. Гешанов предвижда и преразпределение на съществуващите търговски площи в резултат оттеглянето на търговски оператори или оптимизация на съществуващите. "Като предизвикателство пред "Фантастико" е да продължи развитието на бизнес модела bricks&clicks, като запази тенденцията за увеличаване клиентите, пазаруващи и получаващи продукти чрез електронният магазин ebag.bg", коментира Гешанов.
"През последните две-три години в София откриха врати доста нови търговски центрове и в момента пазарът е много конкурентен, което, от една страна, е добре, защото създава благоприятни условия за непрекъснатото подобряване на предлаганата услуга и е в полза на клиентите", смята Димитър Кехайов. Много от търговците откриха обекти навсякъде и по негово мнение в момента се наблюдава едно насищане на пазара. "В този ред на мисли смятам, че към настоящия момент нуждите от търговски площи са задоволени", обобщава Кехайов. Той изразява надежда, че следващата година въпреки политическата нестабилност ще запази тренда на настоящата и фактът, че на пазара не се очакват нови търговки центрове, ще затвърди позицията на Serdika Center като водещ мол в София.
Очакванията на Ноа Мааян са в Mall Sofiа 2017 г. да е стабилна с леко повишение на оборота. "В Пловдив имаме таргет от 4% повишение на оборота. Основните предизвикателства и в двата мола са да продължим да правим промени, които да увеличават оборотите, чрез подбиране на правилния микс от наематели и правейки успешен маркетинг план", коментира мениджърът.
"Ако се дистанцираме от прекия, влияещ на качеството и обема на търговията, фактор – покупателната способност – пазарът ще остане чувствителен към всяко събитие с политико-икономически характер. Отлично позиционираният, отлично планираният и изграден търговски център – какъвто несъмнено е Paradise Center – има най-добрите перспективи, както и всички предпоставки да бъде най-малко зависимия от възможна несигурност на пазар.